Camilla og Therese skrev årets beste masteroppgave

Deres oppgave om negativ medieomtale ble kåret til Årets masteroppgave.

beste-masteroppgave

Navn: Therese Sandvik (27) og Camilla Hegrestad (25)
Tittel på masteroppgaven: «Er all negativ medieomtale skadelig?»
Studerte: Master i markedsføringsledelse

Masteroppgaven markerer den endelige avslutningen på utdanningen, og under vitnemålssseremonien for masterkandidatene ble oppgaven til Camilla Hegrestad og Therese Sandvik kåret til den aller beste! De har undersøkt hvorvidt all negativ medieomtale er skadelig, eller om dette kan også fungere fordelaktig for et merke.

Negativ medieomtale kan virke positivt

I oppgaven har Camilla og Therese undersøkt hvordan negativ medieomtale og forbrukerens grad av informasjonsprosessering kan ha en positiv effekt på responsen til forbrukeren. De undersøkte effekter av negativ medieomtale som indirekte underbygger noe fordelaktig ved merket, og hvordan dette påvirker forbrukerens holdning og kjøpsintensjon.

På forhånd antok de at effekten ble moderert av hvor involvert forbrukeren er i informasjonen, der forbrukere som var høyt involvert ville aktivere fordelaktige merkeassosiasjoner når de ble presentert for negativ medieomtale som underbygger noe ved merket.

Gjennom to eksperimenter viste resultatene at negativ medieomtale som vekker fordelaktige merkeassisasjoner har en positiv effekt på forbrukerens respons. Graden av informasjonsprosessering påvirker også resultatene. Forbrukere som var høyt involvert i informasjonen aktiverte flere relevante og fordelaktige merkeassosiasjoner. Dette ga positivt utslag på forbrukerens respons, selv når omtalen var negativ.

Et eksempel kan være når Ryanair får negativ omtale i form av dårlig behandling av ansatte. Da kan forbrukeren tenke: «det er derfor de er billige». Og den negative medieomtalen får derfor en positiv effekt.

beste-masteroppgave2

Det lå mange arbeidstimer bak masteroppgaven til Therese og Camilla. Her sammen med Tarje Gaustad, programdirektør for masterstudiet.

Bratt læringskurve

Arbeidet med masteroppgaven begynte høsten 2015. Allerede da satt jentene opp et felles mål om å jobbe hardt og sikte mot en god karakter. En masteroppgave markerer slutten på utdannelsen, og det var derfor viktig for begge å yte det beste de noensinne hadde gjort.

De beskriver en spennende prosess med bratt læringskurve. Gjennom skriveprosessen har de opplevd både mestring, motgang, tårer og latter, men sitter nå igjen med unik innsikt i et tema de begge synes er veldig spennende.

– Vi er veldig stolte av å vinne denne prisen – en slik utmerkelse gjør at jobben ble verdt alt strevet.

Vi sitter igjen med en ubeskrivelig god mestringsfølelse!

beste-masteroppgave3

Professor og instituttleder Lars Erling Olsen delte ut blomster, diplom og gavekort til vinnerne.

Finn et tema som inspirerer

Da Therese og Camilla skulle velge tema for oppgaven var det viktig å skrive om noe som kunne kombinere de ulike bakgrunnene deres, som er psykologi og Retail management. De ville finne en mekanisme og et forskningsområde som berørte psykologiske aspekter i et markedsføringsperspektiv. Men det viktigste av alt var å finne et tema som interesserte dem.

Deres beste råd til fremtidige masteroppgave-skribenter er å finne et tema som engasjerer og inspirerer.

Finn en problemstilling dere har lyst til å lese om, skrive om, tenke på og til og med drømme om i lang tid.

– Ikke bli forundret om dere plutselig en kveld ligger og kjører ANOVA-analyser på sengekanten!  Vår største lærdom fra denne prosessen har vært at det er i motbakke vi blir sterkere og kommer oss til toppen!