Synne Skjulstad
-
- Professor
- Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design
- School of Arts, Design and Media
Bakgrunn
Synne Skjulstad er førsteamanuensis ved Westerdals, Høyskolen Kristiania. Skjulstads har en PH.D fra Institutt for Medier og Kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Hun underviser i kommunikasjon av mote og i kommunikasjonsdesign og visuell kommunikasjon, blant annet i samarbeid med Kunsthøyskolen i Oslo. For tiden omhandler hennes forskning hvordan medieringen av mote endres i møte med nye mediebetingelser. Skjulstad arbeider i grensesnittet mellom medieestetikk, plattformstudier og forskningsfeltet 'fashion studies'. Hun leder forskningsprosjektet "Norsk Mote: Kulturell Produksjon og Estetiske Medieringspraksiser" som er støttet av Kulturrådet.
Skjulstad arbeider også med kunstnerisk praksisbasert forskning med prosjektene 'Seabling: Discursive Jewellery and Marine plastic debirs' og et fotografiprosjektet 'Equine Photography' som udersøker fortografiske representasjoner av hester. Skjulstads forskning er publisert i en rekke internasjonale bøker og tidsskrifter, blant annet i Fashion Theory, International Journal of Fahion, Digital Creativity og Journal of Media Practice.
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Skjulstad, Synne (2023). Et norsk uavhengig motelandskap: mellom industri, kunst og håndverk. Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. 106(1-2) s 53-69. doi: 10.18261/kk.106.1.5
- Skjulstad, Synne & Hvidsten, Adeline (2023). Intentionally left behind: Independent designers “free spaces” at the boundaries of art and fashion. Proceedings of DRS. ISSN 2398-3132. doi: 10.21606/nordes.2023.77
- Skjulstad, Synne (2021). ‘My favourite meme page’: Balenciaga’s Instagram account and audience fashion labour online. International Journal of Fashion Studies (INFS). ISSN 2051-7106. 8(2) s 237-256. doi: 10.1386/INFS_00052_1
- Skjulstad, Synne (2021). Discursive Jewellery, Marine Plastic Waste, and Mediational Aesthetic Recontextualization. I Yothers, Wendy, Cappellieri, Alba & Testa, Susanna (red.) Digital Meets Handmade: Jewelry Design, Manufacture, and Art in the Twenty-First Century. SUNY Press. ISBN 9781438487656.
- Skjulstad, Synne (2019). Taking Care of Plastic: Discursive Jewellery and Anthropogenic Debris. Nordic Design Research. ISSN 1604-9705. 8 s 1-12. FULLTEKST
- Skjulstad, Synne (2018). McQueen og det Sublime: Visningen av Voss (2001). Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. 101(1) s 104-117. doi: 10.18261/issn.1504-3029-2018-01-02-07
- Skjulstad, Synne (2018). Vetements, Memes, and Fashion in the Age of Connectivity
. Fashion Theory. ISSN 1362-704X. s 1-29. doi: 10.1080/1362704X.2018.1491191
- Skjulstad, Synne (2017). Who Wore it Best? Understanding Mediated Fashion as design. Nordic Design Research. ISSN 1604-9705. (7) FULLTEKST
- Skjulstad, Synne & Morrison, Andrew (2016). Fashion Film and Genre Ecology. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. 3(2) s 30-51. doi: 10.5617/jmi.v3i2.2522
- Skjulstad, Synne (2016). Mashing Up the Fashion Image - Instagram Art, Fashion, and Technoculture in Douglas Abraham’s Artistic Practice. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. ISSN 1891-5752. 7(1-2) s 82-96. doi: 10.18261/issn.1891-5760-2016-01-02-12
- Morrison, Andrew & Skjulstad, Synne (2012). Laying eggs in other poeople's pockets: Marketing multiliteracies via mobile technologies. I Østerud, Svein, Gentikow, Barbara & Skogseth, Egil G. (red.) Literacy practices in late modernity: Mastering technological and cultural convergences. Hampton Press. ISBN 978-1612890678. s 201-224.
- Pierroux, Palmyre & Skjulstad, Synne (2011). Composing a Public Image Online: Art Museums and Narratives of Architecture in Web Mediation. Computers and Composition. ISSN 8755-4615. 28(3) s 205-214. doi: 10.1016/j.compcom.2011.07.005
- Morrison, Andrew & Skjulstad, Synne (2010). Mediating Hybrid Design: Imaginative Renderings of Automotive Innovation on the Web. I Morrison, Andrew (red.) Inside Multimodal Composition. Hampton Press. ISBN 1-57273-958-4. s 121-144.
