Kristiania vinner pris for nyskapende eksamensformer
Stresset for eksamen? På Kristiania har man forsket seg frem til eksamensformer som studentene mestrer bedre, og som de lærer mer av. Nå har forskerne vunnet en høythengende pris for arbeidet.
– Gratulerer så mye til Høyskolen Kristiania med vel fortjent pris. I dette prosjektet adresserer de et aktuelt og kritisk behov i høyere utdanning. Vurdering er noe av det viktigste sektoren jobber med i dag, sa statsråden under utdelingen.
– Vi er så stolte av dette arbeidet og at det blir anerkjent. Det betyr mye for oss, sier Benedicte Røer Blom, som tidligere avdelingsleder for pedagogisk utvikling ved Høyskolen Kristiania.
Fakta - Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning
- Utdanningskvalitetsprisen blir delt ut hvert år av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
- Prisen er på en million kroner. Prisen belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet og skal stimulere institusjoner og fagmiljø til systematisk arbeid med å viudereutvikle kvaliteten i utdanningene sine.
- Nominasjonen er vurdert av en jury som består av norske og svenske ekstperter og to representanter fra Norsk studentorganisasjon.
«Får jeg dette på eksamen»?
Mange studenter har kanskje spurt seg selv: «Kommer dette på eksamen?»
Det la nettopp undervisere ved Institutt for helse og trening ved Kristiania merke til. Studentene jobbet hardt for å bestå eksamen, og det kunne gå utover selve læringen hvis eksamen kun var en tradisjonell skriftlig «skoleeksamen».
Dette ga et tydelig signal: eksamensformen påvirker hvordan studentene lærer.
– Vi har et firedelt mål: Lage vurderingsformer som er relevante for arbeidslivet, teste ut nye måter å vurdere på (gjerne med bruk av digitale verktøy), veilede i hvordan vurdering planlegges og gjennomføres og øke studentenes innflytelse på hvordan vurdering utvikles, sier Anette Sørensen.
På denne måten skal studentene få et bedre læringsutbytte som gjør dem godt rustet til arbeidslivet.
Arbeidet med dette har vært en del av prosjektet Læring i vurdering (LIV), der Kristiania har eksperimentert med nye måter å vurdere studenter på – alt fra prosjektarbeid og muntlige fremføringer til praktiske oppgaver som speiler hva studentene møter i arbeidslivet.
Fotobok og VR som eksamensform
I folkehelseutdanningene har Kristiania erstattet tradisjonell skriftlig eksamen med en fotobok som lar studentene illustrere en folkehelseutfordring i en spesifikk bydel. Prosjektet kombinerer bilder med statistikk og problemløsningsmetoder, noe som har gjort studentene mer reflekterte og bevisste på samfunnets innvirkning på helse.
– Emneansvarlig opplever at studentene etter endring av vurderingsform er blitt mer reflekterte over, og bevisste på, hva som påvirker vår helse og levevaner enn tidligere, forteller Anette Sørensen, høyskolelektor ved Kristiania.
I helseutdanningene har Kristiania utviklet et VR-prosjekt for å hjelpe studentene med å øve på muntlig eksamen. Med VR-briller kan studentene se forhåndsinnspilte samtaler og selv spille inn samtaler for å analysere egen kommunikasjon. Erfaringene viser at studenter som benytter seg av dette i tillegg til ferdighetstrening er bedre rustet til muntlig eksamen enn de som kun fokuserer på å lese teori.
– Fordelene med prosjektet er at studentene kan øve seg så mange ganger de vil, og at studenter som gruer seg til eksamen enklere kan delta med bruk av VR-briller som forberedelse, forklarer Anette.
Kritisk behov i høyere utdanning
Arbeidet i LIV har resultert i innovative løsninger som reduserer eksamensangst, øker læringsutbyttet og forbereder studentene på en arbeidshverdag som krever samarbeid, refleksjon og spesialiserte ferdigheter. Prosjektet viser hvordan vurderinger kan bli et verktøy for læring, ikke bare en test på kunnskap.
– Det er fantastisk moro å få denne prisen. Det er spesielt verdt å trekke frem at vi har samarbeidet så godt mellom avdelinger i faglig og administrativ linje. Vi ville ikke fått til disse prosjektene uten en ledelse som bevilger midler til pedagogisk utvikling hvert år, forteller Benedicte.
– Å få denne prisen med midlene som følger med, betyr at vi kan jobbe videre med arbeidsgruppen og få større spredning i andre fagmiljøer, til glede for studenter på andre institutter ved høyskolen, avslutter hun.
Hva betyr dette for fremtidige studenter?
For deg som vurderer Kristiania som studiested, betyr dette at du kan forvente en mer variert og relevant måte å bli vurdert på. I stedet for at alt avhenger av én eksamen på slutten av semesteret, jobber vi for å gi deg vurderingsformer som henger sammen med det du lærer, og som gir deg erfaringer du kan bruke i arbeidslivet.
Prisen, og midlene som følger med, gir Kristiania mulighet til å videreføre dette arbeidet og dele erfaringene med andre fagmiljøer. Det betyr at enda flere studenter kan få glede av det i fremtiden.
Helse, psykologi og pedagogikk + Spør en student Content card IMG
Våre studier innen helse, psykologi og pedagogikk
Vil du hjelpe andre til å leve friskere liv? Kristiania har helse-, psykologi- og pedagogikkutdanningene du ikke finner andre steder, og som arbeidslivet trenger!Les merLurer du på noe?
Spør en av våre studentambassadører om alt du lurer på rundt studier, studentlivet, opptak – helt uforpliktende!Les mer