Ny forskning: Slik kan eldre få mer ut av smart teknologi
Et internasjonalt forskningsprosjekt ledet av Kristiania har undersøkt hvordan eldre i Slovakia kan dra nytte av velferdsteknologi og digitale løsninger.
– Vi ville finne ut hvordan vi kan gjøre aldringen aktiv og «smart», og hvordan vi kan bruke velferdsteknologi for å forbedre denne prosessen, forteller prosjektleder Miroslava Tokovska ved Høyskolen Kristiania.
Tokovska ledet det internasjonale forskningsprosjektet "University Enhancing the Smart Active Ageing" (UESAA) i samarbeid med to slovakiske universiteter. Målet var å undersøke hvordan høyere utdanningsinstitusjoner kan bidra til å fremme aktiv og “smart” aldring gjennom bruk av velferdsteknologi.
Stor forskjell mellom Norge og Slovakia
En av de største utfordringene med prosjektet var det lave digitale kompetansenivået blant eldre i Slovakia sammenlignet med i Norge.
– For å bruke en anekdote: min far på 80 år bruker fortsatt en gammeldags mobiltelefon med knapper. Han synes det er vanskelig å håndtere selv en enkel mobiltelefon. Dette er ikke unikt for min far, men gjelder svært mange eldre i Slovakia, forteller Tokovska.
Hun påpeker at mange slovakiske personer over 55 år har lite erfaring med smarttelefoner og digitale tjenester. Derfor måtte opplæringen i forskningsprosjektet starte på et temmelig grunnleggende nivå.
– Vi gikk gjennom helt elementære ting som hvordan man tar bilder med mobilen og redigerer dem på PC. For noen av deltakerne i prosjektet var dette svært avansert, sier Tokovska.
Resultatene fra prosjektet viser at tilpasset opplæring til eldre gir både økt digital kompetanse og bedre livskvalitet for eldre.
Kurs ga økt digital kompetanse
Som en del av forskningsprosjektet ble det utviklet et ettårig kurs for eldre studenter i Slovakia. Kurset tok for seg temaer som digital sikkerhet, netthandel og bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenester.
Tilbakemeldingene fra deltakerne var positive. De oppga at kunnskapen og ferdighetene de tilegnet seg var nyttige i deres personlige liv.
– Det var fantastisk å se hvor takknemlige de eldre studentene var. Vi hadde en flott avslutningsseremoni der politikere fra både lokalt og nasjonalt nivå deltok og berømmet prosjektet, forteller Tokovska.
Ønsker seg mer praksis
Selv om deltakerne var fornøyde, kom det også forslag til forbedringer, særlig knyttet til balansen mellom teori og praksis. Mange ønsket seg mer praktisk trening og mindre teori.
– Sammenlignet med yngre studenter, foretrekker eldre voksne sterk vektlegging av repetisjon og innøving av ny kunnskap, også i form av hjemmelekser og oppgaver, forklarer Tokovska.
Vi må sørge for at alle eldre, uavhengig av sosioøkonomisk status eller teknologisk kompetanse, kan dra nytte av mulighetene som finnes i smart teknologi
Nyttig for fremtidige helsearbeidere
I tillegg til kursene for eldre, ble det holdt forelesninger om velferdsteknologi for studenter innen helse- og sosialfag. Målet var å forberede fremtidige helsearbeidere på mulighetene som ligger i smart teknologi.
– Studentene syntes det var svært nyttig å lære om hvordan man kan installere og bruke apper for eldre, for eksempel til medisindispensere eller for å forstørre skrift på mobilen, sier Tokovska.
Hun mener det er viktig at fremtidige helsearbeidere får kunnskap om velferdsteknologi, da slik teknologi vil spille en stadig større rolle i eldreomsorgen fremover.
Viktig å motvirke digital ekskludering
Tokovska understreker også at smart teknologi kan bidra til å øke livskvaliteten for eldre, men at det er en risiko for digital ekskludering.
– Mange eldre i Slovakia er skeptiske til teknologi. De er redde for at noen skal overvåke dem eller misbruke informasjonen deres, forteller hun.
En del av opplæringen handlet derfor om digital sikkerhet og kildekritikk. Målet var å gjøre de eldre tryggere på å bruke digitale tjenester.
– Vi må sørge for at alle eldre, uavhengig av sosioøkonomisk status eller teknologisk kompetanse, kan dra nytte av mulighetene som finnes i smart teknologi, sier hun.
Forskningsprosjektet har resultert i en rekke vitenskapelige publikasjoner og undervisningsopplegg som kan brukes ved andre universiteter.
Publiserte artikler og rapporter fra forskningsprosjektet
University Students’ Views and Understanding Towards Ageing and Older Adults.
Active Education in Older Adults with Use of Smart Technologies.
Promoting Cognitive Brain Health and Sustained Attention in Adults and Older Adults Through e-Games.
Tokovska forteller at de tre involverte universitetene planlegger å fortsette samarbeidet med nye prosjekter som omhandler eldre, velferdsteknologi og tverrkulturelle perspektiver.
– Vi håper våre funn kan inspirere andre utdanningsinstitusjoner til å samarbeide om å spre kunnskap mellom unge og eldre studenter, og dermed fremme konseptet smart aktiv aldring, avslutter hun.
