Gjennomføring av doktorgraden
På denne siden vil du finne informasjon om hvert steg i din opptaksperiode, milepæler, og annen informasjon du vil trenge mens du jobber med din avhandling.
Etter opptak steg for steg
- Du må fullføre 30 studiepoeng med kursarbeid som en del av din ph.d.. Kursarbeidet består av en kombinasjon av obligatoriske og valgfrie spesialiseringskurs.
Det er ett kurs som er obligatorisk for alle ph.d.-kandidater ved Kristiania: Research, Ethics and Society – RES9100. Dette kurset kan ikke erstattes med noe annet kurs.
I tillegg må ph.d.-kandidater i ph.d.-programmet i kommunikasjon og ledelse fullføre ett av følgende:
Forskningsmetoder:
- Feltbasert forskning i organisasjoner 5 studiepoeng
- Anvendte kvantitative metoder i samfunnsvitenskap 5 studiepoeng
Eller - Et lignende forskningsmetodekurs på 5 studiepoeng tilbudt av et annen fakultet/institusjon.
Du oppfordres til å fullføre opplæringsdelen innen det første og et halvt året av din ph.d.. Dette er for å sikre at du har tid og ressurser til å fokusere på å skrive artiklene og sammenfatningen for avhandlingen din i den resterende halvdelen av stipendperioden.
Når de obligatoriske kursene er fullført, står du fritt til å velge valgfrie kurs for å fylle de siste 20 / 15 studiepoengene i opplæringsdelen.
Når du velger valgfrie kurs, er det viktig å ta hensyn til at kursene bør gi deg kunnskap og ferdigheter som er viktige for ph.d.-arbeidet ditt. Du bør konsultere din veileder før du velger eksterne kurs, for å sikre at kursene du ønsker å ta er relevante for prosjektet ditt. Du kan velge kurs tilbudt av Kristiania, eller du kan velge å ta kurs ved andre institusjoner. Du bør søke om forhåndsgodkjenning av det eksterne kurset før du melder deg på kurset. Dette gjør du ved å fylle ut et søknadsskjema for forhåndsgodkjenning og sende den til ph.d.-koordinatoren, sammen med kursbeskrivelsen av kurset du ønsker å ta. Programlederen vil avgjøre om kurset passer til ditt prosjekt.
Hvis du har fullført kurs ved andre institusjoner som du ønsker å registrere som en del av opplæringsdelen i din ph.d., må du søke om godkjenning av disse kursene gjennom Studentweb. Du kan laste opp all relevant dokumentasjon gjennom boksen merket "Søknad om godkjenning av fullførte eksterne kurs".
Her finner du både søknadsskjema for forhåndsgodkjenning av kurs samt søknadsskjema for godkjenning av fullførte kurs.
- Forholdet mellom deg og din veileder er en nøkkelkomponent i ethvert ph.d.-prosjekt. Veilederen spiller en støttende og viktig rolle som profesjonell kontaktperson. Ph.d.-kandidaten og hovedveilederen er forpliktet til å holde hverandre oppdatert om alle saker som er relevante for veiledning. Alle veiledere må ha ph.d.-grad eller tilsvarende kvalifikasjoner innen fagområdet og være aktive forskere. Minst én av de utnevnte veilederne bør ha tidligere erfaring eller opplæring i veiledning av ph.d.-kandidater.
Hovedveileder og medveileder
Som regel bør alle ph.d.-kandidater ha to veiledere, én hovedveileder og én medveileder. Justeringer kan gjøres i veiledningsopplegget i løpet av ph.d.-perioden. Dette kan innebære å justere tidsressursene mellom veilederne, bytte veiledere og legge til nye veiledere. Saker som angår utnevning av ny hovedveileder behandles av doktorgradskomiteen. Når det gjelder nye medveiledere, er det programkomiteen for ditt program som er ansvarlig for utnevnelsen.
Veilederne vil ha totalt 210 timer tilgjengelig for veiledningsarbeid. Dette inkluderer alt arbeid i forbindelse med veiledning, veiledningsmøter, forberedelse, oppfølging, deltakelse i ph.d.-seminarer osv. Det er viktig å forstå at dette ikke betyr at 210 timer med aktiv veiledning er tilgjengelig for deg som ph.d.-kandidat. Dette tallet representerer totalen av timene tildelt veilederne. Hvis en medveileder er utnevnt, vil timene normalt bli fordelt mellom hovedveileder og medveileder med henholdsvis 140 timer og 70 timer.
