Tidligere student gründet millionbedrift – nå ønsker han praksistudenter fra Kristiania
Da han gikk ut av Kristiania med en bachelor i HR og personalledelse, ante ikke Edmund W. Ellingsen hva han ville bli. I dag omsetter bedriften hans for flere titalls millioner og tilbyr karrieremuligheter for femten ansatte.
Etter å ha fullført videregående, var Edmund usikker på veien videre. Da en venn anbefalte HR og personalledelse ved Markedshøyskolen, nå Kristiania, ble han umiddelbart interessert. Han likte at studiet var bredt, slik at han kunne velge spesialisering senere.
Tre år senere gikk han ut med en bachelorgrad. Igjen meldte spørsmålet seg: «Hva nå?»
– Ved en tilfeldighet ble jeg tilbudt sommerjobb hos et teleselskap, som innebar direktesalg av fibernett. Det var langt utenfor komfortsonen min, husker han.
Planen var å slutte i jobben når høsten kom. Men til sin store overraskelse oppdaget Edmund at han gjorde det svært bra. I løpet av få måneder ble han teamleder med personalansvar, før han ble oppgradert til salgssjef.
– Stian Nesjø, som jeg kjente fra videregående og Kristiania, jobbet i samme selskap. Her ble vi også kjent med Mehran Zareie, forteller Edmund.
De tre guttene jobbet godt sammen i team, og fikk etter hvert lyst til å starte sin egen bedrift. Dermed vendte spørsmålet tilbake for tredje gang: «Hva …?»
Så et behov, valgte nisje
I 2019 var Gjeldsregisteret nylig blitt opprettet, og mediene skrev hyppig om nordmenns høye forbrukslån. Det bidro til at Edmund og kameratene landet på en spesiell nisje: De skulle bli finansagenter. Samme år etablerte de Zen Finans. Navnet er satt sammen av bokstavene i etternavnene; Zareie, Ellingsen og Nesjø.
– Fokusområdet vårt var å hjelpe personer som hadde tatt opp dyr gjeld, ved å samle en persons totale gjeld til én gjeldspost med sikkerhet i bolig, slik at den månedlige kostnaden gikk ned. Vi så at det ville være et stort behov for denne nisjen de kommende årene, forteller Edmund.

Takket være Mehrans kontakter, landet de i løpet av kort tid sin første avtale med Kraftbank. Zen Finans fant nye kunder, satte seg inn i deres økonomiske situasjon, og sparret deretter med bankrådgivere for å finne en best mulig løsning for kunden.
Hjelper med “dumme spørsmål”
– Mange som har kommet i en vanskelig økonomisk situasjon, synes det er skummelt å prate med banken. Vi er et folkelig mellomledd, der man kan være seg selv og stille litt dumme spørsmål, forklarer Edmund.
Forretningsmodellen er enkel: Tjenesten er gratis for kunden, mens banken betaler et honorar til Zen Finans.
I løpet av det første året landet de tre kollegaene avtaler med ytterligere tre banker, som de kunne innhente tilbud fra på vegne av kundene.
Deretter har det bare gått én vei.

Fokus på teknologisk innovasjon
Etter fem års drift, har Zen Finans i dag avtaler med 13 banker, og går mot en årlig omsetning på nesten 50 millioner kroner. Hvordan forklarer de selv suksessen?
Mange av konkurrentene våre eies av banker, mens vi har bygd opp dette helt selv. Det er vi stolte av.
– I begynnelsen var vi en typisk finansagent som mange andre. De to siste årene har vi spisset oss inn mot å bli et finansteknologi-selskap, med to IT-spesialister på laget. Det gjør at vi kan utvikle våre egne systemer og videreutvikle disse, uten å være avhengig av eksterne leverandører, forklarer Edmund.
Blant annet har de utviklet en kundeportal der man kan logge inn med Vipps eller Bank ID og sjekke boligverdien sin, ta en kredittsjekk, og søke etter ulike finansielle tjenester. I tillegg benytter selskapet nå sitt eget, skreddersydde CRM-system (Customer Relationship Management), som inneholder alle tjenestene som kunderådgiverne trenger på ett sted.
– Vi anser det også som en fordel at vi ikke har eksterne eiere. Mange av konkurrentene våre eies av banker, mens vi har bygd opp dette helt selv. Det er vi stolte av, fastslår Edmund.
Omdiskutert bransje
Finansbransjen blir ikke alltid omtalt i rosende ordlag, og spesielt ikke nisjen som jobber mot privat gjeld og forbrukslån. Hvis noen påpeker overfor Edmund at Zen Finans tjener penger på mennesker med økonomiske utfordringer, forsøker han heller ikke å snakke det bort.
– Ja, dessverre så gjør vi det, innrømmer han.
– Men målet vårt er å hjelpe folk ut av en vanskelig situasjon. Det finnes flere eksempler på useriøse aktører. Vi fikk derimot konsesjon fra Finanstilsynet før sommeren, som innebærer at vi er underlagt strenge krav til profesjonalitet, kundebeskyttelse og tilsyn. Kundene skal være trygge på at vi presenterer tilbudet som er best for dem, og ikke for oss.
Den viktigste jobben til de 16 ansatte, er å skape tillit og utøve kundeservice av høyeste kvalitet.
– Rådgiverene våre er opplærte i å snakke med alle yrkesgrupper, og skal aldri være en dømmende part. Det er stor konkurranse i vår nisje, så tillit og god service er helt avgjørende for oss, forteller Edmund.
Ut av komfortsonen
Ti år etter at han avsluttet bachelorgraden ved Kristiania, hender det fortsatt at Edmund tenker tilbake på studietiden.
Det kjennes stort å kunne bidra til at andre mennesker kan vokse i yrket sitt.
– Mitt beste minne er semesteret med ledelsesforsker og professor i ledelse, Tom Karp. Han snakket blant annet om å gå ut av komfortsonen sin. Budskapet traff meg, og har fulgt meg siden. Hadde du fortalt meg for ti år siden at jeg skulle bli gründer, jobbe med salg, lande avtaler og ansette folk, ville jeg aldri ha trodd på deg. Men det har vært en kontinuerlig reise der jeg har gått ut fra komfortsonen og aldri sluttet å prøve. Og nå sitter jeg her. Det er noe jeg stadig tenker på, sier han.
Det er fortsatt uvirkelig at firmaet han og to venner startet for fem år siden, allerede har 16 ansatte.
– Målet er at de skal dra hjem hver ettermiddag og føle at de har gjort en forskjell. Det kjennes stort å kunne bidra til at andre mennesker kan vokse i yrket sitt, sier han.
Ansetter praksisstudent fra Kristiania
Nylig tok også Edmund opp igjen kontakten med Kristiania. Det resulterte i at en praksisstudent jobbet tolv uker hos Zen Finans. I tillegg til å få innsikt i det daglige arbeidet, fikk han være med på ledelsesmøter og forhandlinger.
– Nå har han blitt tilbudt fulltidsjobb når han er ferdig med studiene. Vi håper at flere studenter hos Kristiania vil søke hos oss neste semester! avslutter Edmund.