Fra student til administrerende direktør
Solfrid Lind har vært administrerende direktør på Kristiania siden 2004, og er mye av drivkraften bak veksten høyskolen har hatt siste 20 årene. Men lenge før det var hun også en av våre alumner.
– Tidlig på 1980-tallet kom jeg over Norsk Korrespondanseskole (NKS), forløperen til det som i dag er Kristiania. Jeg var elev på realfagslinjen ved Bodin videregående skole i Bodø, og svært politisk aktiv. Med fast plass i bystyret var det viktig å ha god tidsstyring, forteller Solfrid Lind.
I tillegg var hun også en gårdsjente som brukte tid på å hjelpe til på gården, og ellers aktiv med musikk og konkurransedans. For å få timeplanen til å gå opp ble løsningen å ta et valgfag fra NKS som leverte emner til videregående skoler.
Utdanning gjennom posten
Den gangen var det fortsatt slik at elever ved NKS fikk et hefte med pensum og oppgaver tilsendt i posten. Eleven måtte lese gjennom og sende svarene på oppgaver tilbake til NKS, før de fikk rettelser tilbake i posten. Denne formen for undervisning passet det hektiske livet til Lind perfekt.
– Jeg hadde ingen tanker den gangen om at dette kom til å bli min arbeidsplass i fremtiden. Men jeg tok faget «Arbeidslivets psykologi» og det har jeg fått veldig mye nytte av resten av livet, forteller Lind med glimt i øyet.
Pedagogisk strategi
Hun kan ikke huske om faget var veldig vanskelig, men husker godt de tykke konvoluttene som kom i posten med jevne mellomrom.
Særlig de oppmuntrende tilbakemeldinger fra læreren som rettet oppgavene satte spor.
Dette var noe som var helt bevisst fra NKS sin side, og det var klare føringer for hvordan lærere skulle rette oppgaver.
Skolens ledelse visste at tilbakemeldinger var avgjørende for elevens motivasjon, og lærere ble oppfordret til å skrive på en måte som minsket avstanden mellom lærer og elev. I tillegg til å påpeke feil, var det også viktig å være oppmuntrende, så elevene ikke følte seg alene. Målet var, da som nå, å få hver enkelt elev godt igjennom.
Noe av det som gjorde NKS til en suksess var også hvordan skolen justerte lærebøkene kontinuerlig for å legge frem stoffet mest mulig pedagogisk. Med et stort antall elever som stadig sendte inn oppgaver, var det tydelig å se om deler av pensumet var for komplisert og trengte justering for å bli mer forståelig.
Denne undervisningsformen ga lærebøkene til NKS et svært godt renommé. Faktisk var det mange lærere på andre skoler som foretrakk å bruke lærebøkene fra NKS, fordi de var godt pedagogisk opplagt.
Bergtatt av historien til Ernst G.
Da Solfrid Lind ble headhuntet til jobben som administrerende direktør for Kristiania var hun i tvil om hun skulle bytte jobb. Hun trivdes som direktør for Norges Markedshøyskole som var en del av BI, og var ikke på jakt etter ny jobb. Men da hun kom over historien om skolens grunnlegger, Ernst G. Mortensen, skiftet hun mening.
– Han var en ekte visjonær som virkelig brant for utdanning og ønsket å gjøre kunnskap tilgjengelig for alle, uavhengig av bakgrunn og bosted. Hans engasjement og dedikasjon til å bygge opp en skole som kunne tilby fleksibel og kvalitetsrik utdanning tilpasset den enkeltes behov, inspirerte meg dypt. Jeg innså at jeg kunne bidra til å videreføre og utvikle denne visjonen, og dermed takket jeg ja til stillingen, forteller Lind.
Det var først etter at hun hadde begynt som administrerende direktør for Kristiania at hun husket at hun faktisk hadde vært elev her også.
– Det var jo mange år siden jeg tok kurset ved NKS, men jeg husker det fremdeles som en veldig positiv opplevelse. Det at man kunne sitte på en gård i Bodø og lære det man hadde lyst til, var fantastisk. Og fortsatt kan man sitte rundt om i landet å studere. Vi er landets største tilbyder av nettstudier, og har studenter i 9 av 10 kommuner, avslutter Lind stolt.