Bildet viser en kvinne foran et speil i et rom med blått lys. Speilbildet hennes er uskarpt i forgrunnen, mens hennes klare refleksjon smiler og poserer med hendene i speilet, som har en lysende neonring rundt seg. Bakgrunnen er dekorert med lyserende prikker, noe som bidrar til en livlig og moderne stemning.

Art director er en fantastisk jobb. Jeg visste ikke at denne jobben fantes, det er kanskje også verdens mest hemmelige yrke. Ikke mange vet at man kan tjene penger på å komme på ideer hver dag, men det er faktisk det jobben min går ut på, forteller hun.

På kontoret sitt hos Droga5, verdens ledende techdrevne byrågruppe, jobber Sollin med å utvikle ideer som skal få folk til å like store merker som Nike, Google, L’Oréal og Coca Cola litt bedre.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

Spør en student her!

– Jeg lager ikke den typen reklame du sannsynligvis umiddelbart tenker på når du hører ordet «reklame». Altså ikke de irriterende «KLIKK HER NÅ!»-annonsene du får opp midt i en spennende VG-sak. Jeg fokuserer kun på de merkevarebyggende kampanjene du kanskje husker best fra TV, men som nå ofte får form som aktiviteter, morsomme produkter, stunts eller andre vakre ting som ikke skal irritere deg, sier hun.

Etter at Sollin har utviklet ideen, velger hun filmselskapet, illustratøren, designstudioet, fotografen eller animatøren som passer best til å gjennomføre den.

– En merkevarebyggende reklameidé kan være hva som helst, så lenge den får oppmerksomheten til folk og skaper en ønsket endring i folks holdning eller atferd, forklarer hun.

Ønsket en trygg jobb

Som liten var Sollin et kreativt og oppfinnsomt barn, men under oppveksten med ung alenemor på Smestad i Oslo hadde ikke familien alltid så mye å rutte med. Derfor bestemte Sollin seg tidlig for at hun ville ha en trygg og godt betalt jobb. Etter en stund innså hun likevel at hun ville noe mer.

– Jeg er interessert i hvordan folk tenker, altså psykologi og sånt, forteller hun. – Så jeg bestemte meg for å bli psykiater, og å jobbe drithardt for å få til det. Men siste året på videregående, da jeg tok biologi, kjemi og andre realfag, innså jeg at «jeg hater dette dypt inn i sjelen. Skal jeg virkelig bruke de åtte beste årene av livet mitt, og så resten, på dette?»
Det skulle hun ikke. Ikke i det hele tatt.

Gikk imot familiens ønsker

Sollin Sæle sorterer prints med ulike grafiske uttrykk.
En Art Director utvikler konsepter for organisasjoner og bedrifter som hjelper dem til å kommunisere det de ønsker. Nylig lagde Sollin et konsept som skulle få folk til å bruke lokale, uavhengige butikker – det ble lagt merke til over hele landet. – Jeg jobber jo med endring, og folks atferd, og jeg ser at vi får det til, sier hun.Foto: Kristiania

En stund fulgte Sollin strømmen, og flyttet til Bergen for å utdanne seg som lege. Man kunne jo ikke leve av å være kreativ – eller?

En dag traff hun tilfeldigvis en arkitekt som nevnte at en god art director faktisk kunne tjene mer enn en lege.

Familien min mente at kreative yrker var en sikker vei til fattigdom.

Det tente en gnist i Sollin. Hun lærte så mye hun kunne av YouTube-videoer, droppet ut av studiene, fikk seg en jobb som designer i et lite kulturmagasin – og innså at det var dette hun var skapt for. Dette var hennes vei, selv om andre i familien helst så at hun fullførte legesporet.

– Familien min mente at kreative yrker var en sikker vei til fattigdom. Men hadde jeg blitt lege, ville jeg vært mye fattigere enn jeg er nå. Og sannsynligvis gjort folk sykere i tillegg, ler hun.