Roller og ansvar
Veilederens hovedrolle:
- Veiledning og ekspertise: Tilbyr ekspert akademisk veiledning, inkludert tilbakemelding på forskningsforslag, forskningsproblem, metodikk og skriftlig arbeid.
- Støtte og oppmuntring: Gir støtte, oppmuntring og konstruktiv kritikk for å fremme kandidatens selvtillit og uavhengighet.
- Profesjonell utvikling: Rådgir om karrieremuligheter, nettverksbygging og ferdighetsutvikling relevant for kandidatens fremtidige karrierevei. Inkluder dine kandidater i dine laboratorier eller forskningsgrupper.
- Tilgjengelighet: Sikrer regelmessige og planlagte møter med kandidaten for å diskutere fremgang, tilbakeslag og fremtidige planer.
- Etiske standarder: Fremmer og etterlever etiske standarder i forskning og profesjonell oppførsel.
Kandidatens hovedrolle:
- Initiativ og uavhengighet: Tar eierskap til forskningsprosjektet, inkludert planlegging, gjennomføring og problemløsning.
- Mottak av tilbakemelding: Aktivt søker, aksepterer og responderer konstruktivt på tilbakemelding fra veilederen.
- Profesjonell oppførsel: Opprettholder profesjonalitet i alle aspekter av arbeidet, inkludert punktlighet, kommunikasjon og overholdelse av etiske retningslinjer.
- Fremdriftsrapportering: Regelmessig rapporterer fremgang, utfordringer og endringer i forskningsretningen til veilederen.
- Ferdighetsutvikling: Proaktivt søker muligheter for profesjonell og akademisk utvikling.
Noen ganger kan det oppstå utfordringer i forholdet mellom veileder og ph.d.-kandidat. Det viktigste du kan gjøre hvis problemer oppstår, er å ta dem opp så snart som mulig og helst med den aktuelle veilederen. Hvis det av en eller annen grunn er vanskelig å ta opp saken med veilederen, eller hvis det ikke fører til en forbedring av situasjonen, må fakultetet/senteret gi nødvendig bistand. Hvem du kontakter vil avhenge av hva problemet er og hvem du føler deg komfortabel med å diskutere det med. Det kan være programlederen, den personen med administrativt ansvar for programmet, eller din personalansvarlige. Det viktigste er at du kontakter noen og sammen blir enige om veien videre.
Og til slutt, husk at veilederne dine er dine primære kontakter for faglig relaterte spørsmål. Du skal aldri være redd for å kontakte dem for hjelp. For alt annet er ph.d.-administrasjonen der for å hjelpe deg.
- Alle ph.d.-kandidater er pålagt å fullføre en årlig fremdriftsrapport, hvor de svarer på en rekke spørsmål knyttet til deres aktiviteter det siste året. Dette kravet er fastsatt i forskriften om graden ph.d. ved Kristiania §10-1. Lenken til den årlige fremdriftsrapporten vil bli distribuert av ph.d.-koordinatoren i vårsemesteret hvert år.
Det er viktig å vite at det er obligatorisk å svare på fremdriftsrapporten. Manglende utfylling og innsending av denne rapporten kan resultere i avslutning av ph.d.-programmet.
- Alle ansatte ved Kristiania skal ha en årlig medarbeidersamtale. Dette inkluderer deg som ph.d.-kandidat. Ansvaret for denne samtalen ligger hos vertsavdelingen og din personalleder. Samtalen er til for å sikre at du får muligheten til å evaluere det siste året og planlegge det kommende året i samarbeid med din arbeidsgiver.
Du kan lese mer om dette i personalhåndboka (krever innlogging).
Mal for samtalen skal fylles ut av både deg selv og din personalansvarlige. En lenke til denne malen vil bli sendt på forhånd.
- Formålet med seminaret er å følge opp forskriftens §10-2. Obligatoriske seminarer.
Som en del av kvalitetssikringen av doktorgradsstudiene må kandidaten gjennomføre to seminarer i løpet av studietiden. Work-in-progress (WiP) seminaret holdes omtrent 12 måneder etter at kandidaten startet i stillingen (for interne stipendiater) eller ble tatt opp i programmet (for eksterne kandidater).
I WiP-seminaret forventes det at du presenterer arbeidet ditt som skal evalueres av en intern opponent. Opponenten skal vurdere den akademiske statusen og fremgangen, og gi kandidaten tilbakemelding.
