Portretter av Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle Hoff. Kristiania
Prosjektets arbeidsgruppe, fra venstre: Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle Hoff. KristianiaFoto: Kristiania

— Vi er så stolte av at det omfattende arbeidet vi har gjort med utviklingen av Læring i vurdering, det betyr mye for oss at dette blir sett og satt pris på, sier Benedicte Røer Blom.  

Hun er leder for Avdeling for pedagogisk utvikling ved Høyskolen Kristiania, og er medlem av arbeidsgruppen som har ledet arbeidet med prosjektet Læring i vurdering

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel offentliggjorde årets prisvinner under Konferanse for høyere utdanning i Oslo torsdag 26. september. 

«Får jeg dette på eksamen»?

– I undervisning stiller studentene ofte spørsmålet: «Kommer dette på eksamen?» eller «Må jeg lese all pensumlitteratur til eksamen?». Undervisere på vårt institutt for trening og helse opplevde at studentene arbeidet bevisst frem mot de avsluttende eksamenene. Selv om underviserne tilrettelegger for ulike læringsaktiviteter med mål om å utvikle kompetanse som fremtidens arbeidstakere trenger, nedprioriterer studentene disse læringsaktivitetene dersom emnet avsluttes med en skriftlig «skoleeksamen», forteller Røer Blom. 

– Dette ønsket underviserne og avdeling for pedagogisk utvikling å gjøre noe med. Vi ville teste ut ulike eksamensformer og hvordan de påvirket læringsutbyttet, som samspiller bedre med læringsmetodene det legges opp til, slik at studentene blir bedre rustet for det arbeidslivet de skal ut i, sier hun. 

Kritisk behov i høyere utdanning 

– Gratulerer så mye til Høyskolen Kristiania med vel fortjent pris. I dette prosjektet adresserer de et aktuelt og kritisk behov i høyere utdanning. Vurdering er noe av det viktigste sektoren jobber med i dag, sa statsråden under utdelingen. 

Fakta - Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning

Utdanningskvalitetsprisen blir delt ut hvert år av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Prisen er på en million kroner. Prisen belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet og skal stimulere institusjoner og fagmiljø til systematisk arbeid med å viudereutvikle kvaliteten i utdanningene sine. Nominasjonen er vurdert av en jury som består av norske og svenske ekstperter og to representanter fra Norsk studentorganisasjon.

Godt samarbeid internt 

– Det er fantastisk moro å få denne prisen. Det er spesielt verdt å trekke frem at vi har samarbeidet så godt mellom avdelinger i faglig og administrativ linje. Vi ville ikke fått til disse prosjektene uten en ledelse som bevilger midler til pedagogisk utvikling hvert år, sier Benedicte Røer Blom. 

– Å få denne prisen med midlene som følger med, betyr at vi kan jobbe videre med arbeidsgruppen og få større spredning i andre fagmiljøer, til glede for studenter på andre institutter ved høyskolen, avslutter Røer Blom. 

Studentmedvirkning og arbeidsrelevans 

– Arbeidet med Læring i vurdering har vært av stor betydning for videreutviklingen av utdanningskvaliteten ved Høyskolen Kristiania, på tvers av avdelinger, sier rektor Trine J. Meza. 

– Arbeidsgruppen har vært grobunn for mange spennende vurderingsprosjekter der studentmedvirkning og arbeidsrelevans har stått sentralt. Det betyr svært mye å vå annerkjennelse for dette omfattende arbeidet gjennom Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning. Som rektor er jeg stolt og glad, og jeg håper at prisen vil være en inspirasjon til videre kvalitetsarbeid både internt på Kristiania og for sektoren generelt, sier hun.