Ble verdenskjent som Norges første kvinnelige skipskaptein
På starten av 1900-tallet var det ikke uvanlig at ungdom forlot hjembygda og dro til sjøs. Men at en dame skulle bli kaptein var derimot helt uhørt.
Gudrun Trogstad ble født i 1908 og vokste opp på Toten. Etter å ha fullført det som den gang het folkeskolen (syv års barneskole) begynte hun å jobbe som dekksgutt hos faren. Han eide nemlig en liten motorbåt og fraktet passasjerer frem og tilbake over Mjøsa.
En dag i 1925 kom den 17 år gamle Gudrun i prat med noen som fortalte at de hadde tatt kurs ved Norsk Korrespondenceskole (dagens Kristiania). Det tente en gnist i henne. Var det virkelig mulig å studere samtidig som hun kunne fortsette å hjelpe faren med passasjerbåten? Da hun i tillegg fikk høre at skolen tilbød brevkurs i navigasjon, bestemte hun seg for å søke.
Studerte i båten
Kort tid senere ble hun tatt opp som elev, og hver gang hun hadde fri fra jobben benyttet hun muligheten til å studere. Lugaren i farens lille motorbåt ble omgjort til hennes private studiested, og omsider besto hun også eksamen med utmerkelse.
Med friskt mot reiste hun inn til Oslo i 1927 og meldte seg opp til eksamen som privatist ved Sjømannsskolen. Der besto hun også kystskipperprøven med glans, uten noen som helst annen undervisning bak seg enn brevkurset fra NKS.
Den stolte faren støttet datteren ved å kjøpe dampbåten “Kvik”, som fikk satt inn ny motor, og Gudrun fikk jobben som kaptein.
Verdenskjent kaptein
“Kvik” var eid av et aksjeselskap av gårdbrukere på Nes, og gikk i rute mellom Helgøy, Nes og Hamar. Båten hadde tillatelse til å frakte 80 passasjerer, og er i dag en del av Mjøsas historie.
Gudrun var kaptein på “Kvik” i to år, fra 1927 til 1929. Da gikk hun over i stilling som styrmann og kaptein på propellbåten “Mira”. Denne båten hadde plass til 64 personer og skal i løpet av de ti neste årene ha fraktet så mange som 10.500 passasjerer.
At en ung kvinne jobbet som kaptein, gikk ikke upåaktet hen hverken i Norge eller utlandet.
– Det vakte stor interesse både i lokalpressen og over hele kloden, forteller sønnen hennes, Haakon Fossum.
Han har sett reportasjer om moren i både japanske, tyske, franske, engelsk og nederlandske aviser.
– Mor hadde et brunt skrin der hun oppbevarte avisutklippene og andre papirer, inkludert brev fra mange beundrere i fjerne deler av verden, legger han til.
Inn i historien
Gudrun Trogstads fartstid som kaptein ble derimot ikke lang. Fergetrafikken på Mjøsa var konkurranseutsatt og ble etterhvert overtatt av Hamar og Nes Dampskipsselskap.
”Mira” ble hogd opp på Minnesund i 1960, mens “Kvik” ble slept ut på Mjøsa og senket en gang mellom 1975 og 1976.
I tillegg ble Gudrun diagnosert med nervesykdommen multippel sklerose, og etter flere langvarige sykehusopphold, døde hun høsten 1948, bare 40 år gammel.
Innsatsen hennes er derimot ikke glemt. Da Mjøsa i 2012 skulle få ny redningsskøyte var ett av navneforslagene “R/S Gudrun”, som en hyllest til jenta fra Toten som overrasket alle med studieprestasjonene sine. Og selv om det endelige navnet ble “Mjøsvekteren”, vil Gudrun alltid ha plass i historien som Norges første kvinnelige kaptein.