Du må sende inn den nødvendige dokumentasjonen for WiP-seminaret senest 3 uker før seminaret finner sted.
Dokumentasjonen skal sendes til ph.d.-koordinatoren, som vil distribuere dem til opponenten og dine veiledere.
Dokumentene du må sende inn til WiP-seminaret er som følger:
Den opprinnelige prosjektskissen og tilbakemelding på den skissen som ble akseptert av Kristiania for opptak.
Lag en 1-2 siders oppsummering som:
- Reflekterer over hvordan prosjektet har utviklet seg siden opptaket.
- Angir i hvilken grad tilbakemelding har blitt innarbeidet i prosjektrevisjonen.
- Gir en oppdatert prosjektplan basert på tilbakemelding og prosjektutvikling.
Kopier av fullført kursarbeid og tilbakemelding fra instruktører (hvis tilgjengelig).
Lag en 1-sides oppsummering som:
- Reflekterer over hvordan kursarbeidet har informert utviklingen av ph.d.-prosjektet.
- Identifiserer planer for fremtidig kursarbeid (hvis relevant).
- Viser hvordan kursarbeidet oppfyller programkravene.
- Identifiserer om det er behov for kursarbeid som er vanskelig å finne/få støtte til.
På maksimalt 2-3 sider oppsummerer andre aktiviteter inkludert:
- Andre prosjekter/publikasjoner som ph.d.-studenten samarbeider om (ikke direkte relatert til ph.d.).
- Konferanser deltatt på / presentasjoner gitt.
- Profesjonelle presentasjoner, gjesteforelesninger, osv.
- Forklar kort hvordan disse aktivitetene tilfører verdi til ph.d.-prosessen.
- Presentasjon av datainnsamlingsaktiviteter; planlagt og fullført.
Ph.d.-relatert arbeid produsert av ph.d.-studenten frem til WiP – dette bør inkludere fullførte artikler og eventuelle artikler som er i skrivefasen av forskningen.
Lag en 1-siders oppsummering som:
- Kartlegger artiklene mot prosjektplanen.
- Bekrefter ph.d.-studentens bidrag til samarbeid på medforfattede artikler.
- Reflekterer over arbeidets bidrag til ph.d.-prosjektet.
Til slutt må du legge ved alt fullført forskningsarbeid produsert til dette punktet. Inkludert eventuelle artikler og utkast til sammendragsartikler du har skrevet.
På dagen for seminaret forventes det at du holder en presentasjon (ca. 30 min) av prosjektet ditt etterfulgt av en åpen diskusjon med opponenten og seminar-deltakerne (ca. 60 min). Hovedveileder leder seminaret som skal holdes på engelsk.
Senest én uke etter at work-in-progress seminaret er gjennomført, vil den interne opponenten sende inn en rapport fra WiP-seminaret. Så snart denne rapporten er godkjent av programlederen, vil ph.d.-koordinatoren sende den til deg og dine veiledere. Som en del av kvalitetssikringssystemet ved Kristiania vil rapporten bli presentert for programkomiteen for ditt program. Rapporten vil ikke være tilgjengelig for offentligheten.
- Ifølge ph.d.-forskriften til Høyskolen Kristiania er midtveisseminaret ett av to obligatoriske seminarer som ph.d.-kandidatene må gjennomføre i løpet av opptaksperioden.
Midtveisseminaret finner sted når det er omtrent ett år igjen av doktorgraden din. Formålet med dette seminaret er å gi en vurdering av fremgangen du har gjort i de første to årene av doktorgradsarbeidet ditt, og å sikre at du er på rett spor for å fullføre doktorgradsavhandlingen din til rett tid.
En intern opponent og en ekstern opponent vil bli utnevnt av programlederen og dekanen ved SDS.
Seminaret gjennomføres i Høyskolen Kristianias lokaler.
Minst en måned før den fastsatte seminardatoen må du sende følgende dokumenter til ph.d.-koordinatoren:
- Tilbakemeldingsrapporten fra Work-in-Progress-seminaret.
- Lag et 2-siders følgebrev som:
- Reflekterer over hvordan prosjektet har utviklet seg siden WiP.
- I hvilken grad tilbakemelding har blitt innarbeidet i prosjektrevisjonen.
- En kort rapport som detaljerer planene dine for ferdigstillelse av avhandlingen din.
