To japanske skuespillere på scenen i Tokyo, dansende
Eg er vinden er et kammerspill med bare to skuespillere på scenen: her er de to japanske skuespillerne Koh Sugasawa og Masashi Usami, fra X-Kai City Theatre i Tokyo.Foto: Privat

Cholodzinski tilbragte fem intense uker i Tokyo, der han satte opp Eg er vinden, oversatt til japansk av Anne Lande Peters som også var stykkets dramaturg. Oppsetningen var krevende, ikke minst på grunn av språkbarrieren mellom norsk og japansk, forteller Cholodzinski. 

– Det var en svært utfordrende prosess. Jeg snakker ikke japansk, og skuespillerne hadde begrenset engelskkunnskaper. Vi var avhengige av tolk for hver minste del av produksjonen, forteller han

Ny metode møter japansk teaterkultur 

Til tross for språkbarrieren brukte Cholodzinski metoden som kalles “devised theatre” da han arbeidet med stykket. Dette er en teatermetode der forestillingen ikke starter med et ferdig manus, men utvikles gjennom en kreativ prosess sammen med skuespillerne.

 – Denne tilnærmingen var ny for de japanske skuespillerne, som var vant til en mer hierarkisk og autoritær registil. Jeg måtte bruke mye tid for å få dem til å forstå at de også var medskapere i stykket. Det ble en kulturkollisjon mellom europeisk og japansk kultur, som også var svært interessant å bevitne og utforske. Jeg måtte pushe skuespillerne til å prøve nye ting og til å improvisere på måter de ikke var vant til, sier Cholodzinski.

To skuespillere på scenen i japan
Eg er vinden tematiserer blant annet selvmord og menneskets forhold til naturen. Foto: Privat

Utsolgte forestillinger

Eg er vinden er et karakterstykke i to akter som berører temaer som selvmord og menneskets forhold til naturen. Forestillingen ble godt tatt imot av det japanske publikummet og pressen, ifølge Cholodzinski. Etter hver forestilling arrangerte teatret også samtaler, der publikum kunne diskutere stykket med regissøren og skuespillerne.

– Mitt inntrykk var at publikum ble dypt beveget over stykket. Jeg tror temaene, spesielt behandlingen av selvmord i Eg er vinden, resonerte dypere og annerledes i Japan enn det kanskje gjør i Europa, sier professoren.

Oppsetningen av Eg er vinden oppnådde fem utsolgte forestillinger i løpet av den første uken stykket spilte. Teatersalen har plass til rundt 300 tilskuere. Teateret planlegger nå flere oppsetninger av stykket i tiden som kommer, ifølge Cholodzinski.

AR@K 2025 - Truth, reality and artistic invention

AR@K 2025 is taking place on 17 and 18 March, 2025. "Truth, reality and artistic invention" is the heading for next year´s symposium. The Call for contributions is out now!
Les mer