Fire hits på to dager

Låtskriver og lydguru fra britisk pops gullalder

Phil Harding var 16 år da han startet sin karrière i det legendariske studioet til The Marquee Club. I samme studio holdt Rolling Stones sin aller første konsert, og i en av Hardings første jobber var han “tape operator” for  Marc Bolan. Harding var en stor del av det britiske musikkmiljøet på åtti- og nittitallet, da han blant annet var sjefingeniør for hitmaskinene Stock Aitken Waterman. Han er fortsatt aktiv i musikkbransjen. – Det var veldig gøy å jobbe med studentene, de var veldig oppmerksomme og entusiastiske over oppgaven jeg ga dem, forteller Phil Harding.

– Lyktes studentene i å lage en potensiell hit?

– Etter å ha demonstrert min metode for å skrive en en pophit, fikk studentene veldig stramme rammer å jobbe innenfor. Tempo, stil og toneart var spesifikt tilpasset en artist.

– Hvilke ingredienser må til for å lage en hit?

– Gode idéer som skrives og fremføres med ekte lidenskap, en formel som fungerer – både for artisten og mediene. Sist, men ikke minst må sangen røre lytteren på en måte som får dem til å ville kjøpe den.

– Hva syns du om høyskolens fasiliteter?

– Det var utmerket. Logic og Pro-Tools fungerte veldig bra for både meg og studentene. Høyttalerne i studioet er av merket Genelec, som holder industristandard. I tillegg var studioet utstyrt med en projektor og ekstra høyttalere for studentene.

Fornøyd faglig studieleder

Førsteamanuensis og faglig studieleder Jan-Tore Diesen er svært godt fornøyd med å ha fått Harding til å holde workshop i låtskriving for studentene.

– Hvordan fikk du lokket en mann av Hardings kaliber hit?

– Jeg møtte ham på en konferanse før hvor han presenterte et paper, han holder på med en PhD-oppgave om boyband på nittitallet. Han hadde både en praktisk, profesjonell og akademisk tilnærning som er svært sjelden i musikkbransjen, og som jeg gjerne ville eksponere studentene for. Våre studenter jobber tverrfaglig, noe som gjør at vi kan ha spennende prosjekter hvor vi fokuserer både på låtskriving og høy produksjonskvalitet, forteller Jan-Tore Diesen, førsteamanuensis og faglig studieleder ved låtskriving og produksjon. – Dette var den tredje workshopen vi har holdt utover normal undervisning, og som trener studentene i å skrive sammen, i såkalte co-writes. Dette er en mye brukt arbeidsform, kjent fra for eksempel Stargate, forteller Diesen.

Merittert låtskriver-team

Harding og mangeårig makker Ian Curnow er et merittert låtskriverteam med flere internasjonale stjerne på merittlisten; The Clash, Killing Joke, Matt Bianco, Bananarama, Rick Astley, Depeche Mode, Erasure, Pet Shop Boys, Kylie Minogue, East 17, Boyzone, Sir Cliff Richard, for å nevne noen få. Hvordan musikkbransjen var under britisk pops gullalder kan du lese om i Hardings bok, PWL From the Factory Floor.