- Skjulstad, Synne (2010). What Are These? Designers’ Web Sites as Communication Design. I Morrison, Andrew (red.) Inside Multimodal Composition. Hampton Press. ISBN 1-57273-958-4. s 319-353.
- Morrison, Andrew & Skjulstad, Synne (2010). Unreal Estate: Digital Design and Mediation in Marketing Urban Residency. I Wagner, Ina, Bratteteig, Tone & Stuedahl, Dagny (red.) Exploring digital design : multi-disciplinary design practices. Springer. ISBN 978-1-84996-222-3. s 189-219.
- Morrison, Andrew, Andersson, Geska, Brecevic, R & Skjulstad, Synne (2009). Disquiet in the plasma. Digital Creativity. ISSN 1462-6268. 20(1-2) s 3-20. doi: 10.1080/14626260902867782
- Skjulstad, Synne (2008). Mediational Sites: A Communnication Design Perspective on Websites. 7Letras.
- Skjulstad, Synne (2008). Mediational Sites: A Communication Design Perspective on Websites. Unipub forlag. (354)
- Skjulstad, Synne (2007). Communication design and motion graphics on the Web. Journal of Media Practice. ISSN 1468-2753. 8(3) s 359-378. doi: 10.1386
- Morrison, Andrew, Skjulstad, Synne & Sevaldson, Birger (2007). 'Waterfront development with Web mediation'. Nordic Design Research. ISSN 1604-9705.
- Skjulstad, Synne (2007). Clashing Constructs in Web Design. I Melberg, Arne (red.) Aesthetics at Work. Unipub forlag. ISBN 978-82-7477-294-6. s 81-103.
- Skjulstad, Synne & Morrison, Andrew (2007). Talking Cleanly about Convergence. I Storsul, Tanja & Stuedahl, Dagny (red.) Ambivalence Towards Convergence. Digitalization and Media Change. Nordicom. ISBN 9789189471504.
- Skjulstad, Synne & Morrison, Andrew (2005). Movement in the Interface. Computers and Composition. ISSN 8755-4615.
- Skjulstad, Synne, Morrison, Andrew & Aaberge, Albertine (2002). 'Researching performance, performing research: dance, multimedia and learning'. Unipub forlag.
Formidling
- Skjulstad, Synne & Hvidsten, Adeline (2024). Leaving the Body Behind: Decentering Norwegian Fashion.
- Skjulstad, Synne (2024). Mote: mediering og design i den digitale kulturen og mote som kritisk kulturuttrykk.
- Klevgaard, Trond & Skjulstad, Synne (2024). Norwegian fashion across borders: Objects out of place in the National Museum’s collection.
- Skjulstad, Synne (2023). Fashion Courage: den visuelle makta.
- Skjulstad, Synne (2023). Siste skrik fra Nasjonalmuseet.
- Skjulstad, Synne (2023). Hva kommuniserer T-skjortene? .
- Skjulstad, Synne (2023). Vulgært eller statussymbol? Moteverdenen diskuterer logoenes fremtid.
- Skjulstad, Synne (2023). Note og Instagram.
- Klevgaard, Trond & Skjulstad, Synne (2023). Norwegian Fashion Design History: Themes, Approaches and Possibilities.
- Skjulstad, Synne (2023). Making centres in the periphery: Fashion as cultural expression in Norway .
- Skjulstad, Synne (2022). Improvising Photography with a significant other.
- Skjulstad, Synne (2022). Fashions. Kraft/verk. ISBN 9788299965125.
- Skjulstad, Synne (2022). De skulle forske på norsk mote. Det ble overraskende vanskelig.
- Skjulstad, Synne & Eritsland, Ida (2022). Findings from the research project 'Norwegian Fashion: Cultural Production and Aesthetic Mediational Practices' & Presentation of the Book 'Fashions'.
- Skjulstad, Synne & Eritsland, Ida (2022). ALL-IN: Benjamin Barron & Bror August Vestbø in conversation with Ida Eritsland and Synne Skjulstad.
- Skjulstad, Synne (2022). Reimagining Fashions. I Skjulstad, Synne (red.) Fashions. Kraft/verk. ISBN 9788299965125. s 11-25.
- Skjulstad, Synne (2022). Når kunst og mote møtes.
- Skjulstad, Synne (2022). de skal sette Mote-Oslo på kartet.
