Lovverk, frister og forsikring
Oversikt
- Semesterregistrering for campus-studenter
Semesterregistrering i Studentweb er en rutine alle studenter ved Høyskolen Kristiania må gjennomføre hvert semester. Fristen for å semesterregistrere/godkjenne utdanningsplanen er:
- For høstsemester: 15. september
- For vårsemester: 15. februar
Oppmelding til eksamen for nettstudier ved Høyskolen Kristiania
- Høyskoleemner: 1. april og 1. november
- Masterstudier: Major diets: 1. september og 1. mars / Minor diets: 1. februar og 20. juli
Trekkfrist er samme som oppmeldingsfrist.
Fritak for fag
Fristen for å søk om fritak for fag er:
- For høstsemester: 15. august – 15. september
- For vårsemester: 1. januar – 15. februar
Du må søke fritak via Studentweb – les hvordan du søker om fritak her
Nettstudenter ved Høyskolen må søke om en egen fritak/innpassvurdering - mer informasjon her
Oppsigelse av studieplass
Alle oppsigelser gjøres i henhold til kontrakt og/eller studiebetingelser.
- For studenter på et av våre campus-studier må studieplassen sies opp innen henholdsvis 15. januar (for vårsemesteret) og 1. september (for høstsemesteret). Ved for sen oppsigelse betales kommende semesters avgift fullt ut. Er dette ditt første semester må oppsigelse sendes til opptak@kristiania.no, er du student i løp må oppsigelsen sendes til Studentservice (logg inn med feide).
- Har du bestilt nettemner ved Høyskolen Kristiania gjelder 14 dagers angrerett fra bestillingstidspunktet eller oppsigelse på 14 dager etter angitt oppstartdato, i henhold til studiebetingelsene. Angrerett/oppsigelse må sendes til opptak@kristiania.no. Ved for sen oppsigelse må studieavgiften betales i sin helhet.
- Ved avbrudd fra studiene må du selv melde fra til Lånekassen.
- Vi viser ellers til kontraktsbestemmelsene du aksepterte da du signerte kontrakt med Høyskolen Kristiania.
Søknad om tilrettelagt eksamen for campus-studenter
- innen 15. september for høstens eksamener
- innen 15. februar for vårens eksamener
- ved akutt behov må søknad sendes omgående etter at behov for særordning oppstår og dokumentasjon foreligger
Søknad om tilrettelagt eksamen for nettstudenter ved høyskolen
- innen 1. november for høstens eksamener
- innen 1. april for vårens eksamener
På-/avmelding til utsatt- og kontinuasjonseksamen
- Innen 1. februar (for høstemner)
- Innen 10. juli (for våremner)
- Innen 1. oktober for bachelor – og masteroppgaven
- Nettstudenter ved høyskolen har ikke egne kontinuasjonseksamener, men følger gjeldende eksamensplan
Skjema for innlevering av sykemelding
- Frist for levering av sykemelding til skolen er innen 7 dager etter eksamen eller innleveringsdato. Legeattest eller annen dokumentasjon er obligatorisk.
- Blir du syk i tidsrommet mellom utlevering og innlevering av hjemmeeksamen, må du sende inn legeerklæring og «Skjema for utsatt frist på innlevering av hjemmeeksamen» før innleveringsfristen. Legeattesten må inneholde informasjon om antall dager du har vært syk.
Les mer om sykefravær for campus-studenter her og nettstudenter her
Krav om karakterbegrunnelse
Innen 1 uke etter offentliggjørelse av karakter.
Krav om klagesensur
Innen 3 uker etter offentliggjørelse av karakterer eller tre uker etter karakterbegrunnelse.
- Høyskolen Kristiania har en grunnleggende forsikringsdekning for sine campus-studenter.
Forsikringsdekningene som høyskolen har er spesifikke og snevre. Høyskolen Kristiania oppfordrer studenter til å tegne privat reise/ulykkesforsikring for å sikre seg at optimal dekning.
For spørsmål om forsikringsordningene for studenter, ta kontakt med din kontaktperson i Avdeling for studentoppfølging.
Skikkethetsvurdering for Høyskolen Kristiania
Skikkethetsvurdering for Fagskolen Kristiania
Medlemskontrakt treningslokaler