En gruppe på tre studenter som står i gaten utenfor campus.
I Dublin besøkte studentene steder som var relevante for markedsføring og forretningsutvikling. Fra venstre: Mari Lie, Marius Bøe Gjerdalen og Halvor Næss. Foto: Kristiania.

Turen var en del av emnet «Markedsrettet forretningsutvikling» og et supplement til det studentene lærer gjennom semesteret. Den var også en fin mulighet til å bli bedre kjent og styrke det sosiale samholdet.

– Vi var en fin gjeng fra før, men vi ble enda mer sammensveiset. Når man er på en slik tur, blir man kjent på en helt annen måte enn på skolen, sier Mari Lie, Marius Bøe Gjerdalen og Halvor Næss.

En gruppe på tre studenter som står og prater sammen inne på campus.
Studieturen bidro til å styrke det sosiale samholdet. Foto: Kristiania.

Fikk kontakter i Dublin

De tre går andre året på Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling og sammen med syv andre medstudenter og tre faglige ansatte tilbrakte de fire dager i Dublin.

– Vi gjorde jo noe sosialt hver kveld, noe som var veldig hyggelig. Etter turen har flere medstudenter kommet bort til oss og sagt at det så veldig gøy ut, og det virker som de angrer litt på at de ikke ble med, sier Mari.

Marius mener at dersom man får tilbud om å dra på studietur, bør man gripe muligheten.

– Alle vi som var på turen fikk kontakter i Dublin, og vi fikk en god innsikt i hvordan bedrifter fungerer, sier han. 

– I tillegg er det utrolig sosialt. Man er kanskje litt redd for å kaste seg ut i det, men det er bare å gjøre det, for det ender opp med å bli mye gøyere enn man forventer, sier Halvor. 

Store kontorlokaler hos LinkedIn med trapper og to personer.
Besøket hos LinkedIn va høydepunktet på turen. Foto: Mari Lie.

Ble bedt om å søke jobb

På programmet sto blant annet et besøk hos LinkedIn, der studentene fikk en grundig innføring i selskapets forretningsmodell, kontorkultur og arbeidsmiljø. De fikk også muligheten til å snakke med norske ansatte om hvordan det er å bo og jobbe i Dublin. Dette besøket var høydepunktet på turen i følge de tre studentene. 

Det var utrolig spennende å få et innblikk i arbeidshverdagen deres.

– Vi ble nesten målløse da vi så hvor store kontorene deres faktisk var – det var mye større enn vi hadde trodd.

– Det var utrolig spennende å få et innblikk i arbeidshverdagen deres, og morsomt at de prøvde å rekruttere oss ved å oppfordre oss til å søke jobb eller sende dem en melding, sier Mari.

– Det var spesielt kult at det var nordmenn som jobbet der. Vi fikk en følelse av at dette er noe vi også kan få til i karrieren vår, legger Halvor til.

De ansatte i LinkedIn understreket hvor viktig det er å bygge relasjoner i arbeidslivet.

– Etter turen har vi allerede sendt mange meldinger på LinkedIn for å utvide nettverket vårt, sier Mari.

Studentene fikk omvisning på Griffith College.Foto: Mari Lie.

Tid til Guiness

Studentene besøkte også Guinness Enterprise Centre (GEC), et senter som samarbeider med både lokale og internasjonale partnere og gir gründere et sterkt nettverk og gode vekstmuligheter. Her møtte de også Richard Watson, Managing Partner i Furthr VC, som delte innsikt i hva investorer ser etter i tidligfase teknologiselskaper.

Senere fikk de en guidet tur på Guinness Storehouse, hvor de lærte om bryggeprosessen og Guinness’ historie.

– Dette må jo nesten være obligatorisk når man er der. Det er jo så typisk Dublin som du får det, sier Halvor. 

Den siste dagen på turen besøkte studentene Griffith College, hvor de deltok i en forelesning og fikk omvisning på campus.

– Vi ble veldig godt tatt imot, og de fortalte oss om hvilke muligheter som finnes hos dem dersom vi skulle ønske å studere i utlandet på et senere tidspunkt, forklarer Mari.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

Spør en student her!
Portrett av Sarah som smiler til kamera.
Studieprogramleder Sarah var en av tre faglige som var med på turen.Foto: Kristiania.

Studietur som fast tradisjon

Studieprogramleder for Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling, Sarah Joy Lyons-Kokkin, forteller at hensikten med turen var å gi studentene verdifull innsikt gjennom besøk hos virksomheter som er relevante for studiet.

Vi planlegger allerede en ny tur for neste års andreårsstudenter.

– Det var gøy å høre en investor fortelle om hvordan han går fram når han investerer i selskaper. Og vi lærte om markedsføring både fra forelesningen vi deltok i, men også gjennom besøket på Guinness Storehouse, sier Sarah.

– Dette var første gang vi arrangerte en slik studietur, men vi planlegger allerede en ny tur for neste års andreårsstudenter til høsten. Målet er at dette skal bli en fast tradisjon, fortsetter hun.

LinkedIn planlegger også et besøk på Kristiania i mars, der de skal fortelle mer om hvordan studenter kan gå fram dersom de ønsker å jobbe i Dublin.

– De søker flere nordmenn til å jobbe på kontoret i Dublin, så dette er en spennende mulighet for de som er ferdige med studiene og ønsker internasjonal jobberfaring, sier hun.

Content Card - Markedsføring og forretningsutvikling + veiledning

  • Studenter står ved skapene i gangen på skolen

    Vil du også studere markedsføring og forretningsutvikling?

    Med denne unike kombinasjon av markedsføring og forretningsutvikling blir du morgendagens markedsfører – i dag!
    Les mer
  • Bildelenke til kontaktside.

    Lurer du på noe?

    Snakk med studenter som kan svare på det meste om studier og studentlivet. Book en uforpliktende prat eller send e-post her!
    Les mer