- Skjulstad, Synne (2022). Mote som mediert uttrykk.
- Skjulstad, Synne (2022). Mediering av eget kunstneriske arbeid.
- Skjulstad, Synne, Eritsland, Ida, Eide, Hanne, By Olsen, Elise & Skålvoll Thorenfeld, Else (2022). Fashion Research Symposium 2022'Decentralizing Fashion'.
- Skjulstad, Synne (2022). Opprørsk motehandling eller resultat av hjemmeundervisning?
- Skjulstad, Synne (2021). Mote som medie-og kulturlandskap.
- Skjulstad, Synne (2021). 'Framing Britney Spears setter lys på hvordan kvinner behandles i media'.
- Skjulstad, Synne (2021). "Researching Norwegian Fashion Designer’s Mediational practices on Instagram".
- Skjulstad, Synne (2021). Designerne dropper catwalken: Er det tradisjonelle visningsformatet dødt?
- Skjulstad, Synne (2021). Den visuelle makta: Å vise det fram.
- Skjulstad, Synne (2021). Deltakelse i paneldebatt.
- Skjulstad, Synne (2021). Mentor ved workshoppen "MAKTA".
- Skjulstad, Synne (2021). 'Moteuka i Paris: Luksusmotehuset hylles for dette The Simpsons var stjernene på catwalken i Paris'.
- Skjulstad, Synne (2021). Hvordan blir moten i metaverset?
- Skjulstad, Synne (2021). Hvorfor bruke penger på digitale klær?
- Skjulstad, Synne (2020). Er gaming blitt fashion?
- Skjulstad, Synne (2020). Social Design and Fashion Mediation, Seminar Syddansk Universitet.
- Skjulstad, Synne (2020). Equine Photography.
- Skjulstad, Synne (2020). Talk: Equine Photography.
- Skjulstad, Synne (2020). "Comment: Amphibious Trilogies".
- Skjulstad, Synne (2020). Norsk moteprofil: Skuffet.
- Skjulstad, Synne (2020). Munnbindet er pandemiens synligste trend.
- Skjulstad, Synne (2020). Discursive Jewellery: Seabling.
- Skjulstad, Synne (2020). For Kamala Harris er klær makt.
- Skjulstad, Synne (2020). Oslo Runway Fashion Talk: Fashion Culture .
- Skjulstad, Synne (2020). Seabling: material and mediation in discursive jewellery designed with marine plastic debris.
- Skjulstad, Synne (2020). Er det over og ut for jeans etter korona?
- Skjulstad, Synne (2020). 'Vetements, mémek és konnektivitás: Divatmédia az Instagram korában'. Ungarsk oversettelse av artikkelen 'Vetements, Memes, and Connectivity: Fashion Media in the Era of Instagram'. Artikkelen ble opprinnelig publisert i Fashion Theory, 24:2, s. 181-209, 2018. Apertúra. FULLTEKST
- Skjulstad, Synne (2020). Russisk oversettelse av artikkelen 'Vetements, Memes, and Connectivity: Fashion Media in the Era of Instagram'. Artikkelen ble opprinnelig publisert i Fashion Theory, 24:2, s. 181-209, 2018. Russian Fashion Theory. 56(2)
- Skjulstad, Synne (2019). Må norsk mote bli mer bærekraftig for å overleve? .
- Skjulstad, Synne (2019). Dieses Kleid ist doch ein Witz.
- Skjulstad, Synne (2019). Seabling: Artistic research-based jewellery exhibition.
- Skjulstad, Synne (2019). Seabling: Discursive Jewellery & Marine Plastic Debris.
- Skjulstad, Synne & Løchstøer, Peter (2019). Tverrfaglig studentveiledning: Et samarbeid mellom Klesdesign og Kostymedesign ved Avdeling Design på KHiO og Westerdals, Høyskolen Kristiania i emnene Fashion Media og Profesjonell praksis, strategi og formidling.
- Skjulstad, Synne (2019). Seabling.
- Skjulstad, Synne (2019). Seabling: Refashioning Ocean Plastics .
- Skjulstad, Synne (2019). Moteforskning: En oversikt over eget arbeid i feltet.
- Skjulstad, Synne (2019). Fashion Media: Memes and trolling in the age of Instagram.
- Skjulstad, Synne (2019). Digitale klær.
- Skjulstad, Synne (2019). Seabling: Discursive Jewellery Exhibition.
- Skjulstad, Synne (2019). Seabling: Discursive Jewellery and Anthropogenic Marine Debris.
