Tage og Ingrid smiler til kamera i en tunnel.
Tage og Ingrid imponerte Dove og Young Ones-juryen med sin idé «Keep beauty real».Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Hvert år samler konkurransen Young Ones inn store merkevarer som gir studenter innen reklame og markedsføring en oppgave å løse. Ingrid Gulaker Skoglund og Tage Hogness valgte å jobbe med Dove, som ba studentene løse problemstillingen «hvordan kan vi fortsette å være en forkjemper som tar ekte skjønnhet på alvor?». 

Dove er et skjønnhetsmerke som for 20 år siden var de første til å snakke om ekte skjønnhet, ved å lage en reklame som viste hvor mye sminke og forvrengning av bilder som ble brukt i reklamer.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

Spør en student her!

– På den måten ble de først til å vise kvinner at uansett hvordan du ser ut så er du vakker. I dag har mange andre merkevarer også slengt seg på dette, så det er ikke like unikt lenger. Dove ønsket derfor at vi skulle finne ut hvordan de kunne gjøre noe som folk husker om 20 år igjen, sier Ingrid, som studerte Bachelor i tekst og skribent på Kristiania.

Nå jobber de begge som kreatører i Nord DDB Oslo.

– Vi fant fort at når man snakker om fremtiden så kommer temaet om kunstig intelligens opp, og det føltes derfor som en naturlig ting å ta tak i. Det begynner å bli mer og mer KI-genererte bilder i reklame, noe som er enda verre enn Photoshop siden det ikke er ekte mennesker engang, sier Tage, som studerte Bachelor i Art Direction.

#Keep beauty human 

Studentene mener det er modeller som bestemmer hva som er vakkert, og om det fortsetter å være fritt frem med bruk av KI-modeller så er det plutselig datamaskiner som avgjør hvordan skjønnhet skal se ut.  

– Dette var problemstillingen vi ønsket å ta tak i, for om det fortsetter denne veien så vil unge jenter sammenligne seg med KI-genererte kvinner, sier Tage.  

Det betyr utrolig mye å vinne, det er en anerkjennelse på at det du lager er bra. 

De gikk flere runder med seg selv og andre før de fant ut hvordan de skulle ta tak i dette. Etter hvert kom de opp med at Dove skulle lage en kampanje kalt «hashtag keep beauty human», med KI-genererte kvinner som oppfordrer mottakeren til å rapportere annonsen. Ingrid og Tage sendte inn bidraget sitt til seks kategorier, som alle gikk videre til neste runde.

– I år var det rekordmange innsendinger til konkurransen. På Dove-briefen var det bare oss og et annet team som vant gull. Det betyr utrolig mye å vinne, det er en anerkjennelse på at det du lager er bra, sier Tage.  

– Det gjør også at vi skiller oss ut på CV-en. Det er ikke mange fra Norge som vinner noe i Young Ones-konkurransen. Det er en av de tre største reklamekonkurransene i verden, så det er en internasjonal anerkjennelse for oss å vinne. De har en ranking på studentteam og vi ligger for øyeblikket på nummer 17 i verden, legger Ingrid til.  

En blyant i gull, sølv og bronse 

I april fikk studentene en e-post om at de hadde vunnet tre priser, og dro derfor til New York for å ta imot. De bodde hos en venninne som jobber med reklame i byen. Hun gikk selv på Kristiania, og ble kjent med studentteamet da hun var gjesteforeleser.

Det var veldig stas å motta gull, for da fikk vi komme opp på scenen og få blyanten overrakt direkte

Prisen kom i form av en stor blyant. Ingrid og Tage mottok en i bronse, en i sølv og en i gull.  

– Det var veldig stas å motta gull, for da fikk vi komme opp på scenen og få blyanten overrakt direkte. Blyantene ligger nå i vinduskarmen min hjemme, men det byttes på. Vi har delt foreldrerett, sier Tage.  

For å melde deg på konkurransen må du være under 35 år, og jobbet under et halvt år i bransjen. Det er en konkurranse for unge talenter.  

