Kristiania arrangerer internasjonal konferanse om arbeidsintegrert læring
Høyskolen Kristiania er vertskap for den internasjonale konferansen Work Integrated Learning (WIL25) i september 2025. Ambisjonen er å styrke koblingen mellom høyere utdanning og arbeidslivet.
Fra 22. – 24. september neste år kommer akademikere og praktikere fra hele verden til Oslo for å delta på den internasjonale konferansen Work Integrated Learning (WIL25). Arrangementet er et samarbeid mellom Högskolan Väst i Trollhätten i Sverige og Høyskolen Kristiania.
– Vi regner med at det kommer deltakere fra alle kontinenter. Vi kommer til å ha et spesielt fokus på å få med flere nordiske deltakere denne gangen, sier Andreas Thon, førstelektor ved institutt for ledelse og organisasjon ved Kristiania og en av prosjektlederne for konferansen.
Konferansen er en del av en internasjonal serie, der vertskapet går på rundgang mellom ulike universiteter og høyskoler. I 2024 ble konferansen avholdt i Sør-Afrika og i 2025 er det altså Kristianias tur.
Vil styrke arbeidslivsrelevansen i høyere utdanning
En viktig målsetting med konferansen er å styrke arbeidslivsrelevansen i høyere utdanning. Profesjonsutdanningene har en lang historie for praksis, mens disiplinfagene tradisjonelt ikke har hatt like tett kobling til arbeidslivet. Innenfor både profesjons- og disiplinfagene har vi mye å gå på med tranke på å utvikle et bredere sett pedagogiske virkemidler som fremmer et tettere samarbeid med arbeidslivet i utdanningsløpet. – Vi ønsker å gi utdanningssektoren i Norge kunnskap om arbeidsintegrert læring. Det er masse god praksis å lære av der ute, sier Thon.
Han påpeker at mange universiteter og høyskoler i Norge fortsatt har en vei å gå når det gjelder å integrere arbeidslivsrelevans i utdanningene, særlig utenfor de tradisjonelle profesjonsutdanningene.
– Profesjonsutdanningene har alltid hatt dette med seg. Ta for eksempel psykologistudiet, der praksis og veiledning er en integrert del av utdanningen. Det er lagt opp et svært tydelig løp med intern klinikk og utplassering i felt allerede fra tidlig i utdanningsløpet, sier Thon.
Han mener at andre studieretninger kan lære mye av hvordan profesjonsutdanningene har integrert arbeidslivspraksis i studieløpet.
Hva er arbeidsintegrert læring?
Thon understreker at arbeidsintegrert læring handler om mer enn bare tradisjonell praksis. Det sentrale er at det involverer et samarbeid mellom student, utdanningsinstitusjon og arbeidsgiver.
– Når journaliststudentene har praksis i en avis, så er jo det et typisk eksempel på arbeidsintegrert læring. Et annet eksempel er studenter som er koblet på reelle prosjekter i bedrifter og virksomheter og bidrar inn med sin kunnskap der. Da jobber de med en oppdragsgiver og de leverer på et reelt prosjekt. Et tredje eksempel kan være bachelor- og masteroppgaver, der studentene skriver oppgaver knyttet til konkrete problemstillinger en bedrift jobber med.
Vi har allerede mange gode eksempler på arbeidsintegrert læring ved Kristiania, men nå handler det om å systematisere og utvide dette arbeidet.
Kristianias satsing på arbeidsintegrert læring
Thon forteller at Høyskolen Kristiania har ambisiøse planer om å integrere arbeidsintegrert læring som en del av institusjonens praksis.
– Vi jobber nå med å utvikle en Kristiania-modell for arbeidsintegrert læring. Dette er noe som skal implementeres på institusjonelt nivå, ikke bare på program- eller emnenivå. Det handler om å skape en helhetlig tilnærming til hvordan vi kan koble utdanning og arbeidsliv tettere sammen, sier Thon og slår fast:
– Vi har allerede mange gode eksempler på arbeidsintegrert læring ved Kristiania, men nå handler det om å systematisere og utvide dette arbeidet. Dette er en viktig del av vår strategi om å bli et arbeidslivsuniversitet.
Viktig for studentenes karrieremuligheter
Thon understreker at arbeidsintegrert læring er avgjørende for å gjøre overgangen fra studier til arbeidsliv lettere for studentene.
– Arbeidslivet gir tilbakemeldinger om at overgangen fra å være i studentrollen til medarbeiderrollen kan være lang. Det tar tid å gjøre en student om til en medarbeider. Forskning viser imidlertid at studenter som har hatt arbeidsintegrert læring som en del av sitt utdanningsløp, kommer raskere i jobb. De har også raskere karriereutvikling og raskere lønnsutvikling.
Konferansen som en del av Kristianias strategi
WIL-konferansen er dermed en del av Kristianias strategi for å bli et arbeidslivsuniversitet. Thon forteller at de ønsker å finne sin egen modell for arbeidsintegrert læring, men samtidig lære av andre.
– Vi skal finne Kristiania-modellen, men innenfor definisjonen av arbeidsintegrert læring. Jeg tror alle avdelinger/schoools ved Kristiania allerede har aktiviteter som er innenfor arbeidsintegrert læring, men man er seg det kanskje ikke helt bevisst ennå, avslutter Thon.