Espen Skinnarland Thorud
Espen Skinnarland Thorud
Espen Skinnarland Thorud
Espen Skinnarland Thorud

Hei Espen, du gikk ut med mastergrad i 2016. Hva gjør du nå?

Etter masteren fikk jeg jobb i Norsk Filmbyrå, som prosjektleder. I grove trekk jobber jeg med å utvikle konsepter og forhandle frem samarbeidsavtaler mellom norske spillefilmer og annonsører.

Hvordan fikk du denne jobben?

Min første kontakt med byrået var i 2014 i forbindelse med bacheloroppgaven min (som handlet om produktplassering i norsk TV-bransje).

Siden jeg hadde hatt ønske om å jobbe med produktplassering lenge, tok jeg jevnlig kontakt med daglig leder gjennom vinteren i fjor, i håp om å få en sjanse. Heldigvis er masing en sentral del av jobben, og etter tre intervjuer var jeg heldig og ble tilbudt en stilling som prosjektleder. Det var i oktober, to måneder etter endt utdanning.

Espen Skinnarland Thorud
Espen Skinnarland Thorud

Hva var interessant med akkurat dette firmaet?

Norsk Filmbyrå er spesialister på produktplassering og co-promotion, og er i grunnen det eneste byrået i Norge som jobber med filmsamarbeid på fulltid. Det betyr at man både får jobbe med de største spillefilmene og med de største annonsørene.

I tillegg til å gjøre research, kontakte mulige partnere, selge avtaler og forhandle frem kontrakter, får man også stort kreativt spillerom til å utvikle idéer til konkrete måter å aktivisere samarbeidet på.

Vi pleier å si at vi er «dels kreativt byrå og dels meglere».

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?

Jeg starter dagen med en god kopp kaffe og oppfølging av kunder og produksjonsselskaper. Etter det jobber jeg med utvikling av idéer, leser litt i manus, gjør research og kontakter mulige samarbeidspartnere. Deretter skriver jeg kanskje et tilbud til noen jeg allerede har vært i kontakt med, klargjør en presentasjon til et kundemøte, og ferdigstiller en kontrakt.

Dersom en film er under innspilling kan det hende jeg tar med samarbeidspartnere på filmsettet for å overvære plasseringen.

Hvorfor tror du de ansatte nettopp deg?

I tillegg til at jeg maste? Kanskje fordi jeg kommuniserte et tydelig ønske om å jobbe med fagfeltet, var framoverlent og åpen for utfordringer.

Det hjalp vel også at jeg har faglig tyngde fra mastergraden og masse kunnskap om fenomenet produktplassering.

Espen Skinnarland Thorud
Espen Skinnarland Thorud

Vil du trekke fram noe spesielt fra studiene du bruker i jobben?

Jeg vil trekke frem de gode foreleserne som brenner for faget og som setter sammen et interessant og faglig bredt pensum.

Den faglige bredden gjør at man kan fylle roller i mange forskjellige jobber.

Jeg er spesielt takknemlig for at vi har blant annet lært om produktplassering, sponsing, endorsements, content marketing og andre begreper relatert til den jobben jeg gjør i dag.

Har du et tips eller to til studenter som kanskje vil jobbe med det samme som deg?

Denne kompetansen er gull verdt om man ønsker å jobbe i skjæringspunktet mellom kultur og næringsliv.

Start aller først med å finne ut av hva du vil jobbe med og orienter deg på arbeidsmarkedet ut ifra det. Ta kontakt med karrieresenteret på høyskolen, forelesere (med kontakter i næringslivet), og ikke minst folk du vil jobbe for.

Fyll ventetiden til du får svar på søknaden din med meningsfulle og interessante prosjekter, som gjør deg synligere i søkefeltet på Google og mer relevant for arbeidsgiver. Med en mastergrad i bagasjen har jeg dessuten lært meg masse om hvordan man bør tenke som markedsfører, merkebygger, kommunikator og strateg. Denne kompetansen er gull verdt om man ønsker å jobbe i skjæringspunktet mellom kultur og næringsliv.