- Artiklene som skal danne grunnlaget for avhandlingen din, enten de er levert på dette stadiet eller ikke.
- Et foreløpig utkast eller plan for kappen.
ELLER
- Foreløpig utkast av monografien.
Disse dokumentene skal sendes til ph.d.-studies@kristiania.no
Seminarets innhold
Dette seminaret er strukturert som en presentasjon og diskusjon som varer omtrent 2 timer.
På seminardagen forventes det at du gir en 30-minutters presentasjon av prosjektet ditt, før både den interne og den eksterne opponenten har en time totalt for diskusjon og dialog med deg om emner de har valgt basert på dokumentasjonen du har sendt inn. Denne delen av seminaret er åpen for offentligheten. Seminaret avsluttes med to runder med lukket diskusjon:
Først har opponentene en diskusjon med veilederne dine.
Deretter har du en diskusjon med opponentene alene.
I disse to samtalene vil resultatet av seminaret, planer for ph.d.-prosjektet, utfordringer og styrker osv. bli adressert.
Muntlig presentasjon på midtveisseminaret
Emner presentasjonen din bør dekke:
- Prosjektstatus relatert til opptaksdato og posisjon og relatert til den opprinnelige prosjektbeskrivelsen (forslag) inkludert kurskomponenten og forskningsopphold.
- Årsaker til endringer relatert til den akademiske innholdet og den opprinnelige timeplanen.
- Publikasjoner, inkludert artiklene som er publisert og de som er planlagt.
- Substantiell status og planer, inkludert bidrag, data, metode, analyse osv.
Omtrent en uke etter seminaret vil ph.d.-koordinatoren sende deg rapporten fra opponentene.
Det er ditt ansvar, sammen med veilederne dine, å følge opp eventuelle forslag og forbedringspunkter som er adressert av opponentene i rapporten.
- Selv om din ph.d.-stipendiatkontrakt varer i tre år, kan det skje ting som forårsaker forsinkelser i din fremgang. Noen forsinkelser gir deg rett til forlengelse, mens andre ikke gjør det.
Du har etter loven rett til forlengelse av både stipendiatperioden og opptaksperioden for fravær på grunn av følgende:
- Hvis du er syk og ikke kan jobbe, har du rett til forlengelse fra første dag du er borte. Dette registreres enten gjennom:
- Egenmelding registrert i Kristianias HR-system
ELLER
- Legeerklæring sendt direkte til Kristiania via NAV
- Du har rett til foreldrepermisjon på samme nivå som hvilken som helst fast ansatt. Du kan lese mer om dette i personalhåndboken. (Krever innlogging)
- Nødvendig omsorg for egne barn eller familie. Dette skal registreres som velferdspermisjon i Kristianias HR-system.
Det er også viktig at du registrerer ditt fravær gjennom dette nettskjemaet. Dette gjør at du er sikret all den forlengelse du har rett på av stipendiatperioden din.
Det finnes tilfeller som KAN gi deg rett til forlengelse, men som krever at du søker på forhånd:
Du kan bli innvilget forlengelse for midlertidige undervisnings- eller forskerstillinger, eller forskningsopphold i utlandet som ikke er relatert til doktorgradsprosjektet, hvis dette ikke medfører en forsinkelse på mer enn seks (6) måneder. For å få forlengelse på dette grunnlaget må en søknad sendes inn og godkjennes før starten av fraværet.
Vær oppmerksom på at ph.d.-koordinatoren ikke har tilgang til informasjon om dine fravær, og du må derfor informere School of Doctoral Studies hvis du har vært fraværende av noen av disse grunnene, for å sikre at opptaksperioden din blir forlenget.
- Hvis du er syk og ikke kan jobbe, har du rett til forlengelse fra første dag du er borte. Dette registreres enten gjennom:
- Generelle krav til ph.d.-avhandlinger ved Kristiania
Doktorgradsavhandlinger ved Høyskolen Kristiania er regulert i henhold til bestemmelsene i Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Høyskolen Kristiania – Ernst G. Mortensens stiftelse, som angir i seksjon 11 (Reguleringer) at:
"En akademisk avhandling må være et selvstendig forskningsarbeid eller forsknings- og utviklingsarbeid som oppfyller internasjonale standarder med hensyn til etiske krav, akademisk nivå og metodikk innen faget."
