Peter og Matias på Gullkorn 2017.
Peter, Matias og Kirstine (ikke til stede) vant årets beste bacheloroppgave på Gullkorn 2017.

Hvert år blir årets beste kommunikasjonsjobber kåret på Gullkorn-utdelingen. Blant kategoriene finner vi Årets bacheloroppgave, og prisen gikk til de tidligere studentene på Bachelor i PR og samfunnspåvirkning, Peter Gløersen, Kirstine Remmem Østensen og Matias Fosso! Årets bacheloroppgave nomineres og kåres av representanter fra de aktuelle utdanningsinstitusjonene og juryen begrunnet seieren slik:

«Problemstillingen er svært dagsaktuell og interessant. Oppgaven er metodisk meget solid, og det er godt håndverk hele veien. Språket er lett og godt, og du merker studentenes engasjement og nysgjerrighet gjennom hele oppgaven.»

Gratulerer med seieren! Hva synes dere om det?

Det var veldig gøy å vinne! Da vi startet på PR-linja visste vi knapt hva PR var, så det var en fin bekreftelse på utviklingen vi har hatt i løpet av de tre årene på Høyskolen Kristiania.

Vi visste jo at det er stas å vinne Gullkorn, men da vi satt i salen der og så hvor mye det betydde for alle de andre som vant, selv de som har vært i bransjen i mange år, først da skjønte vi hvor stort det faktisk er.

Hva handlet oppgaven deres om?

Problemstillingen vår var om populisme skaper engasjement på Facebook. Vi ønsket å se om populisme forekom blant norske politikere – og i så fall i hva slags form. Deretter ønsket vi å se om innleggene med populistiske kjennetegn skapte mye engasjement.

Politikerne vi valgte som case var Sylvi Listhaug og Trygve Slagsvold Vedum, og de valgte vi egentlig fordi det var de som ble beskyldt for å kommunisere populistisk i Norge. Så det var et interessant utgangspunkt å se om det var noe hold i de beskyldningene.

Og hva fant dere ut?

Funnene våre tyder på at både Trygve Slagsvold Vedum og Sylvi Listhaug benytter seg av populistiske virkemidler, men at de gjør det på ulik måte. Begge lykkes med det. Av Vedum sine 20 mest engasjerende innlegg inneholdt hele 8 av dem populistiske kjennetegn.

For Listhaug var tallet enda høyere - 12 av 20. Det tyder på at det er en sammenheng mellom populisme og engasjement på Facebook, noe vi også ser i utlandet med Marine Le Pen, Donald Trump, Nigel Farrage og Gert Wilders som gjør det veldig bra på sosiale medier.

Når det er sagt kan vi ikke si at det er populisme i seg selv som skaper engasjementet. Det er naturligvis mange andre faktorer som også spiller inn på sosiale medier.

Vi ønsker gruppa lykke til videre!

Hvorfor valgte dere nettopp temaet populisme?

Det var jo populisme vi leste avisartikler om hver eneste dag, og det vi diskuterte med foreleserne etter timene. At populisme var så aktuelt var nok avgjørende – i løpet av skoleåret var Gert Wilders, Marine Le Pen og Donald Trump på valg.

Vi syntes det var viktig å velge noe vi interesserte oss i. Bacheloroppgaven er tross alt noe du skal sitte legge sjela i og ofre mye tid. Alle tre er veldig interessert i politisk kommunikasjon også.

Hva holder dere på med nå etter endt skolegang på HK?

Matias tar Master i ledelse på HK og jobber med innholdsmarkedsføring for Red Bull ved siden av. Kirstine fant kjærligheten i Australia da hun var på utveksling og har flyttet dit. Nå håper hun å kunne starte PR-karrieren der, men vurderer også å ta en mastergrad. Peter har blitt kommunikasjonsansvarlig i Snowboardforbundet.