✕  Lukk søk

Bygger verdens raskeste kjelke

Sinan studerer Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling. I vinter var firmaet hans blant verdens mest omtalte designbyråer.

Hoos1

Ved siden av KIF-studiene jobber Sinan Jahanbakhsh (28) som daglig leder i HOOS Innovation, et selskap han startet opp sammen sin bror i 2013. Da nyhetskanalen BBC snappet opp de gikk med planer om å lage verdens raskeste kjelke tidligere i vinter begynte ballen virkelig å rulle.

BBC laget en kjempesak, og plutselig var Sinans firma et av verdens mest omtalte designbyråer og hadde det mest omtalte utviklingsprosjektet etter Tesla Motors’ Hyperloop.

Vi fikk Sinan til selv å fortelle om den massive nyhetsdekningen og hvordan han kombinerer jobbhverdag med høyskolens innovasjonsstudier.

Hei Sinan, først og fremst gratulerer med flotte presseoppslag! Hva slags prosjekt er det du har begitt deg ut på?

Hoos4

Takk! HOOS er et designbyrå som hovedsakelig fokuserer på industridesign. Men noen ganger har vi også egne ideer som vi elsker å eksperimentere med. Blant annet denne kjelken, som var et prosjekt broren min jobbet med under studietiden.

Prototypen har stått på kontoret vårt en stund faktisk. Det var først da en kollega kommenterte at dette var noe vi kunne tjene penger på at vi begynte å videreutvikle ideen.

Med hjelp fra PR-ekspert Jørn Madslien i London kom vi i kontakt med diverse aktører, blant annet Toyota Motor Sports, som fattet interesse i prosjektet og inviterte oss ned til deres kontor i Tyskland. Der fikk vi testet en prototype av kjelken i vindtunnel, med toppingeniører som daglige jobber med formel 1-biler og andre ekstremsport-kjøretøy. Det var helt surrealistisk og utrolig spennende, og ikke minst veldig lærerikt.

Nå er målet å få hovedinvestorene på plass, noe vi har kommet et godt stykke på vei med. Deretter er målet å slå verdensrekorden, som i dag er i hendene til Guy Martin.

Guy Martin har kjørt i 140 km/t på en hjemmesnekret kjelke. Vi skal knuse ham med våre 250 km/t!

Hva er grunnen til at så mange medier ble interessert i dette prosjektet?

Jeg er selv tidligere journalist og vet akkurat hvordan medier tenker. Det vi var veldig heldige med, var at BBC kom med saken først. Veldig mange siterer BBC og vi fikk dermed bred omtale veldig raskt. Samtidig er det et unikt prosjekt som gir en liten ”wow”-følelse.

Vi har noen av landets beste industridesignere og ingeniører i firmaet, så det er ingen tvil om at vi har evnene til å utføre prosjektet. Men husk at vi også er veldig alene om å ønske å få det til noe slikt. Det er ikke akkurat stor konkurranse der ute, ennå.

Vi gjør dette for moroskyld foreløpig, samtidig vet vi at det ligger mye penger i marketingdelen av prosjektet og det er jo en motivasjon i seg selv.

Hoos2

Hvordan ser en typisk dag ut, nå som du må kombinere studier og verdensrekordforsøk?

Denne kjelken er jo absolutt ikke kjernevirksomheten vår, det er kun et av mange prosjekter, men kanskje det største vi jobber med akkurat nå. Å drive et fullverdig design- og kommunikasjonsbyrå som HOOS er slettes ikke enkelt ved siden av fulltidsstudiene. Men den verdien KIF-studiet gir meg, som jeg igjen bruker i hverdagen, er såpass høy at det er verdt strevet.

Mange spør meg om jeg virkelig trenger en Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling, med tanke på at selskapet går såpass bra. Svaret mitt er ja, absolutt. For det jeg lærer på KIF vil jeg alltid kunne få bruk for!

Når man går fra å være et av mange designbyråer i Norge til å bli blant verdens mest omtalte på få døgn, krever det mye struktur og planlegging. Forretningsforståelsen jeg har fått via KIF-utdanningen har absolutt kommet til nytte.

Nesten alt jeg har lært har jeg enten allerede brukt eller fått bruk for til nå. Så det at jeg studiet er relevant til den reelle verden, kan jeg skrive under på.

Hva skjer videre med konseptet og videre utvikling?

Så fort sponsorene har signert setter vi i gang produksjonen av den ekte kjelken. Vi kjører en runde til med tester hos Toyota i Tyskland, og deretter er vi klare til å slå den gamle verdensrekorden med glans.

Hoos5

Har du et tips eller to til studenter som selv ikke har realisert ideen sin ennå, hva bør de tenke på?

Vi startet selv uten noe erfaring, og selskapet gikk heldigvis veldig bra før jeg begynte å studere. Det som er viktig er ikke å gi opp drømmene selv om man møter motgang. Du kommer alltid til å ha gode ideer som andre slakter. Men ikke mist motet. Kjøre bare enda hardere på!

Hvis du klarer å gjøre motgang til noe positivt, da lykkes du som gründer. For motgang vil du alltid få.

Les mer: Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling