Endel av våre studier stiller særskilte krav til studentene. Her kan du finne informasjon om hvilke studier dette gjelder og hvordan det fungerer.

Du kan benytte denne listen med snarveier for å ta deg direkte til temaet du leter etter.

Politiattest

Etter Lov om universitet og høyskoler er det krav om politiattest ved opptak til studium hvor studenter i obligatorisk praksis/klinisk undervisning kommer i kontakt med pasienter, det være seg barn, andre studenter og andre.

Ved Kristiania gjelder reglene om politiattest ved følgende studium:

  • Bachelor i Anvendt folkehelsearbeid
  • Bachelor i Fysisk aktivitet og ernæring, om praksisplass krever dette
  • Bachelor i Sports management
  • Bachelor og videreutdanning i Osteopati
  • Bachelor i Spesialpedagogikk

Skikkethetsvurdering

Hva er skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket. En student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse er ikke skikket for yrket. En student som truer rettighetene til barn, unge og voksne er heller ikke skikket for yrket.

To former for skikkethetsvurdering

  1. Løpende skikkethetsvurdering
    I studier med skikkethetsvurdering skal studentene bli vurdert på skikkethet gjennom hele sin utdanning, fra oppstart til avsluttet utdanning og inngår i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger for å kunne fungere i yrket
  2. Særskilt skikkethetsvurdering
    Særskilt skikkethetsvurdering skal foretas om det foreligger begrunnet tvil om en student er skikket. Studenter som det reises tvil om, vil få skriftlig advarsel om særskilt skikkethetsvurdering og nærmere oppfølging. En student som blir funnet ikke skikket kan utestenges fra utdanningen inntil X år (er 5 år standard?)

Hvorfor har vi skikkethetsvurdering?

Flere av våre studier er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Formålet med denne vurderingen er å beskytte spesielt sårbare grupper mot uskikkede yrkesutøvere. 
Skikkethetsvurderingen skal fungere som en garanti for profesjonsutøverens kvalifikasjoner, både over for arbeidsgiver og mot brukere profesjonsutøveren betjener.  Den skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve sitt yrke.

Tvilsmelding

Kan jeg sende tvilsmelding?

Alle som er i kontakt med studenten, kan levere tvilsmelding til institusjonsansvarlig

Det kan for eksempel være at du er bekymret for studentens holdninger, faglighet, omsorgsevne og personlig egnethet i sitt arbeid, eller det kan være bekymringer knyttet til rusmisbruk.

Se alle vurderingskriterier for skikkethet her

Hvordan går jeg frem?

Du har både rett og plikt til å melde fra om bekymringsfulle forhold. Som medmenneske har du også et ansvar for å hjelpe en student som har problemer.

Det er flere forhold som avgjør om ønsket om anonymitet kan imøtekommes, men den som leverer tvilsmelding må være forberedt på at melders navn kan bli gjort kjent for studenten det varsles om.

Tvilsskjema mottas av institusjonsansvarlig, og brukes i forbindelse med den løpende skikkethetsvurderingen. Institusjonsansvarlig avgjør blant annet om saken er grunnet, og om den skal behandles i skikkethetsnemda. Tvilsmeldinger som er åpenbart ugrunnet skal ikke behandles av institusjonsansvarlig.

Er du student? Du melder tvil i nettskjemaet.

Er du ansatt? Ta kontakt med institusjonsansvarlig

Hva skjer videre?

Tvilsmeldingen behandles etter gjeldende rutiner. Det vil bli foretatt informasjonsinnhenting hvor alle sider ved saken belyses. Resultatet av saksbehandlingen avgjør hvordan saken blir fulgt opp. I særskilte tilfeller kan en tvilsmelding medføre utestengelse fra studiet.

Skjema for Tvilsmelding

Link til skjema for Tvilsmedling

Studier hvor dette inngår

  • Årsenhet i Spesialpedagogikk
  • Bachelor i Anvendt folkehelsearbeid
  • Bachelor og videreutdanning i Osteopati
  • Bachelor i Spesialpedagogikk

Nyttig informasjon

Rutiner for skikkethetsvurdering 

Rutine for skikkethetsvurdering ved Høyskolen Kristiania. Rutinen gjelder for våre utdanninger som er underlagt skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning (skikkethetsforskriften). 

1. Informasjon om løpende og særskilt skikkethetsvurdering 

1.1 Studenter på utdanninger som er omfattet av skikkethetsforskriftens §1 er underlagt en løpende skikkethetsvurdering. Vurderingen skal avdekke om studenten har de faglige og personlige forutsetninger som skal til for å kunne fungere i et yrke med sårbare grupper. 

1.2 Dersom det i den løpende skikkethetsvurderingen oppstår begrunnet tvil om studenten er skikket, skal saken følges opp av skikkethetsansvarlig ved utdanningen. Studenten vil da gå over til å være under en særskilt skikkethetsvurdering. 

1.3 Grunnlaget for vurdering av en students skikkethet er vurderingskriteriene som fremgår av skikkethetsforskriften. 

1.4 Studenter skal få informasjon om reglene om skikkethet ved studiestart. Informasjon om skikkethet skal til enhver tid være tilgjengelige på universitetets nettsider. 

1.5 Ansatte og praksislærere skal få informasjon om skikkethet. 

2. Tvilsmelding 

2.1 Dersom det oppstår tvil om en students skikkethet, skal det sendes tvilsmelding til skikkethetsansvarlig ved den aktuelle utdanningen. Alle som er i kontakt med studenten kan sende tvilsmelding. Den som sender tvilsmelding regnes ikke som part i saken. 

2.2 Skikkethetsansvarlig skal vurdere om tvilsmeldingen er begrunnet. Ved behov for avklaringer eller opplysning av saken skal skikkethetsansvarlig ta direkte kontakt med tvilsmelder.

3. Behandling hos skikkethetsansvarlig 

3.1 Dersom tvilsmeldingen er begrunnet kaller skikkethetsansvarlig studenten inn til en vurderingssamtale. Innkallingen skal inneholde informasjon om tvilsmeldingen og saksgang. Som hovedregel skal tvilsmeldingen vedlegges i sin helhet. Formålet med vurderingssamtalen er å belyse saken best mulig og la studenten få presentere sin side av saken. Studenten kan ta med seg en støtteperson ved behov. Dette kan for eksempel være et familiemedlem, en venn, eller Studentombudet. Studenten har ikke på dette tidspunktet rett til å få eventuelle utgifter til advokat dekket av institusjonen. 

3.2 Det skal skrives referat fra samtalen. Referatet skal inneholde en beskrivelse av saksforholdet, eventuelle planer for videre undersøkelse og eventuelt utvidet oppfølging og veiledning av studenten. Studenten skal få anledning til å kommentere referatet. 3.3 Etter vurderingssamtalen kan skikkethetsansvarlig komme til at saken ikke forfølges videre, eller at studenten skal tilbys utvidet veiledning. 

3.4 Skikkethetsansvarlig kan vedta at praksisperioden utsettes fra tvilsmeldingen er mottatt til etter at utvidet veiledning er avsluttet, eller til saken er avgjort. Avgjørelse om å utsette praksis er et enkeltvedtak som kan påklages etter forvaltningslovens bestemmelser. 

4. Utvidet veiledning 

4.1 Studenten vil som hovedregel få tilbud om utvidet veiledning, med mindre det er åpenbart at slik veiledning ikke er egnet til å gjøre studenten skikket til yrket. 

4.2 Dersom studenten tilbys utvidet veiledning, skal skikkethetsansvarlig utpeke en veileder og utarbeide et individuelt tilpasset veiledningsplan. Studenten kan komme med innspill til innholdet i veiledningsplanen og beslutter selv om hen ønsker å takke ja til utvidet veiledning. Dersom studenten takker nei til utvidet veiledning, skal skikkethetsansvarlig vurdere om saken skal henlegges eller sendes til behandling i skikkethetsnemnda. 

4.3 Etter at utvidet veiledning er gjennomført skal veileder skrive en erfaringsrapport med en evaluering av studentens utvikling under veiledningsperioden. Rapporten skal sendes til skikkethetsansvarlig. 

4.4 Studenten skal kalles inn til en oppfølgingssamtale hvor hen får anledning til å kommentere erfaringsrapporten og gi sin opplevelse av veiledningen. Det skal skrives referat fra samtalen. 

4.5 Dersom skikkethetsansvarlig finner at utvidet veiledning har medført nødvendige endringer og utvikling hos studenten, skal saken avsluttes. Studenten vil da være under løpende skikkethetsvurdering, i likhet med øvrige studenter i utdanningen. 

4.6 Dersom skikkethetsansvarlig finner at veiledningen ikke har medført nødvendige endringer og utvikling hos studenten, skal skikkethetsansvarlig fremme saken for skikkethetsnemnda. 

5. Behandling i skikkethetsnemnda 

5.1 Saker som fremmes for skikkethetsnemnda skal følges av all skriftlig dokumentasjon i saken. 

5.2 Studenten skal varsles i god tid om tidspunktet for møtet i skikkethetsnemnda og gjøres kjent med sakens opplysninger og skikkethetsansvarlig sin vurdering. Studenten skal få skriftlig informasjon om sine rettigheter i saken, herunder rett til innsyn i saksdokumenter og informasjon om at universitetet dekker nødvendige utgifter til advokatbistand. 

5.3 Studenten skal få mulighet til å legge frem sine synspunkter for nemnda. Skikkethetsnemnda kan be om at saken utredes ytterligere dersom det anses nødvendig. 

5.4 Skikkethetsnemnda skal gi en innstilling til nemnd for studentsaken. Innstillingen skal inneholde en vurdering av hvorvidt studenten anses skikket til yrket eller ei, hvorvidt studenten bør utestenges fra utdanningen, lengden på en eventuell utstengingsperiode og eventuelle vilkår for at studenten skal få gjenoppta utdanningen. Uenighet i skikkethetsnemnda skal begrunnes og fremgå av innstillingen. 

6. Behandling i nemnd for studentsaker 

6.2 På bakgrunn av skikkethetsnemndas innstilling og øvrig dokumentasjon i saken fatter nemnd for studentsaker vedtak om studentens skikkethet og eventuell utestengelse. 

6.3 En student som ikke anses skikket kan utestenges fra den aktuelle utdanningen og tilsvarende utdanninger i inntil 5 år. Ved kortere utestenging kan nemnda stille vilkår som må være oppfylt før utdanningen kan gjenopptas. 

6.4 Et vedtak om utestenging skal opplyse studenten om at hen ikke kan søke eller ta imot plass ved tilsvarende utdanninger ved institusjoner under lov om universiteter og høyskoler i utestengelsesperioden, og at hen må søke om nytt opptak dersom utdanningen skal gjenopptas etter utestengelsesperioden. 

6.5 Vedtak om skikkethet fattet av nemnd for studentsaken kan påklages til Felles klagenemnd for klagesaker. 

7. Administrativ oppfølging 

7.1 Det skal ikke utstedes vitnemål for utdanningen til en student som er funnet ikke skikket. 

7.2 Vedtaket om utestenging skal registreres i Register for utestengte studenter (RUST). Etter endt utestengelsesperiode slettes denne informasjonen fra registeret. 

7.3 Oppbevaring av personopplysninger i forbindelse med skikkethetssaker skal skje i tråd med den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning.

Videoer