Hvorfor velge Bachelor i markedsføring og salgsledelse

Vi spurte foreleser Nils Høgevold om hvorfor man bør velge å studere Bachelor i markedsføring og salgsledelse.

Nils høgevoldNils M. Høgevold er førsteamanuensis og faglig ansvarlig for vår Bachelor i markedsføring og salgsledelse. Han er utdannet siviløkonom og har sin næringslivsbakgrunn fra blant annet Freia, SCA Mølnlycke, Tjæreborg samt bred konsulenterfaring gjennom 20 år.

På høyskolen underviser han innenfor emnene salg og relasjonsledelse, men har tidligere også undervist innen markedsføringsledelse, markedskommunikasjon og merkevareledelse.

Først Nils, hva er Bachelor i markedsføring og salgsledelse?

Bachelor i markedsføring og salgsledelse er det eneste bachelorstudiet i Skandinavia med så mye fokus på salg. Vi er også en av få høyskoler i Europa og eneste i Skandinavia som er anerkjent som «Top Sales Schools» av bransjeorganisasjonen SEF. Dette er en viktig anerkjennelse for vårt studieprogram.

Grunnen til at vi er en Top Sales School er fordi at vi har hele 75 studiepoeng (10 fag) med fokus på salg/salgsledelse! Studiet er derfor helt unikt i Norge. Vi fokuserer på kombinasjonen mellom salg og markedsføring ettersom disse to avdelingene ofte er de største avdelingene i bedriften.

Studiet fokuserer også mer på «business-to-business» – markedsføring enn hva de andre studiene hos oss gjør. Det her de fleste jobbene innenfor salg og markedsføring finnes.

Mange vil nok også si det er her man finner de mest interessante jobbene.

Hva er dine tre beste grunner til hvorfor man skal velge dette studiet?

Kombinasjonen av salg og markedsføring gjør deg spesiell på arbeidsmarkedet. Etter utdannelsen finnes det gode jobbmuligheter, og med en spesialisert utdannelse innen salg vil det by på gode vekst- og karrieremuligheter.

Mange jobber i dag med salg men svært få har en formell kompetanse, noe som blir avgjørende å ha i fremtiden.

Bachelor i markedsføring og salgsledelse er også et studium med svært dyktige forelesere, som både har solid teoretisk utdannelse og praktisk salgs- og markedserfaring fra ledende norske og internasjonale bedrifter. Studiet har dessuten meget fornøyde studenter.

Hvem passer dette studiet for? Må man være en «selger»?

Absolutt ikke! Dette studiet passer for alle. Er du utadvendt og glad i å jobbe med andre mennesker vil du ha glede av å studere Bachelor i markedsføring og salgsledelse. Det som kjennetegner studentene våre er at de har empati og interesse for å jobbe sammen med andre mennesker.

Nils Høgevold

Hva slags type stillinger kan man forvente seg etter denne utdannelsen?

Hovedkategoriene er, som studienavnet tilsier, innen salg, markedsføringsavdelinger og på sikt kunne bli en leder av disse.

Eksempler på stillingstitler våre studenter har:

  • Selger
  • Key Account Manager (KAM)
  • Prosjektleder
  • Salgssjef
  • Store manager
  • Avdelingsleder
  • Regionsjef
  • CRM manager, for å nevne noen.

Gjennom årlige kandidatundersøkelser svarer våre tidligere studenter at de jobber i firmaer som: IKEA, Visma, Match – Voice Norge, If Skadeforsikring, Statoil Fuel Retail, Eniro, Nestlè, Hafslund, Dagens Næringsliv, Tesla Motors, Jernbaneverket, Vinmonopolet, Senter for flyktninger og innvandrere, for å nevne noe.

Helt til slutt, hvorfor bør man velge Høyskolen Kristiania til høsten?

For å svare på det, vil jeg trekke fram hva Assistant Professor of Marketing ved Florida State University, Leff Bonney sa da han fikk se hvordan salgsstudiet vårt er bygget opp:

– Kristiania University College’s sales program is one of the most comprehensive programs that I have seen in a long time. We definitely can learn from their program in terms of adding some unique yet impressive courses to our own curriculum at Florida State University. 

The students at Kristiania University College should take pride in knowing that they are getting a world-class sales education in their program. Well done!