Kanskje Norges beste ansattband
– Jeg vil påstå at dette er Norges beste ansattband. Kanskje til og med Nordens beste, hvis vi ser bort fra KORK, filharmonien, og slike som har som jobb å spille sammen, sier høyskolelektor Jørn Mortensen ved School of Arts, Design, and Media ved Høyskolen Kristiania.
Ett av innslagene på Kristianias jubileumsfest 24. oktober var Arbeidslivsorkesteret som opptrådde med en imponerende samling av Kristianias egne profesjonelle musikere. Jørn Mortensen forklarer hvordan ideen om orkesteret oppstod, og hvordan de klarte å levere på et høyt nivå etter bare to øvinger.
Musikalsk kompetanse
– Det startet i september ved at School of Arts Design and Media fikk en henvendelse fra kommunikasjonssjef Guro Aardal Hagen med forespørsel om å bidra musikalsk på 110-årsfesten. Ideen var å vise frem noe av det vi har her på huset, og vi begynte å skissere hva vi kunne få til, forteller Jørn Mortensen.
Guro Aardal Hagen sier at et av de overordnede målene for prosjektet «Kristiania 110 år» var å skape stolthet blant egne ansatte.
– Istedenfor å hyre inn eksterne artister til hele jubileumsfesten, ønsket vi derfor å bruke både studenter og ansatte fra Kristiania for å vise fram hva vi har av musikalsk kompetanse på huset. Da Jørn tente på ideen og tok orkesterlederansvaret, kunne det ikke bli bedre, sier prosjektleder Guro Aardal Hagen.
Å rekruttere musikere til bandet viste seg å være svært lett, ifølge Mortensen.
– Jeg inviterte ganske enkelt de beste sang- og instrumentallærerne vi har. Det er flere vanvittig bra musikanter her på huset som underviser på Institutt for musikk og Institutt for scenekunst. Dette er ikke folk som spiller på hobbybasis, men som faktisk lærer våre studenter hvordan de kan bli profesjonelle musikere. Da disse folka hadde lyst og anledning var det bare å begynne å jobbe, forteller Jørn Mortensen.
Bare to øvelser
Bandet består av 17 medlemmer som alle har musikkutøvelse som yrke i en eller annen forstand. Men å sette sammen et så stort band med profesjonelle musikere kom også med visse utfordringer.
– I tillegg til å undervise i musikk og å forske er det også mange av de som spiller profesjonelt i flere andre musikalske sammenhenger og med hyppige spillejobber.
Før opptreden 24. oktober fikk bandet derfor kun fikk mulighet til å øve to ganger. Og ingen av gangene var med alle bandmedlemmene til stede.
– En forutsetning for å gjøre dette var at alle er så gode musikere at de ikke trengte å øve masse. Det er det ingen som har tid til. Alt de trengte var å få notene eller referanser til versjoner vi skulle gjøre. Det er sånn det er å være profesjonell musiker, sier Mortensen
Denne profesjonaliteten ble også gjenspeilet i bandets navn. Mortensen forklarer at selv om Arbeidslivsorkesteret kanskje høres ut som en morsomhet, er det faktisk ikke det.
– Disse folka er ute i arbeidslivet og spiller profesjonelt til daglig. Derfor ble det også en illustrasjon av at vi virkelig har nærhet til arbeidslivet, som passer godt inn med Kristianias ambisjon om å bli et arbeidslivsuniversitet.
Styrker felleskapet
Mortensen forteller at tilbakemeldingene etter opptredenen har vært svært hyggelige, og det har tikket inn med meldinger på sosiale medier der ansatte har sagt det har gjort dem stolte. Dette har også påvirket fellesskapet, på flere måter enn én.
– Siden det krever en del organisering å få så mange folk til å spille sammen, har det også gjort noe med samholdet mellom bandmedlemmene internt. Flere har sagt at dette var en veldig morsom måte å bli kjent med kollegaer på.
En annen som er svært begeistret over resultatet er administrerende direktør Solfrid Lind.
– Dette initiativet er ikke bare en mulighet til å vise frem den utrolige musikalske kvaliteten vi har blant våre fagansatte, men det er også et samlende tiltak som styrker fellesskapet på tvers av avdelinger. Arbeidslivsorkesteret gjør meg enda mer stolt av å være en del av Kristiania, og jeg ser frem til mange flere slike initiativer som kan bidra til å bygge en sammensveiset arbeidskultur, sier Lind.
Neste opptreden
Mortensen presiserer at selv om opptredenen ble en stor suksess, har det også vært krevende å organisere et så stort band. Han håper likevel at det blir flere opptredener
– Dette gjør seg ikke selv, og det må settes av tid. Hadde vi vært en liten trio hadde det vært litt enklere, men det er jo også ganske kult når det er et stort orkester. Og for å få til dette så må det være en struktur på plass, som ikke bare involverer musikerne, med det må være en scene, utstyr og anlegg av en høy standard. Hvis vi får det i orden, så er det ikke noe problem å gjøre det om igjen, avslutter Mortensen.
Arbeidslivsorkesterets medlemmer
- Håkon Iversen – Professor ved Institutt for musikk – vokal
- Monica Rennan Hjelle – Emneansvarlig for Kunst og kultur i det offentlige – vokal
- Anne Marie Giørtz – Professor ved Institutt for musikk – vokal
- Eskil Holm – Teknisk rådgiver ved Teknisk team, AV og spesialrom – vokal
- Johanne Karen Hagen – Førstelektor Institutt for scenekunst – vokal
- Stig Værnes – Høyskolelektor ved Institutt for musikk – trommer
- Kristian Edvardsen – Førsteamanuensis ved Institutt for musikk – bass
- Knut Værnes – Professor Institutt for musikk – gitar
- Carl Fredrik Falkenberg – Høyskolelektor Institutt for scenekunst – keyboard
- Knut Løchsen – Tangentansvarlig timelærer ved Institutt for musikk – keyboard
- Henrik Maarud – Høyskolelærer Institutt for musikk – perkusjon
- Jørn Mortensen – Høyskolelektor Institutt for musikk – gitar
- Pål André Grimstad Worren – Emneansvarlig for Samspill 1 – trompet
- Mari Skogly – Høyskolelektor Institutt for musikk – tenorsaksofon
Eksterne:
- Pål Gunnar Fiksdal – trompet
- Erik Egge – tenorsaksofon
- Helge Sunde – trombone