Studentene ved utdelingen i New York
Ingrid og Tage ved utdelingen i New York. Foto: Privat/delt av Tage Hogness

Dro til Miami 

Studentene dro til Miami og studerte ved Miami Art School i noen måneder, mens de skrev bacheloroppgaven sin. Det var da de sendte denne inn som bidraget sitt til Young Ones-konkurransen.  

– Det var ingen utvekslingsmuligheter med fokus på reklame og idéskaping ved Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design, som er det vi ønsker å drive med. Derfor kontaktet vi Miami Art School og fikk ordnet en avtale med dem. Kristiania la godt til rette for at vi kunne skrive bacheloroppgave mens vi var i USA, sier Tage.

Kristiania la godt til rette for at vi kunne skrive bachelor mens vi var i USA.

Ingrid og Tage hadde studiemøter med forelesere på nett, og fikk samme veiledning som dem hjemme i Norge. Studentene skryter av hvor flinke foreleserne var til å tilpasse seg til dem, spesielt med tanke på den seks-timer lange tidsforskjellen. 

– De ringte oss ofte etter de var ferdige på jobb, og la inn en skikkelig innsats for at vi skulle ha muligheten til å være i Miami, sier Tage.  

I juni vant også studentene ni priser ved årets Gullkalven, som er Norges største studentkonkurranse innen reklamebransjen. De vant fem gull, en sølv og tobronse for Dove-casen, og et annet prosjekt de hadde jobbet med.  

Ingrid og Tage står i en park langs Akerselva, og smiler til kameraet.
– Young Ones er en av de tre største reklamekonkurransene i verden, så det er en internasjonal annerkjennelse for oss å vinne, sier Ingrid og Tage, som for øyeblikket ligger på 17. plass på Young Ones' globale ranking av kreative studentteam.Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Anbefaler studentkonkurranser 

Studentene har fått flere henvendelser fra reklamebyråer i Norge som ønsker å møte med dem. De sier de er åpne for mulighetene fremover, nå som de akkurat ble ferdig med bachelor-utdanningen.  

– Vi planlegger å holde sammen, for det ser ut til å fungere veldig bra. Det vi jobber for nå er å noe vi lager ut til verden på ordentlig, sier Ingrid.

Tage har ansvar for det visuelle og Ingrid har ansvar for tekst, men studentene jobber også mye på tvers. 

– Ingrid gjør mye av designen, og jeg skriver også en del. Vi jobbet med Dove-saken i cirka tre måneder. Det tar lang tid, for man må planlegge alt og gjennomføre det. Nitti prosent av arbeidet er å jobbe med idéen, finne ut hva vi ønsker å si, og hvordan. Når det er en internasjonal konkurranse må man sette av ekstra tid til å få alt til å se fint ut, det er det som gjør at man skiller seg ut, sier Tage.

Vi planlegger å holde sammen, for det ser ut til å fungere veldig bra.

– Det er verdt å merke at da vi begynte å jobbe sammen for konkurranser lagde vi mye dårlige ting også. Første internasjonale konkurranse vi gjorde sammen var for Gymshark, og selv om det var veldig dårlig så er det et av de prosjektene vi har lært mest fra, sier Ingrid. 

Ingrid og Tage anbefaler alle studenter som ønsker å drive med reklame om å melde seg på studentkonkurranser. De største internasjonale konkurransene er D&D New blood og Young Ones.  

– Det koster litt å melde seg på, men Kristiania gir oss tusen kroner hver i spons, for å oppfordre oss til å konkurrere. Du lærer masse av det, og det viser at du er dreven og ambisiøs på CV-en, sier Tage.  

BA Art Direction + BA tekst og skribent

  • Foto av hender som jobber med illustrasjoner.

    Art Direction

    Vil du jobbe med ideer og konseptutvikling innen TV, film, reklame og visuell kunst? Da er dette studiet riktig for deg. Bachelor i Art Direction får du kun på Kristiania og Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design.
    Les mer
  • Tre studenter sitter med hver sin PC.

    Tekst og skribent

    Vil du skape nye fortellinger og jobbe med ide og konseptutvikling for manus, reklame, TV eller skjønnlitterære tekster? Da er Bachelor i tekst og skribent fra Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design studiet for deg!
    Les mer