Kristiania hedrer fremragende undervisning
Tre vitenskapelige ansatte ved Høyskolen Kristiania har nylig oppnådd status som meritterte undervisere. Til sammen har høyskolen nå sju fagpersoner med denne betegnelsen.
Høyskolen Kristiania styrker sin posisjon som tilbyder av høy kvalitet i utdanning ved å tildele tre vitenskapelige ansatte status som meritterte undervisere. Førstelektor Audun Molde fra School of Arts, Design, and Media, samt Høyskolelektor Lars Erik Braaum og dosent John Magne Kalhovde fra School of Health Sciences, har alle blitt anerkjent for sin solide innsats innen undervisning og pedagogisk utviklingsarbeid.
– Dette handler ikke om å vise at du er mye bedre enn andre til å undervise, poenget er å få fram at undervisning er viktig i jobben vi gjør og at jeg har lyst å utvikle meg til å bli enda bedre i dette pedagogiske faget, sa Audun Molde under en markering og feiring i de nye lokalene til Høyskolen Kristiania i kvadraturen i Oslo.
En nasjonal satsing
Kunnskapsdepartementet fremmet i sin tid meritteringsordningen som en del av en større strategi for å heve kvaliteten i høyere utdanning. Ordningen har som formål å styrke undervisningens status og fremme en kultur for kvalitet i utdanningen.
Dette handler ikke om å vise at du er mye bedre enn andre til å undervise, poenget er å få fram at undervisning er viktig i jobben vi gjør.
Audun Molde, merittert underviser
Høyskolen Kristiania innførte ordningen i 2019, i tråd med den nasjonale satsingen. Alle som er ansatt i Undervisnings- og forskningsstillinger ved Kristiania har anledning til å søke om å bli merittert. Prorektor for utdanning, Sarah J. Paulson, understreker betydningen av ordningen:
– Meritteringsordningen er viktig for Kristiania, da det bidrar til å synliggjøre den høye kvaliteten i utdanningene våre og styrker vårt omdømme innenfor utdanningsområdet. Jeg er svært stolt over at vi nå har totalt syv meritterte undervisere som inngår i vårt pedagogiske kollegium, sier Paulson.
De fire personene som tidligere har fått denne utmerkelsen ved Kristiania er Tor- Morten Grønli, Siri Senje, Kristin Undheim og Per Lauvås.
Ordningen har som formål å styrke undervisningens status og fremm en kultur for kvalitet i utdanningen, og bidrar til økt fokus på undervisningskvalitet og pedagogisk innovasjon i høyere utdanning.
Tiden det tar
Under markeringen var Lars Erik Braaum, en av de meritterte underviserne, opptatt av hvordan det tar tid å bli en god underviser og pedagogisk veileder.
– Dette har vært en sliteseier. Da jeg begynte å jobbe her i 2014 og 2015 fikk jeg dårlige evalueringer fra studentene mine og jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe, sa han.
Braaum spurte flere kolleger som han visste var gode undervisere og spurte om hva de gjorde. Etter hvert begynte han å knekke koden og fikk mer selvtillit.
– Før trodde jeg undervisning handlet om hvor god jeg er til å stå i et auditorium å forelese. Det handler ikke om det. Jeg kommer aldri til å bli den beste foreleseren. Men studentene vet at jeg vil dem godt og jeg vet at jeg er god på veiledning. Jeg trekker studentene inn i alle sammenhenger og minimerer det jeg ikke er så god på, sa Braaum under markeringen.
Strenge kriterier
For å oppnå status som merittert underviser må kandidatene demonstrere en innsats utover det ordinære og oppfylle flere strenge kriterier. Disse inkluderer fokus på studenters læring, en klar kvalitetsutvikling av sitt arbeid over tid, en utforskende tilnærming til undervisning, en kollegial holdning og praksis, samt bransjenærhet og praksisnærhet.
– Kriteriet knyttet til bransjenærhet og praksisnærhet i undervisningen er spesielt for Høyskolen Kristiania. Det synliggjør vektleggingen av arbeidslivsrelevans i høyskolens utdanninger og den strategiske prioriteringen av arbeidslivsnærhet og -relevans i høyskolens virksomhet, sier prorektor Sarah J. Poulson.
Støtte for pedagogisk utvikling
Søknadene om å bli merittert underviser ble vurdert av en ekspertkomité bestående av meritterte undervisere fra andre institusjoner, en professor ved Kristiania og en studentrepresentant.
– Utdanningskvalitet er kjernen i vårt arbeid, med studentene i sentrum. Studentenes læringsopplevelse handler blant annet om et godt læringsmiljø og at vi som undervisere er i stadig utvikling. Det er avgjørende med systematiske og målrettede tiltak for å oppnå god undervisningskvalitet, og meritteringsordningen er et tiltak som bidrar til å utvikle oss videre, sa John Magne Kalhovde, den tredje av de meritterte underviserne som ble markert på Kristiania nylig.
De meritterte underviserne mottar ikke bare en prestisjetung tittel, men også støtte for videre pedagogisk utvikling. Hver merittert underviser får et lønnstillegg på 40 000 kroner årlig, samt tilgang til 100 000 kroner for pedagogisk utviklingsarbeid i det kommende året. Dette understreker Høyskolen Kristianias dedikasjon til kontinuerlig forbedring av undervisningskvaliteten.
Meritteringsordningen lyses ut annethvert år ved Høyskolen Kristiania, med neste utlysning planlagt høsten 2025.
Kristiania er ledende på læringsteknologi