Ideell og aktuell – jubileumsbok om Kristiania
Kristianias utdanningseventyr gjennom 110 år er samlet i bokform. Jubileumsboken går bak fasaden og beskriver både medgang og utfordringer, avgjørende veivalg og strategier – særlig i nyere tid.
De færreste gir ut ny jubileumsbok bare 10 år etter at den forrige ble laget, men nå var det gode grunner for å komme med ny bok.
Eventyrlig utvikling
– Kristiania er en ideell utdanningsstiftelse med en eventyrlig utvikling som ingen utdanningsinstitusjoner kan vise maken til. Vi har tredoblet oss siden vi fylte 100 år i 2014, og er ikke den samme organisasjonen i dag som vi var for ti år siden. Derfor var det viktig å lage ny jubileumsbok nå, forteller administrerende direktør Solfrid Lind.
I dag har Kristiania nærmere 24 000 studenter og rundt 1000 ansatte. Det er en enorm vekst fra de ca. 8000 studenter og omtrent 300 ansatte som Kristiania besto av da vi fylte 100 år i 2014. Men det er ikke bare størrelsen som har endret seg.
– De siste ti årene er fag og forskningsmiljøer bygget opp, antall mastergrader har økt og Kristiania har fått to doktorgrader. Kristiania har også utviklet seg til å bli en mer integrert og samlet utdanningsinstitusjon enn vi var for både 10 og 20 år siden, forteller Solfrid.
Bak fasaden
I jubileumsboken får man både innblikk hvordan Kristiania har endret seg, men også hva som ligger bak denne enorme utviklingen.
– Vi ønsket ikke å lage et glansbilde av historien. I jubileumsboken viser vi prosessene som har formet Kristiania til den utdanningsinstitusjonen vi er i dag, og går bak den glansede historien. Derfor beskriver vi mange av de vanskelige beslutningene og hva som har stått på spill i ulike veivalg, utdyper Solfrid.
Jubileumsboken tar leseren med inn i forhandlinger med Kunnskapsdepartementet som endte med fusjonen med Westerdals Oslo Act, man får innblikk i avgjørende valg om å utvide fagkretsen og bakgrunnen for at vi ikke satset på å bli en vitenskapelig høyskole. For å nevne noe.
Oppbygging av boka
De første fem kapitlene viser historien til Kristiania. Første kapittel handler om Ernst G. Mortensen, en risikovillig og fremsynt grunnlegger som skjønte at brevskolen kunne løse den store mangelen på utdanningstilbud i Norge i 1914.
De neste tre kapitlene beskriver utviklingen fra oppstarten som Norsk Korrespondanseskole (NKS) i 1914 frem til dagens Kristiania. Peter Wesenberg avslutter det historiske tilbakeblikket med å se på de grunnstenene som ble lagt i hans periode som styreleder, en tid preget av sterk ekspansjon og viktige valg.
Det er den nyere historien som får størst plass i denne boka, særlig de siste 20 årene.
Samtaler i studio
Kapittel seks og syv bygger på samtaler om høyskolen og fagskolen. De tidligere rektorene Trond Blindheim, Arne Krumsvik og dagens rektor Trine Johansen Meza samtale i studio handlet særlig om hva som har preget hver deres ulike perioder som rektor for Høyskolen Kristiania.
For Fagskolen Kristiania var rektor Annelise Kiønig og styreleder Solfrid Lind i studio og snakket om fagskolens historie og den viktige rollen fagskolen har i dag. Kristiania er den eneste høyskolen i Norge som både har høyskole og fagskole.

Fremtiden
Kapittel åtte og ni peker fremover, på hvorfor det er så viktig for Kristiania å bli et universitet og hvilket universitet vi ønsker å bli.
Til slutt presenteres hele organisasjonen i kapittel ti, med alle avdelingene og deres ansatte. For Kristiania skapes ikke kun av strategier og rammevilkår, det er de ansatte og deres daglige virke som er kjernen i Kristiania. De ansatte skaper innholdet i Kristiania gjennom sin innsats hver dag.
