Kunstig intelligens på Kristiania: SEIT mest ivrig
Kunstig intelligens (KI) er på full innmarsj i både yrkeslivet og akademia, og i årets Studiebarometer svarte 61% av 29.000 studenter at de har brukt KI i studiene sine. Undersøkelsen viser også at studentene på Kristiania bruker KI mer enn det nasjonale snittet.
Dette er utgangspunkt for en intervjuserie der vi snakker med ansatte ved Kristiania for å høre hvordan KI brukes i dag, hvilke muligheter og fallgruver teknologien skaper, og hvor veien går videre.
Først ut er prorektor for utdanning, Sarah J. Paulson, som mener at KI allerede har blitt en essensiell del av Kristianias samfunnsoppdrag.
Variasjoner mellom fakultetene
Bruken av KI varierer stort mellom ulike fagfelt og utdanningstyper. På Kristiania ser vi at SEIT stort sett er de som bruker KI mest, etterfulgt av SCLM, og deretter SHS, mens SADM bruker det vesentlig mindre.

- Det er ikke overraskende å se at de som studerer tekniske fag bruker KI mest, men kanskje mer oppsiktsvekkende at de som tar økonomisk-administrative fag bruker det like mye. Men studenter er nysgjerrige, og KI er naturligvis et verktøy som de ønsker å utforske, så jeg tror vi vil se mange nye bruksområder av det fremover, sier Sarah J. Paulson.
Studiebarometeret viser også at studenter som er yngre enn 25 år, bruker KI vesentlig mer enn sine eldre medstudenter.

- De som er oppvokst med digitale verktøy er også de som tar det lettest. Hvis man skal generalisere, så kan man si at unge lærer fortere og tar ting fortere til seg. Det har med hjernens kapasitet å gjøre, men handler også i stor grad om innstilling. Desto eldre du blir, desto viktigere blir innstillingen og positiviteten til å lære og være nysgjerrig på nye ting.
Kunstig juks og intelligent fanteri
Det har vært mye diskusjon rundt hvordan KI skaper muligheter for juksing, både i innleveringsoppgaver og på eksamener. Men Paulson påpeker at ny teknologi alltid trenger modningstid for å bli godtatt.
- Jeg tok selv mesteparten av min utdannelse ved å skrive for hånd og på skrivemaskin. Og jeg husker at da kalkulatoren kom, så var den ikke godkjent som hjelpemiddel på eksamen. Det samme med PC som heller ikke var godkjent i starten. På akkurat samme måte er KI et nytt verktøy som vi må bli mer kjent med. Det krever at vi må diskutere og kanskje gjøre tilpasninger til oppgaveformuleringer og/eller eksamensform.
Som en del av dette arbeidet opprettet Kristiania våren 2023 en arbeidsgruppe som ser på hvilke konsekvenser KI har for ulike vurderingsformer som innleveringer og eksamener, og hvordan KI kan brukes i undervisningen.
- Dette er et kontinuerlig arbeid gitt den raske teknologiske utviklingen, men KI påvirker forskjellige fag og vurderingsformer ulikt. Derfor er det viktig for fagmiljøene å diskutere hvordan KI påvirker både undervisning og vurdering, og hvordan vi kan lære studentene å bruke KI på en god måte.
En hyggelig overraskelse fra Studiebarometeret er derimot at studentene selv sier de bruker KI svært lite til å svare på oppgaver. Flertallet oppgir at de bruker KI til å forklare pensum, teorier og terminologi, eller som diskusjonspartner å sparre med.
Uunnværlig kompetanse
I NHOs Kompetansebarometer 2023 melder 36 prosent av NHO sine medlemsbedrifter om økt behov for IKT-kompetanse. Undersøkelsen peker spesielt på KI som et område hvor gapet mellom nåværende kompetanse og fremtidens behov er størst.
- Kompetansebarometeret viser at veldig mange bedrifter ikke har den kompetansen på KI som trengs, men at de tror det vil være viktig i videre drift og konkurranse. Mange svarer at KI vil endre oppgavene i bedriften, og at det vil være regulatorisk og etisk utfordrende. Hvis man ser til internasjonale rapporter, så er det også mange som mener at det å kunne beherske KI blir avgjørende for å få jobb. At arbeidslivet vil endres på bakgrunn av KI er nesten gitt.
Sarah understreker at KI blir enda viktigere fremover, og det å ha en kompetanse som det både er behov for og som ikke alle mestrer, kan bli et fortrinn i forhold til å få seg jobb.
- Alt dette viser at vi må ha faglige diskusjoner i forhold til hvordan KI kan integreres i undervisningen, og hvordan vi kan lære studentene å bruke verktøyet på en kritisk og etisk måte. Vi må legge til rette for at de får den nødvendige opplæringen som trengs, og kritisk refleksjon rundt hva det betyr å bruke KI. Som en del av at studentene våre får arbeidslivsrelevante utdanninger, må de kunne håndtere KI innen fagområdene de utdannes i. Det er en del av vårt samfunnsoppdrag.