Avhandlingen kan bestå av en monografi, en samling av artikler eller en skriftlig komponent i kombinasjon med et permanent dokumentert produkt eller produksjon. For en avhandling som består av en samling av artikler eller en skriftlig komponent i kombinasjon med et permanent dokumentert produkt eller produksjon, må det gis en redegjørelse for hvordan de er relatert (en kappe).
Avhandlingen må bidra til utviklingen av ny akademisk kunnskap og må være på et nivå som berettiger publisering eller presentasjon for allmennheten i et passende format som en del av forskningsbasert kunnskapsutvikling innen faget.
En avhandling kan også bestå av en skriftlig komponent i kombinasjon med et permanent dokumentert produkt eller produksjon. I slike tilfeller må arbeidene oppfylle kravene til selvstendig forskningsarbeid for graden ph.d. i samsvar med internasjonale standarder innen faget. Høyskolen Kristiania kan sette tilleggskrav angående andelen som utgjøres av produktet eller produksjonen når det gjelder omfang eller innhold. Avhandlingen kan leveres på engelsk, norsk eller et annet skandinavisk språk.
Avhandlingens omfang
Avhandlingen bør inkludere minst 3 artikler av høy internasjonal kvalitet innen det aktuelle forskningsfeltet. Minst én av artiklene/bokkapitlene bør være akseptert for publisering i en akademisk fagfellevurdert internasjonal kanal før avhandlingens innlevering. Kandidaten må normalt være oppført som førsteforfatter av minst 50% av artiklene som er inkludert. (jf. Seksjon 11-2 i forskriftene). Det kreves også at kandidatene fremhever og formidler sitt arbeid i en formidlingsartikkel før avhandlingens innlevering. I tillegg til de tre artiklene må avhandlingen inkludere en Kappe.
Kappen
En kappe er ikke bare et kapittel, men et selvstendig dokument som bør være et sammenhengende komplett narrativ i seg selv. Den skal effektivt fortelle hele historien, og veve et omfattende bilde av forskningen. De individuelle artiklene, som er vedlagt Kappen, fungerer som integrerte komponenter som styrker og belyser hovedfortellingen. Viktigst av alt må kappen inkludere et kapittel som på en god måte oppsummerer artiklene, og fremhever hvordan hver enkelt, både individuelt og samlet, bidrar til den overordnede avhandlingen. I essens fungerer artiklene som en grunnleggende base, som støtter og beriker fortellingen presentert i kappen.
Kappen til ph.d.-avhandlingen må oppsummere og knytte problemstillinger, forskningsspørsmål og/eller hypoteser, teori- og metode, sentrale funn og diskusjoner og/eller konklusjoner presentert i hver forskningsartikkel, for at avhandlingen skal oppnå sammenheng. Derfor bør kappen presentere en metaperspektiv som tillater en grundig forklaring og avklaring av avhandlingens innhold ut over det som er angitt i hver enkelt artikkel. Kandidaten må være eneforfatter av kappen. Den skal skrives og utformes i tråd med vitenskapstradisjonen innen forskningsfeltet. Kandidaten må følge malen som er gitt av School of Doctoral Studies (SDS) for veiledning om formatering, strukturering og påkrevde kapitler/seksjoner. ph.d.-koordinatoren og veilederteamet vil kunne assistere med dette.
Kappens hovedelementer:
- Kappen bør vise originalitet i sin syntese og analyse av de inkluderte artiklene.
- Innledningen bør understreke emnets relevans innenfor et bredere forskningsområde, og tydelig formulere studiens formål.
- I innledningen bør avhandlingens sentrale problemstilling, sammen med forskningsspørsmål og/eller hypoteser, være presist formulert. Sett forskningen inn i en kontekst og oppgi de overordnede forskningsspørsmålene eller hypotesene.
- Kappen må inkludere en omfattende gjennomgang av relevant akademisk litteratur, og gi detaljerte forklaringer av de teoretiske og metodologiske tilnærmingene og vurderingene, og gi en oversikt over gapene som din forskning dekker.
- En metodologisk diskusjon må være en del av innledningskapitlet, og adressere metodologiske og etiske utfordringer, inkludert forskerens rolle, metodens bærekraftighet og resultater, og begrensningene i arbeidet som er utført. Beskriv de forskningsmetodene som er brukt i de ulike artiklene, og sørg for konsistens og sammenheng mellom artiklene.