- Skjulstad, Synne (2019). Fashion Media in the Digital Age: Towards Memes and Trolling.
- Skjulstad, Synne (2019). Fashion Film, Fashion Media: Towards Memes and Trolling in Digital Mediations of Fashion.
- Skjulstad, Synne & Eritsland, Ida (2019). Norsk Mote: Kulturell Produksjon og Estetisk Medieringspraksis.
- Skjulstad, Synne (2019). Seabling: Taking Care of Plastic: Discursive Jewellery and Anthropogenic Debis.
- Bandlien, Charlotte Bik & Skjulstad, Synne (2018). Academic paper: DRIB and the "post-truth condition".
- Skjulstad, Synne (2018). Precious Trash: Discursive Jewellery, Ocean Plastic and Digital Mediational Refinement.
- Skjulstad, Synne (2018). Slutt for Stella-redaksjonen – og utgivelsene mer enn halveres, igjen.
- Skjulstad, Synne (2018). En uheldig utvikling dersom man vil ha fordelene, men ikke ansvaret: Tenden fra blogg til nettmagasin fortsetter.
- Skjulstad, Synne (2018). Ansiktene som revolusjonerer motebransjen.
- Skjulstad, Synne (2018). Are we all artists? Artist Talk.
- Skjulstad, Synne (2018). Min stil: Stalltips.
- Skjulstad, Synne (2018). Skal bygge 100 m² stor katedral av havplast: Her er fem interessante prosjekter som lager kunst av havplast.
- Skjulstad, Synne (2018). Fashion Media: fra Høykultur til digital populærkultur.
- Skjulstad, Synne (2018). Fashion media: Fra fashion film til fashion memes. Mote og digital visuell kultur.
- Skjulstad, Synne (2018). Sadly, every shore is a treasury .
- Skjulstad, Synne (2018). Workshop: Reclaimed ocean plastic as a material for jewellery.
- Skjulstad, Synne (2018). "we are not saving the world".
- Skjulstad, Synne (2017). Memes, Prospective Fashion and Operative Media: The Case of Vetements.
- Skjulstad, Synne (2017). Derfor Provoserer de på sosiale medier.
- Skjulstad, Synne (2017). Memesis. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. ISSN 1890-940X. (24)
- Rynning, Margaret F. W. & Skjulstad, Synne (2017). Transgressive Graphic Design: Defamiliarisation, human and non-human fusions .
- Skjulstad, Synne (2017). Seabling: Exploring ocean plastic as a design material for jewellery.
- Rynning, Margaret F. W. & Skjulstad, Synne (2017). Spekulativt design – scenarioer for diskusjon, refleksjon og endring. I Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (red.) Metodebok for kreative fag. Universitetsforlaget. ISBN 9788215027005. s 160-172.
- Skjulstad, Synne (2017). Medietekster og Metode. I Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (red.) Metodebok for kreative fag. Universitetsforlaget. ISBN 9788215027005. s 39-51.
- Skjulstad, Synne (2016). Hest på film. FULLTEKST
- Skjulstad, Synne (2016). "Å stupe inn i uttrykket".
- Skjulstad, Synne (2016). Fashion Media.
- Skjulstad, Synne (2016). Mashing up the fashion image: Instagram art, Fashion, and Techno-culture in Douglas Abraham’s artistic practice .
- Hansen, Kjeld Steenbjerg, Grønli, Tor-Morten, Skjulstad, Synne & McQuillan, Vesma Kontere (2015). Understanding Discursive Design and Social Data in Architectural Processes.
- Skjulstad, Synne & Rynning, Margaret F. W. (2015). Graphic Design Speculations: Teaching Graphic design Within a Speculative Design Framework.
- Skjulstad, Synne (2015). Fashion Forward.
- Skjulstad, Synne (2015). Moderator, Artist Talk, Uncontaminated Oslo Fashion Arts festival.
- Skjulstad, Synne (2015). Pop-up. FULLTEKST
- Skjulstad, Synne (2015). Smilefjes er blitt en del av språket. FULLTEKST
- Skjulstad, Synne (2015). Fashion, museums and fashion media.
- Skjulstad, Synne, Steenbjerg Hansen, Kjeld, Grønli, Tor Morten & Vesma, Kontere McQuillan (2015). Steenbjerg Hansen, K, Grønli, T.M, Skjulstad, S et al. 2015. “Understanding Discursive Design and Social Data in Architectural Processes”, Hybrid City III, September 17-19, Greece, Athens.
