PR-klassen med Audun Lysbakken.
Fornøyde PR-studenter fikk en forelesning om politisk kommunikasjon av Audun Lysbakken.

I høstens stortingsvalg ledet Audun Lysbakken SV til et godt valgresultat, til tross for at det ikke ble regjeringsskifte. Spesielt utmerket Lysbakken seg under valgkampens mange debatter med sterke retoriske budskap, krydret med metaforer.

Etter den intense og innholdsrike valgkampen hadde Lysbakken mange gode erfaringer å dele med de forventningsfulle tredjeårsstudentene på Bachelor i PR og samfunnspåvirkning.

Under besøket delte han blant annet kunnskap og innsikt om hvilke kommunikasjonsstrategier som lå til grunn for den vellykkede valgkampen.

Sosiale medier sentralt i valgkampen

Han fortalte om kriterier for en vellykket valgkamp, og spådommer for fremtiden. Studentene fikk også en innføring i de store omveltningene i valgkamper over de siste tiårene, blant annet på grunn av fremveksten av sosiale medier.

Videre forklarte Lysbakken hvordan SV posisjonerer seg ulikt i de forskjellige kanalene, og hvor sentralt bruken av sosiale medier var i høstens valgkamp.

Audun Lysbakken i klasserommet
Lysbakken fortalte om hvordan SV brukte sosiale medier for å nå frem med budskapet sitt.

Den teknologiske utviklingen i samfunnet er stor, og det er vanskelig for pensumbøkene å holde tritt. Dermed blir innføring i dagens praksis gull verdt for studentene i faget politisk kommunikasjon, der sosiale medier og internett stadig endrer premissene.

Saken er skrevet av PR-studenten Alexandra Linnerud.