- Resultat-/funnseksjonen i kappen bør kortfattet og systematisk presentere hovedfunnene som er hentet fra de publiserte/publiserbare artiklene. Denne seksjonen bør diskutere hvordan hver artikkel bidrar til feltet, og hvordan de samlet fremmer forståelsen. Denne seksjonen bør også undersøke hvordan disse funnene forbedrer den nåværende akademiske diskursen innen feltet og diskutere de teoretiske, pedagogiske eller didaktiske implikasjonene. I tillegg bør den avstemme konklusjonen med avhandlingens problemstilling, forskningsspørsmål, hypoteser og resultater, og fremheve potensielle veier for fremtidig forskning. Kritisk vurdere din forskning, erkjenne begrensninger og diskutere implikasjonene av dine funn.
- Kandidaten må være i stand til å reflektere over sin egen og andres forskning innen feltet. Kandidatens forskning bør sees i en større sammenheng.
- Omfanget av kappeartikkelen bør være i samsvar med tradisjonene innen faget. Gjennomsnittlig antall sider varierer basert på tema og forskningsområde.
Erklæring(er) om medforfatterskap
Medforfattererklæringen må fylles ut og signeres av kandidaten og medforfatteren ved fullføring av hver artikkel, og kandidaten er personlig ansvarlig for å samle inn alle nødvendige signaturer. Kandidaten må sende et skjema for medforfatterskap til alle medforfattere. Hver medforfatter må fullføre en medforfattererklæring. Kandidaten må også fullføre dette skjemaet og signere hver medforfattererklæring og sørge for at erklæringen og signaturer er på samme side. Det fullførte skjemaet med bekreftelser og signaturer skal sendes sammen med avhandlingen og søknad om vurdering til ph.d.-koordinatoren ved SDS. Denne dokumentasjonen videresendes til evalueringskomiteen sammen med avhandlingen og inkluderes i dens behandling.
Ved medforfatterskap følger Kristiania Vancouver-anbefalingene (ot.prp nr. 58, 2005-2006). Forfatterskap skal baseres på følgende fire kriterier:
- betydelige bidrag til ideer og design, eller utvikling og analyse av teoretiske modeller eller dataskapninger, eller analyse og tolkning av data.
- utforming av manuskriptet selv eller kritisk revisjon av artikkelens intellektuelle innhold.
- godkjenning av versjonen av artikkelen som skal eller kan publiseres.
- samtykke til å være ansvarlig for alle aspekter av arbeidet, og sikre at problemstillinger knyttet til nøyaktighet eller integritet i noen del av arbeidet blir undersøkt og løst på riktig måte. Dette inkluderer identifisering av spesifikke bidrag fra medforfattere for forskjellige deler av arbeidet.
Alle kriteriene må oppfylles for å rettferdiggjøre medforfatterskap. Hvis veilederen oppfyller kriteriene for medforfatterskap, bør dette avklares på et så tidlig tidspunkt som mulig, med kandidaten og medforfattererklæringen fullført separat for hver artikkel.
Publikasjoner og arbeid som ikke aksepteres.
Publiserte artikler kan ikke godkjennes for bruk i doktorgradsavhandlingen hvis det har gått mer enn fem (5) år siden publikasjonsdatoen. Programkomiteen kan tillate et unntak fra denne regelen i ekstraordinære tilfeller. (jf. Seksjon 11-3 i forskriftene).
- Formål
Formålet med disse retningslinjene er å avklare hvordan bidrag anerkjennes og ansvar fordeles blant medforfattere, slik at alle som har gjort betydelige intellektuelle bidrag til arbeidet, blir riktig kreditert og ansvarliggjort. Dette dokumentet etablerer transparente kriterier for forfatterskapsberettigelse, beskriver rollene og bidragene til hver medforfatter, og skisserer prosessen for å løse tvister angående forfatterskap for å opprettholde integritet og gjensidig respekt innen forskningsteamet.
Rollen til en medforfatter er ikke utelukkende definert av omfanget av deres bidrag til et manuskript. For å øke gjennomsiktigheten, ber mange tidsskrifter nå om detaljert informasjon om hver medforfatters spesifikke bidrag til artikkelen. Denne praksisen er stadig mer vanlig, og når du sender til slike tidsskrifter, vil du bli pålagt å gi denne informasjonen, som også kan publiseres sammen med artikkelen.
Som doktorgradsstudent ved Kristiania, hvis publikasjonen din vil være en del av din doktorgradsavhandling, er du forpliktet til å samle inn og registrere bidragene fra hver medforfatter. Detaljerte retningslinjer for denne prosessen finnes nedenfor.
