PR-studentene sammen med Thorir Ingvarsson. Bilde
PR-studentene sammen med Thorir Ingvarsson

Da finanskrisen brøt ut i 2008 var det ingen land som ble hardere rammet enn Island. Tre kommersielle banker kollapset og islandsk økonomi skulle slite i flere år framover. To år etter førte et vulkanutbrudd fra vulkanen Eyjafjallajökull til at store deler av Nordeuropeisk flytrafikk ble lammet, og  ”askefast” ble årets ord. Disse to krisene hadde stor betydning for hvordan Island ble oppfattet som reisemål, og turismen sank med hele 30%. PR-studentene fikk et innblikk i hvordan Island jobbet målrettet for å reise seg igjen.

IMG_5697

Faglig og sosialt opplegg i skjønn harmoni

Faglig studieleder Ketil Raknes og høyskolelærer Nils Apeland satt sammen programmet, som inneholdt en god blanding av ”business and pleasure”. Første stopp var derfor de varme kildene i den Blå lagune. Det geotermiske spaet er en av Islands største turistattraksjoner, og dannet et fint utgangspunkt for Islandsoppholdet. Dagen etter sto det faglige i fokus, med fire foredrag på rappen. Først ut var Svein Birkir Björnsson fra reklamebyrået Promote Island, som viste frem kampanjen ”Inspired by Iceland”. Kampanjen har skapt et stort sosialt engasjement og bidro til at Island igjen ble ansett som et trygt og attraktivt reisemål, både sommer som vinter.

Bilde fra Island
Foto: inspiredbyiceland.com

Videre fikk studentene høre fra Thorir Ingvarsson, ansvarlig for sosiale medier ved politiet på Island. Finanskrisen førte med seg budsjettkutt i flere bransjer, også i politiet. De måtte derfor finne en måte å synliggjøre arbeidet sitt på en måte som engasjerte folket, samtidig som troverdigheten opprettholdes. Svaret ble en storsatsing på Facebook og Instagram, og Instagram-kontoen har fått oppmerksomhet langt utenfor sitt eget politidistrikt. Sjekk ut @logreglan på Instagram!

Nils Apeland og Thorir Ingvarsson. Bilde
Nils Apeland og Thorir Ingvarsson

Dagens tredje forelesning var hos kommunikasjonsbyrået Tjarnargataen. Der fikk de karrieresultne studentene råd om videre utdanning og spennende jobbmuligheter. Videre viste de kampanjer de har utviklet, blant annet kampanjen ”Hold Fokus” som vant årets Gullkorn 2015 i Norge.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Studenter på besøk hos Tjarnargatan
Ketil og Nils. Bilde
Ketil Raknes og Nils Apeland var godt fornøyd med besøket.

Intet Island-besøk er komplett uten å ha opparbeidet seg større kunnskap om vulkaner. Siste stopp på forelesningsturen var derfor ved universitetet i Reykjavik, der Agust Gylfasson ga et geologisk innblikk i Islands mange vulkaner, og hvordan de kommuniserte til publikum og berørte under vulkanutbruddet i 2010.

Vindfull sightseeing. Bilde

Vindfull sightseeing

På Island kan man oppleve sol, regn, haggel og snø – alt i løpet av en time. Det fikk studentene også kjenne på, da Geysir, Gullfoss og Alltinget skulle besøkes. Påstanden om at ”det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær” ble avkreftet til det fulle. Høyskolelærer Nils Apeland har vært med studentene på denne turen tre år på rad, og mener valg av reisemål er enkelt.

– Island har reist seg etter to store kriser: Finanskrisen som brøt ut her i 2008 og vulkanutbruddet i 2010. Strategisk kommunikasjon har vært et viktig virkemiddel for å få tilliten til Island tilbake, og å øke turiststrømmen.

Det har vi lært om. I tillegg er Island annerledes og unikt. Ingen andre steder i Norges nærhet kan du bade i varme kilder ute og se en geysir sprute. Det har vi gjort, avslutter Nils.

Gullfoss og geysir. Bilde