- Skjulstad, Synne (2015). Remediation, Hybridity, and Media Specificity in Framing Websites as Textual Expression .
- Skjulstad, Synne (2014). Skjulstad, S. 2014. “What’s up in Retail design?”. In Proceedings of Cumulus, Aveiro, Portugal. May 8th -10th, 2014, pp 527-539.
- Skjulstad, Synne (2014). Exhibiting Fashion: Museums as myth in contemporary branding and media culture.
- Tronstad, Ragnhild & Skjulstad, Synne (2011). Persuasive Interaction.
- Tronstad, Ragnhild & Skjulstad, Synne (2011). Persuasive Interaction - Retorisk interaksjon.
- Skjulstad, Synne (2011). Fashioning Digital Arts.
- Skjulstad, Synne (2011). Kritiske innvendinger mot unyanserte og fastlåste tanker om brukervennlighet og design.
- Morrison, Andrew, Sem, Idunn & Skjulstad, Synne (2008). Workshop on Working the Web.
- Skjulstad, Synne & Bik Bandlien, Charlotte (2008). Drib.
- Skjulstad, Synne, Sem, Idunn & Morrison, Andrew (2008). Working the Web (workshop).
- Skjulstad, Synne & Morrison, Andrew (2008). Wiki-d conference site.
- Morrison, Andrew, Skjulstad, Synne & Sem, Idunn (2008). Working the Web.
- Skjulstad, Synne (2007). Research in Practice.
- Skjulstad, Synne (2007). Mediational Sites.
- Skjulstad, Synne (2007). Research in Practice -Workshop.
- Skjulstad, Synne, Hawisher, Gail & Berry, Partick (2007). ‘Supporting Digital Media and Research Across the Curriculum’.
- Hawisher, Gail, Berry, Partick, Lovett, Maria, Dewayani, Sophie, Kang, Yu Kyung, Rouillon, Vanessa & Skjulstad, Synne (2007). ‘21st Century Literate Lives: Collaborative Encounters Across the Globe.’.
- Skjulstad, Synne, Sevaldson, Birger & Morrison, Andrew (2007). Waterfront Developments with Web Mediation.
- Skjulstad, Synne (2006). Communication Design (or, how not to ice a cake?).
- Morrison, Andrew & Skjulstad, Synne (2006). Mediating hybrid design: a study of the projection of automotive innovation on the Web.
- Morrison, Andrew, Skjulstad, Synne & Smørdal, Ole (2004). Choreographing augmented space.
- Skjulstad, Synne (2004). ‘Flashback’: tracing developments from electronic paperto dynamic environments in the software Flash.
- Morrison, Andrew & Skjulstad, Synne (2003). Exhibiting performance.
- Skjulstad, Synne (2003). De store barnas leker. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. 090303 s 39-39.
Kunstnerisk resultat
- Refsli, Fredrik Eive & Skjulstad, Synne (2022). «Fashions» (bokdesign).
Produkt
- Morrison, Andrew, Sem, Idunn & Skjulstad, Synne (2008). Web materials for Working the Web Workshop.
- Morrison, Andrew, Toussaint, Jeremy, Skjulstad, Synne & Sem, Idunn (2008). Wiki-D.
- Morrison, Andrew, Sem, Idunn, Skjulstad, Synne & Toussaint, Jeremy (2007). gRig. FULLTEKST
- Sem, Idunn, Kjelling, Kristoffer, Morrison, Andrew, Skjulstad, Synne & Nedreberg, Hans Magnus (2003). Extended.
- Morrison, Andrew & Skjulstad, Synne (2002). BallectroWeb.
- Skjulstad, Synne (2023). Et norsk uavhengig motelandskap: mellom industri, kunst og håndverk. Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. 106(1-2) s 53-69. doi:
- 2011 - nåFørsteamanuensisWesterdals: Høyskolen Kristiania
- 2008 - 2011PostdocUniversitetet i Oslo
- 2004 - 2008StipendiatUniversitetet i Oslo
- 2001 - 2004prosjektdeltakerUniversitetet i Oslo
- 2004 - 2008PH.DInstitutt for Medier og Kommunikasjon, Universitetet i Oslo
- 1997 - 2001Cand. Philol.Institutt for Medier og Kommunikasjon, Universitetet i Oslo
- 1994 - 1997Cand Mag. Medievitenskap, Psykologi, KunsthistorieUniversitetet i Oslo