Retningslinjer for Medforfatterskap
Tradisjonelle regler for medforfatterskap er begrenset, men de bredt aksepterte Vancouver-anbefalingene gir et rammeverk for å avgjøre medforfatterskapsberettigelse. Selv om de ikke er rettslig bindende, oppfordrer Kristiania sterkt til å følge disse retningslinjene. Ifølge Vancouver-anbefalingene må en medforfatter oppfylle følgende fire kriterier:
- Betydelig bidrag: Personen skal ha bidratt betydelig til konseptualisering, design, datainnsamling, analyse eller tolkning av arbeidet.
- Involvert i manuskriptforberedelse: Personen må ha deltatt i utarbeidelse eller kritisk revisjon av manuskriptet med viktig intellektuelt innhold.
- Godkjenning av publisert versjon: Personen må ha godkjent versjonen av manuskriptet som skal publiseres.
- Ansvarlighet: Personen må samtykke i å være ansvarlig for alle aspekter av arbeidet, og sikre at problemer knyttet til nøyaktighet eller integritet i noen del av arbeidet blir undersøkt og løst på riktig måte. Dette inkluderer å identifisere de spesifikke bidragene fra medforfattere for forskjellige deler av arbeidet.
For at en person skal krediteres som medforfatter, må alle de ovennevnte kriteriene oppfylles. Omvendt, hvis alle disse betingelsene er oppfylt, bør personen anerkjennes som medforfatter. I tilfeller der en person oppfyller noen, men ikke alle, av disse kriteriene, anbefaler Vancouver-anbefalingene å anerkjenne deres bidrag i artikkelen, men ikke gi dem status som medforfatter.
Medforfatteroppføring (rekkefølge) og korresponderende forfatter
Å bestemme rekkefølgen av medforfattere i vitenskapelige publikasjoner kan ofte være en kilde til konflikt, med praksis som varierer på tvers av ulike fagområder. Generelt blir medforfatteren som har gjort det mest betydningsfulle bidraget til forskningsartikkelen, anerkjent først. I noen fagområder er det vanlig at den nest viktigste medforfatteren listes sist. Ofte innehar en gruppeleder eller, i tilfelle en doktorgradsstudentforfatter, deres veileder denne siste posisjonen. Imidlertid er dette ikke en streng regel.
For publikasjoner som inneholder flere forfattere, må minst en bli utpekt som korresponderende forfatter og må bli oppført på papiret. Typisk er det én korresponderende forfatter - under forpubliserings- og etterpubliseringsprosessene. Den korresponderende forfatteren er ansvarlig for å sende inn manuskriptet og håndtere all kommunikasjon før publisering med tidsskriftet, inkludert å svare på spørsmål fra fagfellene. Den korresponderende forfatteren har også ansvaret for etterpubliseringsprosessen, inkludert å svare på spørsmål og forespørsler fra allmennheten og det akademiske miljøet etter at artikkelen er publisert. Når en av forfatterne er en doktorgradskandidat er det vanlig at kandidaten påtar seg rollen med å sende inn manuskriptet og håndtere korrespondanse med tidsskriftet under gjennomgangsprosessen. Imidlertid er det mindre vanlig at en doktorgradsstudent blir utpekt som korresponderende forfatter i den publiserte artikkelen. Rollen som korresponderende forfatter tildeles helst noen i en fast stilling, noe som sikrer tilgjengelighet for å svare på henvendelser selv år etter publisering.
Vancouver-anbefalingene gir ikke spesifikke direktiver angående retten til siste eller korresponderende forfatterroller. Disse beslutningene bør avgjøres i samarbeid mellom medforfatterne. Ofte er siste forfatter også den korresponderende forfatteren, men dette er ikke en obligatorisk praksis. Hvis det er mer hensiktsmessig, kan hvilken som helst medforfatter, uavhengig av deres posisjon i forfatterlisten, utpekes som korresponderende forfatter. For mer informasjon, vennligst se Vancouver-retningslinjene.
Doktorgradsavhandling: Erklæring om Medforfatterskap
For doktorgradsstudenter som skriver en avhandling som inkluderer artikler med medforfatterskap, må hver medforfatter gi en signert erklæring om medforfatterskap. Denne erklæringen bør detaljere bidragene fra både studentene og medforfatterne til artikkelen. Det er avgjørende å tydelig identifisere de uavhengige bidragene fra doktorgradsstudenten. I tillegg bør denne erklæringen inkludere samtykke til inkludering av artikkelen i studentens avhandling.
