Kunstig intelligens på Kristiania: Utfordringer innen kreative fag
– Vi må forstå hvilke utfordringer kunstig intelligens skaper og samtidig finne ut hvordan vi kan jobbe med det og bruke det som et verktøy, sier Jørn Mortensen, dekan ved SADM.
I denne intervjuserien snakker vi med ansatte ved Kristiania om hvordan kunstig intelligens (KI) brukes i dag, hvilke muligheter og fallgruver teknologien skaper, og hvor veien går videre. Denne gangen har vi snakket med Jørn Mortensen.
SADM bruker KI minst
Ifølge Studiebarometeret bruker studentene på Kristiania KI mer enn det nasjonale gjennomsnittet. Men det er stor forskjell mellom fakulteter, og SADM er de som bruker KI minst av alle. Jørn Mortensen har noen tanker om hvorfor det er slik:
- Det har å gjøre med at SADM har en del fag som er utøvende, innen blant annet scenefag og musikk. Noen av disse kan nok bruke KI i visse deler av praksisen de også, men innen for eksempel dans eller musikkteater er kanskje ikke KI mest relevant.
Samtidig påpeker han at det også er felt innen de kreative fagene hvor KI absolutt har sine bruksområder.
- På skrivesiden og innen tekstproduksjon kan KI være et aktuelt verktøy. Musikere kan også bruke det som en del av skapende arbeid. Og det skjer også i dag til en viss grad, men ikke veldig omfattende.
Mortensen sier likevel at teknologien vil sette spor, og fastslår at alle de områdene som er omfattet av automatisering i dag vil kunne bli ytterligere automatisert med KI.
- Innen uttrykk der lyd eller bilder er del av en vare- og konsumlogikk – som kanskje ikke anses som «høykulturell» kan vi oppleve at dette i større grad vil bli skapt med bruk av KI. Eksempler er musikk du hører i et supermarked, i en hotellobby, på kafé, eller visuelt «akkompagnement» på offentlige arenaer. Bruk av automatisering i bilde- og lydproduksjon basert på «templates» skjer allerede i dag. For eksempel plakatene man kjøper på IKEA, eller loungemusikken i det offentlige rom som først og fremst fungerer som behagelige «ear-candy» eller lydspor til hverdagslivet - uten at dette nødvendigvis anses som høyverdig kunst.
Opphavsrett og jobbtap
Hvis KI blir sett på som et revolusjonerende verktøy som skaper nye muligheter i noen miljøer, påpeker Mortensen at det er en rekke utfordringer med teknologien – ikke minst for skapende industrier.
- I Hollywood har det vært store streiker i regi av den amerikanske skuespillerforeningen SAG-AFTRA for å beskytte arbeidsmarkedet mot KI teknologien. Dette er et enormt problem som vi er nødt til å finne løsninger på. Når maskinlærte tekstgeneratorer produserer innhold, så henter disse data fra allerede produsert innhold som er omfattet av opphavsrett.
Dette er problemstillinger som kunstorganisasjoner allerede jobber med, og Mortensen har noen tanker om hvor løsningen ligger.
- Utfordringene ligger både i det umulige å spore dataene, og at vi ikke har systemer som avgiftsbelegger bruken. Derfor må bruken på en eller annen måte reguleres og avgiftsbelegges. En mulighet er å tenke i retning av en skatt eller avgift på all bruk og/eller konsumpsjon – litt som prinsippet var med det tidligere kassettavgiftsfondet.
Arbeidet med å få et slikt system på plass er allerede i gang, og organisasjoner som TONO og BONO har skrevet flere høringsinnspill til ny nasjonal digitaliseringsstrategi. Planen er at strategien skal bli klar i løpet av 2024.
Veien videre
Til tross for regulatoriske utfordringer knyttet til KI, er Mortensen ikke automatisk motstander av teknologien.

Vil du ta bachelor i kunstig intelligens?
- Det har vært mye fokus på at KI skaper muligheter for juks. Det er selvsagt en utfordring – ikke minst i utdanningssammenheng. Men jeg mener vi heller må undersøke hvordan vi kan være «proaktive», snarere enn å løpe etter teknologien. Vi må forstå hvilke utfordringer teknologien skaper – både med tanke på datahøsting, big-tech problematikk, eierskap og opphavsrett – og samtidig finne ut hvordan vi kan jobbe med KI og bruke det som et verktøy.
Og selv om KI står i fare for å ta over jobbene i visse yrkesretninger, er det også felt innen kunsten hvor Mortensen mener at KI aldri vil kunne erstatte mennesker.
- Den mest grensesprengende, kontemporære kunsten - den som produserer sublime opplevelser fra en scene, i et galleri eller i møtet med litteratur - den vil aldri være truet. Dette utgjør kanskje en liten andel av kunsten, men jeg er overhodet ikke redd på kunstens vegne. Kunsten vil overleve uansett. Det har den bevist i mange hundre år, avslutter Jørn Mortensen.