Sunniva fikk jobb hos en av Norges største influensere
Ved siden av studiene i digital markedsføring ved Kristiania, jobber Sunniva Rudlende som produksjonsassistent for Oskar Westerlin. Hun sikret seg jobben i konkurranse med nesten 800 søkere.
Oppsummert
- Sunniva Rudlende studerer Bachelor i digital markedsføring.
- Hun fikk et tre måneders internship hos Oskar Westerlin, blant over 700 søkere.
- I løpet av internshipet jobbet hun blant annet med YouTube-serien
«Gutta».
Sunniva hadde fulgt influenser Oskar Westerlin på sosiale medier i flere år, da hun oppdaget at han utlyste et tre måneders internship som produksjonsassistent.
– Det var en stor mulighet, men jeg var usikker på om jeg ville klare å kombinere en heltidsstilling med fulltidsstudiene i digital markedsføring, forteller hun.
Tok sjansen
Likevel bestemte Sunniva seg for å ta sjansen. Hun sendte inn en skriftlig søknad, en kort video der hun presenterte seg selv, og CV-en sin.

– Jeg prøvde ikke så hardt, men snakket lett og lekent og spilte på søknadsteksten. Der sto det for eksempel at man måtte «være åpen for å gjøre det meste, om det så var å koke kaffe». Så jeg skrev spesifikt i søknaden at «om jeg så må koke kaffe, gjør jeg gjerne det» sier Sunniva.
Underveis tenkte hun at dette bare var for moro skyld, så da søknaden var sendt, tenkte hun ikke mye mer på den. Så kom det en telefon ...
Jobbet med YouTube-suksess
En formiddag, noen uker etter at hun hadde sendt søknaden, fikk Sunniva en telefon med beskjed om at hun var vurdert som en sterk kandidat. Det hele eskalerte raskt, og få dager senere fikk hun beskjed det nå kun sto mellom henne og én annen søker. Kort tid etter møtte hun opp til intervju på kontoret til Oskar Westerlin og daglig leder Jørgen Fjeldberg på Frogner i Oslo.
– Senere samme dag fikk jeg vite på SMS at de ville ha meg. Jeg var i sjokk! smiler hun.
– Jeg har vært med på å planlegge YouTube-videoer, kommet opp med ideer, lagd en del Snap-show og tekstet videoer.
De første ukene i ny jobb gikk til å sette seg inn i alt det nye, samt å bli kjent med nye kollegaer. Heldigvis ble det lite kaffekoking.
– Jeg har vært med på å planlegge YouTube-videoer, kommet opp med ideer, lagd en del Snap-show og tekstet videoer. Jeg har også vært med på innspilling av «GUTTA», en av Norges største YouTube-kanaler. Det var kjempemoro og lærerikt, og den største opplevelsen så langt, sier hun.

– Ligger mye strategi bak
Det viktigste Sunniva har lært under internshipet, er hvor viktig og betydningsfullt det er å skape mest mulig innhold rundt spesielle hendelser.
– Alle påfunn og videoer blir nøye planlagt, og det ligge mye strategi bak, forteller hun.
– Et eksempel på dette er «Gammel mann» og statuen av Oskar, som de plasserte ut i Vigelandsparken. Så fort det skjer noe så særegent og spesielt, er det viktig å mate ut så mye innhold som overhodet mulig for å skape engasjement og overskrifter, som igjen bidrar til å bygge og styrke merkevaren. Det har vært skikkelig interessant å se hvordan de jobber under slike prosesser.
Så fort det skjer noe så særegent og spesielt, er det viktig å mate ut så mye innhold som overhodet mulig for å skape engasjement og overskrifter.
Ifølge Sunniva er Oskar Westerlin en veldig ordentlig og jordnær type.
– Personen han fremstår som i sosiale medier, er bare en karakter han bygger opp. Det er ekstra kult å jobbe for ham og oppleve disse tingene, siden jeg har fulgt ham så lenge, sier hun.
Fått viktige kontakter
Det ble tre hektiske måneder for Sunniva. Selv om det gikk «overraskende greit» å kombinere jobb og studier, innser hun at hun ikke kunne ha fortsatt lenge med både å studere og jobbe fulltid.
– Jeg har fått god hjelp fra medstudenter, og Kristiania har lagt til rette for at jeg skal klare det. Men om jeg skulle ha fortsatt å jobbe som produksjonsassistent for Oskar, måtte det ha vært en redusert stillingsprosent, forteller hun.
Sunniva forteller at erfaringene fra internshipet ble veldig nyttige da hun skulle skrive bacheloroppgave.
– Dette har vært en stor mulighet for meg, og det blir ekstremt bra å ha på CV-en. I tillegg er kontaktene jeg har fått under internshipet, uvurderelige, avslutter hun.
(Studium) + veiledning Content Card Image (double)
Vil du også studere Bachelor i digital markedsføring?
Bli ekspert på markedsføring på nett og sosiale medier! Denne bachelorgraden kombinerer digital markedsføring og teknologi og gir deg kompetansen som trengs for å gå rett ut i jobb som digital markedsfører.Les merLurer du på noe?
Våre studentambassadører kan svare på det aller meste om hvordan søke studieplass, studielån, studiehverdagen på Kristiania og studentlivet generelt. Ta kontakt her!Les mer