Malen for medforfattererklæring kan lastes ned her.
Finansiering for åpen tilgang ved Kristiania
Kristiania har en finansieringsordning for forskere for publisering gjennom åpne tilgangskanaler. Dette betyr at doktorgradskandidater ikke trenger å bruke driftsbudsjettet sitt til å dekke denne type utgifter. Vennligst se denne nettsiden for mer informasjon.
Generelt:
Rules, template and courses (Accordion block)
- Kristiania tilbyr enkeltemner på PhD-nivå. For å kvalifisere for disse emnene må du oppfylle ett eller flere av tre krav:
- Du er tatt opp til et PhD-program ved Kristiania eller ved en ekstern institusjon.
- Du er i prosess med å søke om opptak til et PhD-program ved Kristiania.
- Du er ansatt ved Høyskolen Kristiania og har fullført en mastergrad.
For søkere utenfor Kristiania (eksterne søkere er kandidater som verken er ansatt eller tatt opp til et PhD-program ved Kristiania): Du må fylle ut og laste opp skjemaet Søknadsskjema for eksterne kandidater for å delta på PhD-kurs som du finner her.
Du må også laste opp en signert bekreftelse fra ditt PhD-program som bekrefter at du er aktiv PhD-kandidat ved ditt program og institusjon. Søknad for eksterne kandidater: vennligst søk gjennom Søknadsweb.
Du finner en oversikt over kursene på nettsiden til de ulike PhD-programmene under valgfrie kurs i tillegg til det felles PhD-kurset Research, Ethics and Society (RES9100).
Her er PhD-kursene som tilbys ved Kristiania høsten 2024:
RES9100 – Research Ethics and Society
- Oppdaterte undervisningsdatoer: Hver torsdag 3. - 31. oktober og 6., 14., 21. og 27 november 2024
- Søknadsfrist: 3. september 2024
PCL9206 - Practical and Critical Perspectives on Leadership
- Undervisningsdatoer: 7. - 8. oktober og 5. - 6. desember 2024
- Søknadsfrist: 7. september 2024
PIT9209 - Qualitative Research Methods
- Undervisningsdatoer: 7. - 8. og 28. - 29. november 2024
- Søknadsfrist: 7. oktober 2024
PIT9204 - Data Analytics for Business
- Undervisningsdatoer: 16. - 19. desember 2024
- Søknadsfrist: 16. november 2024.
Kurs som skal undervises vårsemesteret 2025:
PIT9202 - Seminar in Software Architecture
- Undervisningsdatoer: 03. - 07. mars 2025
- Søknadsfrist: 03. februar 2025.
PIT9205 - Design Science Research
- Undervisningsdatoer: 18. - 21. mars 2025.
- Søknadsfrist: 18. februar 2025.
PIT9212-CS - Advanced Topics in Cyber Security
- Undervisningsdatoer: 24. - 27.03.2025.
- Søknadsfrist: 23.02.2025
PIT9210 - Set-Theoretic Methods- Undervisningsdatoer: 14. - 16. mai 2025.
- Søknadsfrist: 14. april 2025.
PCL9202 - Foundations in Communication and Leadership
- Undervisningsdatoer: 25. og 27. februar og 18. mars 2025.
- Søknadsfrist: 25. januar 2025.
PCL9200 - The Green Transition: Leading and Communicating Sustainability
- Undervisningsdatoer: 5. - 8. mai 2025.
- Søknadsfrist: 5. april 2025.
PCL9101 - Field-based Research in Organisations
- Undervisningsdatoer: 11. - 13. februar 2025.
- Søknadsfrist: 11. januar 2025.
Hvis for få studenter melder seg på et kurs, kan det bli avlyst eller tilbudt som et lesekurs med en oppstartforelesning og veiledning. Hvis du har spørsmål, ikke nøl med å kontakte oss på phd-studies@kristiania.no.
- Doktorgradsutdanningen ved Høyskolen Kristiania reguleres i lokal forskrift:
- Kristiania University College er underlagt Lov om organisering av forskningsetisk arbeid og tilhørende forskrifter, og følger nasjonale og europeiske retningslinjer for forskningsetikk. Kristiania University College har også utarbeidet egne retningslinjer for forskningsetikk basert på de overordnede reglene, og en forskningsetisk komité er også opprettet.