2. Hvordan gjennomføre prosjektpraksis?
1. Oppstart
Oppstart
- Samtale med lærere
- Du møter en faglærer fra Kristiania.
- Du får får innsikt i emnet, arbeidsform, forvetninger og prosessen.
Finn en problemstilling
Lag en problemstilling som studentgruppene skal jobbe med.Tips om problemstillinger
- Komplekse (mulighet for mange, ulike løsningsforslag)
- Store, gjerne koblet til strategi /visjon/behov
- Viktig for din virksomhet
- Forankre med sentrale personer knyttet til problemstillingen
Eksempler på problemstillinger studenter har fått
- Mental Helse: Hvordan få flere unge voksne til å engasjere seg til å bli frivillige i organisasjonen?
- Visma: Hvordan få bærekraft som et konkurransefortrinn?
- Asker kommune: Hvordan opplever innbyggerne tjenestene og hvordan kan de forbedres?
2. Gjennomføring
Brief og prosjektperiode
- Du møter studentgruppene dine og holder en brief.
Briefen bør inneholde- Intro: Kort om bedriften/organisasjonen
- Problemstilling: Hva er problemstillingen og hvorfor trenger dere svar på dette (bakgrunn)
- Ønsket resultat: Hva er ønsket resultat? Ønsker dere konkrete løsninger og prototyper, eller generelle anbefalinger, har dere noen ønsker dere ser for dere?
- Rammer: hvilke rammer har studentene å forholde seg til knytta til problemstillingen?
- Forventninger: hvordan kan de forholde seg til dere underveis? Faste møtepunkter? Hvilke forventinger har dere til dem?
- Kontakt: Hvilke muligheter har de for kontakt med andre i bedriften, kunder, innbyggere, brukere o.l
-
Organisering
- En kort presentasjon fra dere
- Spørsmål fra studentene
- Presentasjonsrunde av studentene
-
Eksempler på brief fra andre bedrifter
- Visma Enterprise (Google Doc)
- EBA (Google Doc)
- Intro: Kort om bedriften/organisasjonen
- I etterkant av briefen jobber studentene over 10-12 uker gjennom en prosjektperiode. Der følger de stegene i en design thinking prosess for å svare på problemstillingen de har fått.
I de ulike delene av prosessen vil de ha behov for veiledning og kontakt med deg, samtidig som de deltar i forelesninger, seminarer og veiledning på skolen.
Fase 1 innsikt (3-4 uker)
I denne fasen jobber studentene med å få innsikt i problemstillingen i et bredt perspektiv. De blir oppfordret til å snakke med ulike aktører; kunder, brukere, ansatte, ledere, konkurrenter om teamet i problemstillingen.Hva trenger studentene?: Forvent at studentene trenger noe hyppigere kontakt og veiledning fra deg.
Eksempel: Studentene jobber med problemstillingen "Hvordan kan vi jobbe bedre med mangfold i vår bedrift?". De kan da snakke med viktige aktører internt hos dere, se hva andre bedrifter gjør, lese dokumenter og forskning osv.
Fase 2: Spisset behov (2-3 uker)
I denne fasen jobber studentene med å systematisere innsikten, og avgrense og spisse problemstillingen basert på behov. Gruppene vil her velge ulike retninger slik at dere får ulike løsninger og fokus til slutt.Hva trenger studentene? Forvent at studentene trenger korte avsjekker med deg.
Eksempel: Studentene kan ha kommet frem til at det var behov for økt kompetanse hos ledere i hvordan drive «mangfoldsledelse» og har derfor spisset den store problemstillingen ned til:«Hvordan utvikle kompetanse innen mangfoldsledelse for ledere i bedriften»
Fase 3: Idéutvikling (2-3 uker)
I denne fasen jobber studentene med å utvikle idéer og løsninger på den spissede problemstillingenHva trenger studentene? Studentene trenger avsjekninger og innspill + perspektiver fra dere.
Eksempel: Her kan studentgruppene finne «best practice» på mangfoldsledelse, gjennom å lese rapporter, forskning, sette seg godt inn i hva behovene er, hva målgruppa ønsker osv. Disse ideene skal testes og vurderes, deretter videreutvikles.
Fase 4: Løsning/prototype (2-3 uker)
I denne fasen skal studentene jobbe med å ferdigstille sine løsninger og lage prototyperHva trenger studentene?: Studentene trenger kortere avsjekker med deg, hvor de kan høre deres tanker om løsningen de kommer opp med, slik at de kan endre og tilpasse deres behov.
Eksempel: Studentgruppen har laget en guide i mangfoldsledelse, de ønsker å sjekke med dere om dette er aktuelt, og teste hvordan den kan se ut, og innhold. - Studentpitch
Du møter dine studentgrupper og de pitcher/ presenterer sine løsninger for deg/dere.Organisering
Hver studentgruppe presenterer kort. Dere gir en kort tilbakemelding til hver av gruppene.Tre eksempler på prototyper løsninger fra studenter
3. Avslutning
Rapport
- Hver studentgruppe lager en rapport som inneholder:
- Begrunnelse for avgrensning av tema
- Teoretisk og forskningsbasert redegjørelse
- Presentasjon av løsning
- Faglig diskusjon og videre anbefalinger
Rapporten får dere tilsendt etter emnets slutt.