Portrettbilde av Helena Bøthun.
Helena Bøthun flyttet fra Skånevik til Bergen for å studere på Kristiania. I dag jobber hun med salg og eksport av sjømat til Midtøsten og Hongkong.Foto: Kristiania

Etter videregående var Helena veldig usikker på hva hun skulle gjøre. Hun tok seg derfor et friår, og bestemte seg så for å søke på Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse på Kristiania.

– Lenge hadde jeg tenkt at jeg skulle bli tannlege, men så fant jeg ut at jeg heller ville satse på en mer kreativ retning. Jeg undersøkte litt og fant ut at jeg ville søke på Kristiania og studier i markedsføring, sier hun.

Forelsket seg i Bergen

Flyttelasset gikk fra Skånevik til Bergen, og det å komme til en større by var midt i blinken for Helena.

Det var fint å bli en del av studentmiljøet i Bergen.

– Det var herlig å komme til byen. Det er litt begrenset med tilbud og bransjer i en liten bygd som Skånevik, og det var fint å bli en del av studentmiljøet i Bergen. Jeg ble raskt forelsket i byen og har ingen planer om å flytte herfra, sier hun.

Hva hun skulle bruke studiene til, hadde hun ikke bestemt seg for, men hun hadde lest om fagene, og tenkte at de passet godt for henne.

Jobbet som studentambassadør

Mens hun studerte, jobbet Helena som studentambassadør for Kristiania. Hun bidro på kundesiden, tok telefoner og veiledet potensielle og blivende studenter.

– Jeg hadde også veiledningstimer og var med på messer og snakket med folk der. Jeg fikk god erfaring med å kommunisere med kunder og å slå av en prat, sier hun.

Dette er erfaringer som kommer godt med når hun nå er ute i arbeidslivet.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

Spør en student her!

– Jeg fikk også en god innsikt i hva slags jobber de forskjellige studiene kunne føre til, legger hun til.

Helena Bøthun jobber ved en PC.
– Noe av det mest spennende ved jobben er at jeg må forhandle med folk fra veldig ulike kulturer, alle med ulike forventninger og måter å gjøre ting på, sier Helena.Foto: Kristiania

Søkte på traineeprogram

Etter tre år på Kristiania, var Helena klar for å lete etter jobb. Hva slags stillinger hun kunne søke på var imidlertid litt uklart for henne. 

– Det var litt vanskelig å vite hvilken vei jeg kunne gå. Jeg ville gjerne finne en jobb der jeg kunne bygge erfaring, og så kom jeg over traineeprogrammet til NCE Seafood. Det søkte jeg på, og jeg fikk plass, sier hun.

Allerede sommeren 2023 var Helena klar til å starte som trainee.

Blant over 300 søkere ble kun 5% tatt opp i programmet.

– Jeg kommer fra en liten plass der sjømatnæringen er stor og viktig, men kunne likevel ikke noe om det. Jeg har vel egentlig aldri sett på det som en aktuell retning å gå for meg, sier hun.

En fin overgang

Portrett av Helena Bøthun
Helena ville studere noe kreativt. Valget falt på Digital markedsføring og salgsledelse på Kristiania i Bergen.Foto: Kristiania

Traineeprogrammet gir ett års ansettelse i et sjømatselskap, og Helenas nye arbeidsplass ble Sekkingstad, et sjømatselskap som har røtter helt tilbake til 1923.

– Programmet ga meg en veldig fin overgang til arbeidslivet, sier hun.

Traineene fikk besøke innovative aktører i sjømatnæringen, samt lære om verdikjeden, bærekraftige tiltak og løsninger, markeder og produktinnovasjon.

– I tillegg jobbet jeg som sales trainee hos Sekkingstad, sier Helena.

Hun lærte mye om salg og fikk opparbeidet seg en trygghet i jobben, som hun ikke tror hun hadde fått hvis hun hadde gått rett ut i arbeid uten traineeperioden.

– Nå er jeg ferdig som trainee og har fått jobb som Key Account Manager hos Sekkingstad. Jeg jobber med overseasmarkedet, og driver med handel, salg og logistikk rettet mot kunder i Midtøsten og Hongkong, sier hun.

Et godt grunnlag for arbeidslivet

Helena fikk tidlig mye ansvar i stillingen sin, men hun har også møtt stor forståelse for at hun er fersk i faget og fortsatt har mye å lære.

– Det at jeg hadde et fellesskap med andre traineer, var også godt. Man er jo ikke student lenger, men det å ha denne kontakten og å få en så grundig opplæring gir en trygghet. Det gjelder å være åpen om at man er ny, så lærer man mye på veien, sier hun og legger til at bacheloren la et godt grunnlag for den hverdagen som ventet.

– Studiene ved Kristiania var praktiske samtidig som vi lærte den nødvendige teorien.

– Studiene ved Kristiania var praktiske samtidig som vi lærte den nødvendige teorien. Det var små klasser, og dette er noe av det som gjorde at jeg søkte meg dit i første omgang. Det er kort vei til foreleserne og lett å få kontakt med andre, sier hun.

En fremtidsrettet bransje

Hva fremtiden bringer, er hun ikke sikker på. Akkurat nå er hun veldig fornøyd akkurat der hun er. Hun lærer mye om en innovativ og spennende næring, og hun får muligheten til å reise og møte kunder innen sine markeder.  

Verden er definitivt blitt større etter at hun reiste fra Skånevik.

– Det er jo nå jeg finner ut hva jeg virkelig liker å drive med, og jeg syns salg er veldig spennende. Mulighetene er mange i en fremtidsrettet bransje som sjømatindustrien, sier hun.

BA Dig og veiledning Content Card IMG double

  • Vil du også studere digital markedsføring og salgsledelse?

    Dette er en internasjonalt anerkjent bachelorgrad, som gir deg gode jobbutsikter. Med kompetanse innen både digital markedsføring og salg blir du ettertraktet i en rekke spennende bransjer.
    Les mer
  • Bildelenke til kontaktside.

    Lurer du på noe?

    Snakk med studenter som kan svare på det meste om studier og studentlivet. Book en uforpliktende prat eller send e-post her!
    Les mer