Maria Engell og Vetle Bugge bak logoen til Hyper Games

Maria Engell og Vetle Bugge har hatt praksisplass hos Hyper Games siden januar.

– Det har gått på skinner! Vi koser oss så fælt her og vi kunne ikke bedt om å få en bedre praksisplass! sier Maria.

– Vår oppgave har vært å lage nytt innhold til spillet «Mørkeredd». Vi lager prototyper, level'er og puzzles. Det er veldig gøy å komme inn som student og kjenne på at man blir tatt seriøst av bransjen, sier hun.

– Og de er den triveligste gjengen i verden! De har gitt oss masse støtte, frie tøyler, de tar oss seriøst og verdsetter arbeidet vi gjør, sier Vetle.

– Vi er også heldige som får sitte ved siden av Krillbite og Artplant som også har kontorer her. At vi har kontorfester og spiser lunsj sammen med dem har mye å si for oss! Det gjør at vi har fått mange bekjentskaper i to svært relevante bedrifter, i tillegg til Hyper, sier Maria.

Maria Engell og Vetle Bugge foran logoen til spillet Mørkeredd

Representerer Hyper Games i London

– Vi drar til London i morgen på spillkonferansen EGX Rezzed. Der blir det oss to som skal representere Hyper Games og vise fram «Mørkeredd», forteller Vetle stolt.

– Vi har fått et veldig stort eierskap til dette spillet, og forhåpentligvis er det noen som kommer bort og sier at de liker det, smiler han.

– Det er også veldig bra for bacheloroppgaven vår å få teste spillet på denne måten, sier Maria.

– I tillegg får vi møte mange industrifolk og kan knytte viktige kontakter, også med folk fra Norge, legger Vetle til.

Fornøyd direktør

Are Sundnes er kreativ direktør i Hyper Games og er veldig fornøyd med å ha Maria og Vetle hos seg.

– Maria og Vetle har veldig kule idéer og det har vært svært nyttig for oss å ha dem her, sier Are.

– Vi har hatt de aktivt med i produksjonen og gitt de mer ansvar enn vi har gjort med tidligere praksisstudenter. Det har vært en god erfaring, så det vil vi gjøre mer av i framtiden, sier han.

aria Engell og Vetle Bugge hos Hyper Games
Vetle og Maria har det gøy hos Hyper Games.

En bransje i vekst

Bacheloroppgaven til Maria og Vetle er å skrive om jobben de gjør med «Mørkeredd». De skal være her i praksis til slutten av mai. Da må de levere den skriftlige delen av bacheloroppgaven sin, før de skal de forsvare den muntlig.

– Men vi syns at det er så gøy å jobbe med «Mørkeredd» at vi gjerne fortsetter så lenge som vi får lov til å være her. Eller til vi må finne oss noe å gjøre som vi får betalt for, ler Maria. Så skal de ut i en bransje med tradisjonelt sett høy konkurranse.

Flere og flere selskaper vokser og gjør det bedre.
↳ Are Sundnes, kreativ direktør i Hyper Games

– Man må bare søke overalt og mase. Men alle vi har snakket med er kjempejoviale og imøtekommende, smiler Vetle.

– Dra på alle eventer, quiz'er og foredrag for å bli kjent med folk. Det har mye å si hvem man kjenner i bransjen. Og hvis man ikke finner seg jobb i Norge er det et mye større marked i utlandet, sier Maria. Are har tro på at det blir stadig flere jobber, også her til lands.

– Det føles som om det er en vekst i den norske bransjen, sier han.

– Flere og flere selskaper vokser og gjør det bedre. Sammenlignet med nabolandene våre er det ikke mange selskaper i Norge som tjener seg rike på spill, men vi merker en fremgang, sier den kreative direktøren.

Avbildet Are Sundnes (Kreativ direktør), Terje Gran (Utvikler) av Hyper Games og Yngvill Hopen (daglig leder), Markus Eikemo Sørensen (Artist) fra Henchman & Goon som vant «Best Casual Game» med spillet Pode.
Are sammen med og Terje Gran fra Hyper Games, Yngvill Hopen og Markus Eikemo Sørensen fra Henchman & Goon, som nylig vant priser for spillene sine i San Fransisco.

Hardt arbeid lønner seg

– Det har gått merkelig bra for oss, men vi har jobbet hardt for å komme hit, sier Vetle.

– Det viser at hardt arbeid lønner seg, så jeg synes nesten at vi fortjener det, smiler Maria.

Maria og Vetle har samarbeidet mye igjennom studieløpet og lært seg å jobbe tett sammen.

– Det er definitivt en fordel at vi kjenner hverandre så godt og hadde jobbet mye sammen før vi kom hit. Derfor får vi til å samarbeide godt, selv om man kanskje er sliten og irritert, sier Velte.

Maria Engell og Vetle Bugge foran datamaskinene sine hos Hyper Games
Maria og Vetle på arbeidsplassene sine hos Hyper Games.

– Det holder ikke å være gamer

– Hvem vil dere anbefale å søke på Bachelor i spilldesign?

– Kreative folk. Men det er sykt hardt arbeid å lage spill! Det er absolutt ikke for alle, selv om du liker å sitte på gutterommet og spille, sier Maria.

– Det holder ikke å være gamer. Det trenger også motivasjonen og disiplinen til å jobbe hardt. Men man kan selvfølgelig også vokse seg inn i rollen i løpet av studietiden. Du må ikke være en perfekt student når du starter, sier Vetle.

– Du trenger ikke være en mester i programmering, tegning eller modelering, du lærer alle de bitene som skal til for å lage et spill her på studiet, sier han.

Bybilde fra tredjeåret spilldesign gjengen
Maria og klassekameratene i San Fransisco.

Vant priser i San Fransisco

Nylig var Maria og ti andre fra klassen deres på verdens største spillkonferanse, GDC, i San Fransisco. Der stakk «Mørkeredd» av med to gjeve priser! – GDC var veldig kult! Vi gikk rundt og testet spill og pratet med folk. På kveldene var det fester der vi kunne møte folk i bransjen og dele ut visittkortene våre, forteller Maria.

– Det er veldig gøy at vi har vært med på å lage demoen som ble vist fram til utgiverne på GDC, sier hun.

– I tillegg vant Hyper Games to priser for demoen vi har jobbet på! Både “Most Original Game” og “Best Social Game”, forteller Vetle.

– Kan man vinne priser for et spill før det er ferdig?

– Haha, ja det er sånn det fungerer i spillbransjen. Ting tar veldig lang tid! forklarer Vetle, som ikke tror at «Mørkeredd» blir ferdig før til neste år.