Slik fikk hun toppjobbene

– Under opptaksintervjuet ble jeg spurt hvorfor jeg ønsket å studere Art Direction ettersom jeg allerede jobbet som art director. Sannheten var at jeg ville ha kontakt med en spesifikk byråleder i ANTI, som jeg syntes var det beste byrået i Norge. Til da hadde han ikke svart på mailene mine, og han hadde sagt i et intervju at han kun ansatte folk fra Art Direction-studiet. Senere fant jeg ut at det var et feilsitat, men jeg er likevel glad for at jeg endte opp med å studere.

På Kristiania møtte Sollin andre som seg selv, og som forsto hvordan hun tenkte: Medstudenter som ville skape noe, og forelesere fra noen av Norges største reklame- og designbyråer.

– Jeg lærte hva en idé innen reklame eller design faktisk er. Det er vanskeligere enn det høres ut som. Jeg kan nesten garantere at du ikke vet det, selv om du tror du vet det, sier hun.

Gjennom studiet fikk hun både praksis og et større nettverk. Og til slutt oppnådde hun det hun hele tiden ville: Sollin ble tilbudt jobb som art director hos ANTI allerede før bacheloroppgaven var levert. 

Sollin ser mot venstre, mens hun står foran en statue som ser ut som en regnbue.

Vant internasjonale priser

Etter å ha jobbet noen år som art director i ANTI, fortsatte hun karrieren i reklamebyrået Anorak. I løpet av disse årene ble Sollin tildelt flere prestisjefylte priser for arbeidet sitt, men akkurat det synes hun er flaut å snakke om. 

– Det er så mange prisutdelinger i reklamebransjen. Se for deg at filmbransjen feirer Oscar fem ganger i året, i mange forskjellige land. Det gjør jo at noen av prisene til slutt teller mer enn andre, sier hun.

En av de største og mest prestisjefylte prisutdelingene, er franske Cannes Lions. Denne mottar rundt 30.000 bidrag årlig. 

I 2021 vant Sollin to bronseplasser i Cannes Lions, blant annet for hennes egen «Her kommer Egon»-kampanje for lokale butikker på Grünerløkka i Oslo.

– Det er nok den gøyeste prisen jeg har fått, og det er delvis takket være den at jeg fikk jobben i New York, sier hun.

– Verden trenger kreative folk

Sollin mener at kreativitet ikke bare gjør verden gøyere – det kan også gjøre den til et bedre sted.

– Kreativitet kan brukes til å endre folks atferd, meninger og holdninger. Dessverre fant Coca Cola dette fortere ut enn WWF og FN, men forhåpentligvis kommer de etter … Prosessene vi vi holder på med for Nike, kan brukes for en god sak, et parti eller et helt land, for den saks skyld, sier hun.

Måten å gjøre det på, understreker hun, er å vite hvordan man appellerer til folks følelser.

Du klarer ikke å påvirke folk kun ved å være smart og si de riktige tingene.

– Gjennom de siste 100 årene har verden sett på akademia, det logiske og rasjonelle som det eneste fornuftige. Men sannheten er at mennesker er super-emosjonelle. Rundt 90 prosent av valgene vi tar, er faktisk styrt av den emosjonelle delen av hjernen din. Så du klarer ikke å påvirke folk kun ved å være smart og si de riktige tingene, du må treffe dem gjennom noe kreativt som vekker følelser, påpeker hun.

Dette er noe Sollin virkelig brenner for. Med én gang hun oppdaget bransjen og yrket art director, visste hun at hun ønsket å bruke kreativiteten sin til å påvirke samfunnet på best mulig måte. 

Kunst, design og medier + spør en student

  • Bildelenke til landingsside om kunst, design og medier.

    Våre studier innen kunst, design og medier

    Design og kreativitet, film og medier, musikk og scenekunst – Kristianias studier er utviklet i samarbeid med arbeidslivet.
    Se alle mulighetene dine!
  • Bildelenke til kontaktside.

    Lurer du på noe?

    Lurer du på noe om studier, opptak eller studentlivet generelt? Spør en av våre studentambassadører her!
    Spør en student!