Arbeidserfaring alene er ikke nok for god læring
Skal studenter lære effektivt gjennom praksis, er det ikke tilstrekkelig å bare sende dem ut i arbeidslivet. Det må legges til rette for god integrasjon mellom teori og praksis.
Det mener professor Stephen Billett som skal være “Key note speaker” under WIL25-konferansen som arrangeres av Høyskolen Kristiania i Oslo i september 2025.
– Det er ikke nok å bare skaffe studentene praksisplasser. Erfaringene må styrkes og integreres for å optimalisere den pedagogiske verdien, sier Billett som arbeider ved Griffith University i Australia.
Billett er en av verdens ledende forskere innen arbeidsintegrert læring og kommer til WIL25 for å dele sine tanker om hvordan utdanningsinstitusjoner best kan kombinere teoretisk og praktisk læring.
Krever mer enn bare utplassering
– Vi ser at mange institusjoner legger vekt på det vi kaller "arbeidsintegrert læring", men ofte handler det mest om å sikre praksisplasser uten å grundig vurdere hvordan erfaringene skal integreres i utdanningen, forklarer Billett.
Han understreker at vellykket praksis krever gjennomtenkte tiltak i flere faser:
Det er ikke nok å bare skaffe studentene praksisplasser
– Utdanningsinstitusjonene må forberede studentene grundig før praksis, støtte dem underveis, og viktigst av alt, hjelpe dem med å bearbeide erfaringene etterpå. Dette kan variere fra forberedende workshops der studentene lærer om sin fremtidige arbeidsplass, til strukturerte gruppediskusjoner etter praksisperioden der de kan gjennomgå og analysere erfaringene sine sammen med medstudenter, forklarer Billett.
Konkrete tiltak gir resultater
Han fremhever konkrete eksempler på vellykkede tiltak:
- Informasjon om arbeidsplassens krav og rutiner før praksis begynner
- Støttesystemer for studenter som møter utfordrende situasjoner under praksis
- Veiledningsgrupper der studenter kan diskutere faglige utfordringer
- Strukturerte refleksjonsøkter etter praksis der erfaringer knyttes til teori
– Vi ser at mange studenter får mye mer ut av praksis når utdanningsinstitusjonen aktivt hjelper dem med å forstå og bearbeide erfaringene sine. Det mest typiske er dessverre fortsatt at utdanningsinstitusjoner sender studentene ut i praksis og håper på det beste, sier Billett.
Aktiv læring er nøkkelen
Billetts forskning viser at studenter lærer best når de får mulighet til å:
- Systematisk reflektere over praksis
- Sammenligne erfaringer med medstudenter
- Knytte praktiske erfaringer til teoretisk kunnskap
- Motta veiledning før, under og etter praksis
– God praksis handler ikke bare om å være til stede på en arbeidsplass. Det handler om å skape mening av erfaringene og utvikle seg faglig gjennom dem, konkluderer Billett.
WIL25-konferansen arrangeres av Kristiania i Oslo fra 22.-24. september. Her vil deltakerne få innsikt i den nyeste forskningen på feltet og tilegne seg kunnskap om konkrete verktøy som kan styrke samspillet mellom utdanning og arbeidsliv.
Kilde: Billett, S. (2024). Constituting integration in work-integrated education and learning. Studies in Continuing Education, 1–18. https://doi.org/10.1080/0158037X.2024.2363262