– Jeg håper at jeg kan bidra til at spillindustrien blir et godt sted å jobbe for alle
Oda Tilset begynte karrieren i spillbransjen mens hun fremdeles studerte. Nå er den prisbelønte musikkdesigneren aktuell med suksessen «Snusmumriken - Melodien i Mummidalen».
– Nå har jeg jobbet fulltid i eget firma i over to år. Det føles litt luksuriøst å få ha denne jobben og å kunne jobbe med to av mine aller beste venner, sier Oda Tilset.
Hun begynte å jobbe med lyddesign til spill mens hun fremdeles var student, og startet Noknok Audio med Ali Cedroni og Martin Kvale i 2019, et halvt år etter hun ble ferdig på fagskoleutdanningen Musikkdesign ved Kristiania.
– Jeg hadde et håp om å kunne leve av å drive med dette, og så har jeg vært utrolig heldig og kunnet gjøre det i seks år allerede. Det var hardt som frilanser i begynnelsen, men nå lever jeg komfortabelt av å lage musikk og lyddesign til spill. Jeg trenger ikke lenger si ja til alt for å være sikret en inntekt, sier hun.
Menneskene er viktigst
Selv om det utvilsomt ligger mye hardt arbeid bak realiseringen av drømmen, mener Oda man også må ha litt flaks på veien.
– Hardt arbeid kan ta deg til et visst punkt, men så er ikke mengden suksess nødvendigvis takket være deg selv lenger. Da er det snakk om flaks, sier hun.
– Det er veldig mange som blir utbrent i denne bransjen, og det vil vi helst unngå. Da kan vi jo ikke lenger hjelpe folk slik vi ønsker. Vårt mål er derfor å kunne gå over til firedagers uke eller å kunne jobbe seks timer hver dag og fremdeles leve komfortabelt av jobben, sier hun.
– Jobbet praktisk hver dag under studiene
For Oda startet interessen for musikk tidlig. Som barn spilte hun trompet, og siden da har hun drevet med musikk. Etter musikklinjen på videregående, begynte hun på en Bachelor i lyddesign på Westerdals, som nå er en del av Kristiania.
Studiene ga mersmak, og hun bygget på med det toårige fagskolestudiet Musikkdesign. Ekstra fristende var det at studiet hadde en egen temaperiode med fokus på spill, og at studiet handlet både om musikkproduksjon og -komposisjon.
Hvis vi hadde forelesning i klassen, ble vi satt til å teste ut det vi hadde gått gjennom etterpå.
Noe av det hun likte best med studiene var den praktiske tilnærmingen.
– Det gikk ikke en dag på skolen uten at vi hadde noe praktisk arbeid. Hvis vi hadde forelesning i klassen, ble vi satt til å teste ut det vi hadde gått gjennom etterpå. Det var noe av det som gjorde det ekstra morsomt å gå på Kristiania, sier hun.
Hun forteller at faglærerne var veldig forståelsesfulle, og støttet henne da hun etter hvert fikk mulighet til å reise verden rundt på konferanser og spillfestivaler. Siden da har hun selv også blitt hentet inn som gjesteunderviser på Kristiania.
Spesialisert på indie-spill
Noknok Audio jobber med lyd, stemmer, regi og musikk til spill for både norske og utenlandske spillselskaper. Oda poengterer at de jobber med indie-spill og ikke de store AAA-spillene.
I 2021 vant hun og det Oslo-baserte spillselskapet Hyper Games Spillprisen for beste lyd, for arbeidet hun gjorde på «Helheim Hassle». Ikke rart at Hyper Games ville ha henne med på deres neste spill.
– Det siste spillet jeg jobbet med var «Snusmumriken - Melodien i Mummidalen». Der sto jeg for å lage musikk og omtrent halvparten av lyddesignet, sier hun.
Mye plass til å leke seg
En av fordelene med å være godt etablert, er at Oda nå har muligheten til å jobbe med prosjekter med mye kreativ frihet.
– Folk stoler på at jeg har gode ideer og at jeg vet hva jeg driver med. Det betyr at jeg får mye plass til å leke meg, sier hun.
At det stadig dukker opp nye utfordringer, er med på å gjøre jobben ekstra spennende.
Folk stoler på at jeg har gode ideer og at jeg vet hva jeg driver med.
– Med «Snusmumriken» var utfordringen å skape rett stemning til et univers mange er veldig glad i, mens i «Viewfinder», et annet spill jeg har jobbet med og var lyddesigner på, var det mekanikkene som skapte utfordringer med implementering av arbeidet mitt. Det varierer mye, sier hun.
Første kvinne på sitt felt i Norge
Da Oda begynte å jobbe med lyddesign og musikk til spill, var hun den eneste kvinnen i Norge som jobbet med dette på heltid. I dag er de tre.
– Dette er en veldig mannsdominert bransje med stort forbedringspotensial når det kommer til mangfold, og jeg vet at det er mange som behandles utrolig dårlig i denne industrien. Jeg håper jeg kan bidra til at dette blir et bedre sted for underrepresenterte grupper, sier hun.
Jeg håper jeg kan bidra til at denne bransjen blir et bedre sted for underrepresenterte grupper.
Hun tror det er viktig å være synlig, og mener mangfold vil gjøre spillene enda bedre.
– Man merker godt hvilke prosjekter som er laget av team med mangfold. Kvaliteten blir høyere, og for min del føler jeg at spillene treffer bedre da. Det spiller ingen rolle om mangfoldet inkluderer folk som er i min gruppe eller ikke, det er generelt positivt uansett, sier hun.
Mentorer på svensk konferanse
Dette er noe de har mye fokus på hos Noknok Audio. De siste to årene har de blant annet vært mentorer på konferansen Donna Day i Sverige. Dette er en konferanse for kvinner, transpersoner og ikke-binære i spillindustrien.
I to dager samles svenske studenter og mentorer fra mange land, og det holdes foredrag og diskusjonsgrupper.
– På sikt håper jeg at vi kan få satt i gang noe liknende i Norge. Vi har en ganske liten bransje her i landet sammenlignet med i Sverige, men jeg syns det hadde vært gøy å engasjere meg i noe slikt, avslutter hun.
FK Musikkdesign + veiledning
Vil du bli musikkdesigner?
Gjør interessen din for musikkproduksjon og lyddesign til en yrkesvei, med et toårig studium i Musikkdesign!Les mer om Musikkdesign her!Lurer du på noe?
Du kan spørre våre studentambassadører om alt rundt studier, søknadsprosess, Lånekassen og hvordan det faktisk er å være student. Ta kontakt her!Les tipsene her!