Med studentene i fokus
Den store betydningen som NKS og Kristiania har hatt gjennom 110 år illustreres godt gjennom de 110 studenthistoriene om tidligere elever som ble publisert gjennom hele 2024.
– Helt fra starten i 1914 har Kristiania hatt studenten i fokus. Fornøyde studenter som kan gjennomføre utdannelsen sin er på mange måter målestokken vår på suksess. Men alle disse studenthistoriene belyser også hva det har betydd for den enkelte å muligheten til å ta en utdannelse. Både tidligere og i dag er formålet vårt å gi alle en mulighet til å ta en utdannelse og forme sitt eget liv, sier Solfrid.
Studenthistoriene illustrerer hvilke livsforandringer det å ta utdannelse kan gi. Blant studenthistoriene finner vi utvandrere som lærte engelsk for å kunne få en ny fremtid i USA, og husmødre som på 1930-tallet utdannet seg for å kunne tegne sitt eget hus. Mer moderne studenthistorier viser et bredt spekter av utdannelser, og hvordan studiene har bygget en plattform for livet etter studiene.
Bygging av det moderne Norge
– Jeg tror det er vanskelig å overvurdere den betydningen som NKS og Kristiania har hatt for oppbyggingen av det moderne Norge. Over 3 millioner har fått utdannelse fra NKS og Kristiania gjennom disse 110 årene. Det har hatt stor betydning for hver enkelt som har fått en utdannelse hos oss, og det har bidratt vesentlig til å styrke kunnskapsnivået i det moderne Norge, forteller Solfrid.
Siden 1914 har Norge gått fra å være et land hvor over 70% bodde på landsbygda og drev med en form for primærnæring, til å bli et urbant og høyteknologisk land med en høyt utdannet befolkning. Dette skiftet har krevd utdanning til hele befolkningen som både vår forløper NKS, og Kristiania har vært en betydelig del av.
– I flere perioder var vår forløper NKS landets største utdanningsinstitusjon. Det er det ikke så mange som er klar over. I dag gir nettstudier den samme fleksibiliteten som brevstudier ga tidligere. Stor fleksibilitet i utdanningsløpene er like viktig i dag, understreker Solfrid. Det gir større frihet til å kunne bo over hele landet, samtidig som man tar utdannelse. Og det gir muligheter for å ta videre- og etterutdannelse.
Det siste brevet mottok Kristiania i 2010. Siden da har Kristiania vært heldigitale med undervisning på nett i tillegg til studiestedene i Oslo og Bergen. Kristiania er størst på nettstudier i landet med studenter i nesten alle landets kommuner.
Trenger vi historien?
For mange er historien en fjern rekke av hendelser som på et ganske tilfeldig vis er knyttet til nåtiden. Men for Kristiania har historien en annen betydning.
– Det spesielle for Kristiania er at selv om institusjonen har forandret og utviklet seg, har vi bygget på de samme verdiene i alle de 110 årene vi har eksistert. Vår grunnlegger Ernst G. Mortensen hadde som mål å «gi alle større muligheter for utdanning og personlig utvikling.» Det er også formålet som den ideelle utdanningsstiftelsen vi er i dag drives etter, poengterer Solfrid.
Som utdanningsinstitusjon driver vi etter de samme idealene som fra oppstarten i 1914.
– I hele vår 110-årige historie har vi satt studenten i sentrum, studiene har vært tett knyttet til arbeidslivets behov, vi har lagt vekt på å ha høy kvalitet i utdanningen med stor fleksibilitet slik at de som ønsker å studere får mulighet til det. Historien vår er ikke over. Den definerer oss som utdanningsinstitusjon også i dag og derfor fortsetter den å være viktig for oss, avslutter Solfrid Lind.