Lise Lotte ville jobbe kreativt – slik fikk hun jobb i Snapchat
– Jeg får jobbe med noen av de største merkevarene i Norge og bygge et stort nettverk, både internt hos Snapchat og bransjen generelt.
Lise Lotte Wold har en Bachelor i kreativ markedskommunikasjon fra Kristiania og jobber i dag som Account Manager hos Snapchat. Arbeidshverdagen hennes kan bestå av alt fra å holde foredrag til å jobbe med strategier for kunder, slik at de kan tilpasse seg den voksende kanalen på best mulig måte.
– Vi jobber mye med målinger og innsikt, og en viktig del av jobben er å forstå både bransjen og markedet, sier hun.
– Det beste med å jobbe hos Snapchat er at jeg får så mye variasjon i hverdagen. Jeg får utfordre både meg selv og kollegene mine, og vi lærer mye av hverandre, fortsetter hun.
– Det er så mye man kan gjøre med dette studiet
Da Lise Lotte søkte seg inn på bacheloren i kreativ markedskommunikasjon, så hun for seg en karriere innen reklame.
– Jeg har alltid vært kreativ og tenkte at en jobb i reklamebyrå kunne være noe for meg. Det var også den eneste bransjen jeg kjente til innen markedskommunikasjon, sier hun.
Da studiet startet, skjønte hun raskt at det var langt flere muligheter enn hun hadde antatt.
– Det finnes så mange spennende karriereveier – man kan for eksempel bli prosjektleder, kreatør eller innholdsprodusent, forklarer hun.
Lise Lotte mener at det å si ja til muligheter og ha et åpent sinn er viktig, og at denne innstillingen har hjulpet henne med å komme dit hun er i dag.
– Jeg vil si at jeg har et «go with the flow»-perspektiv. Det er vanskelig å vite hva fremtiden bringer, men jeg har tro på at valgene jeg tar underveis leder meg dit jeg skal, sier hun.

Karrieredagen åpnet dører
Lise Lotte sin vei fra studiene til arbeidslivet startet med et tilfeldig besøk på karrieredagene til Kristiania.
– Foreleseren min oppfordret meg til å dra. Det var mitt første år på studiene, og mitt første møte med karrieredagene, sier hun.
Her kom hun i kontakt med et mediebyrå, og hadde senere en samtale med dem for å utforske jobbmuligheter. Selv om det ikke var ledige stillinger på det tidspunktet, fikk hun tilbud om jobb hos dem senere.
– Etter en praksisperiode hos en annen bedrift tok jeg kontakt med byrået igjen, og denne gangen hadde de plass til meg. Jeg jobbet der i litt over et år, før jeg gikk videre til et annet byrå, hvor jeg var i omtrent tre år, forteller Lise Lotte.
Jeg jobbet en del med folkene hos Snapchat, og da de plutselig trengte flere ansatte, tok de kontakt med meg.
I denne perioden jobbet hun tett med en kunde som brukte Snapchat mye, og det ledet henne videre til Snapchat-teamet.
– Jeg jobbet en del med folkene hos Snapchat, og da de plutselig trengte flere ansatte, tok de kontakt med meg. Det føltes som et spennende steg fra noe trygt til noe nytt, rett etter studiene. Nå har jeg vært hos Snapchat i over tre år, sier hun.
Lise Lotte mener at hun har hatt litt flaks som gikk rett fra studiene til mediebyrå, men det er hardt arbeid og en åpenhet for nye muligheter som har tatt henne dit hun er i dag.

Foreleserne har erfaring fra bransjen
Kompetansen Lise Lotte har opparbeidet gjennom bacheloren i kreativ markedskommunikasjon har vært avgjørende for det hun har oppnådd i karrieren så langt.
– Studiene ga meg en solid innføring i markedsføring, utvikling av strategier og hvordan man bygger sterke merkevarer, sier hun.
Hun mener at byggesteinene fra studiet har vært viktige for å videreutvikle kunnskapen sin. Kristiania ga henne en unik kombinasjon av det kreative og analytiske, samtidig som hun lærte om målgrupper og psykologien bak merkevarer. Hun fremhever at det beste med Kristiania er den praktiske tilnærmingen til utdanningen, der foreleserne har direkte erfaring fra bransjen.
– På studiet fikk jeg muligheten til å teste kunnskapen i praksis, og jeg ble hele tiden pushet til å gå ut av komfortsonen. Dette er essensielt i en bransje som er både krevende og kreativ, påpeker hun.
Den tidligere Kristiania-studenten trekker også frem Studentunionen som en fantastisk mulighet til å bygge nettverk og anvende det man lærer i praksis gjennom studietiden.
– Å være med i Studentunionen var veldig nyttig. Det er lett å tenke at det er mye arbeid og at det kan føles skummelt, men det føles ikke som jobb når du har det gøy, sier hun.
Ut av komfortsonen
Lise Lottes beste tips til dagens studenter er å gå for det når magefølelsen sier at noe er skummelt.
– Hvis man er komfortabel i jobben sin og kjenner den godt, kan man lett føle seg litt fastlåst. Ved å gjøre ukomfortable ting, blir man bedre på å håndtere nye utfordringer og bygger selvtillit, sier Lise Lotte.
Hun understreker at for en karriere innen markedsføring er det avgjørende å ta initiativ og aktivt oppsøke bedrifter for å vise frem sine ferdigheter og erfaringer.
– Det er en del av bransjen. Man kan ikke bare stole på at studiet er nok – det er viktig å også utvikle seg selv, mener hun.
@kristiania.no Finnes det tidligere Kristiania-studenter overalt? 🧐 Bli med Didrik på besøk til Lise Lotte, som jobber som Account Manager i Snap 👻
♬ original sound - Kristiania
Content Card - kreativ markedskommunikasjon + veiledning 2
Kreativ markedskommunikasjon
Bachelor i kreativ markedskommunikasjon gir deg en smakebit av alt kommunikasjonsbransjen har å by på. Her blir du klar for å gå rett ut i jobb og å være en ressurs fra første dag!Les merBestill studieveiledning
Interessert i våre studier og lyst til å snakke med noen hos oss? Bestill gjerne en veiledningssamtale! Samtalen er helt gratis og uforpliktende.Les mer