Informasjon til veiledere
På denne siden finner du informasjon og retningslinjer som er relevant for din rolle som ph.d.-veileder.
Innhold til veiledere
- Introduksjon
Denne delen gir retningslinjer for ph.d.-veiledere og skisserer beste praksis for å fremme et produktivt og positivt forhold til ph.d.-kandidater. Forholdet mellom veileder og kandidat er avgjørende for suksessen til en ph.d.-reise, og krever engasjement, forståelse og støtte fra begge parter. Disse retningslinjene har som mål å forbedre veiledningsopplevelsen, fremme effektiv kommunikasjon og sikre kandidatens akademiske og personlige utvikling.
Roller og Ansvar
Hovedveilederen tar den primære rollen i å veilede ph.d.-kandidaten gjennom dennes doktorgradsløp, sette forskningsagendaen, gi ekspertise innen feltet, og sørge for at ph.d.-kandidaten holder seg på sporet for å nå akademiske milepæler. Hovedveilederen er vanligvis den primære kontakten for kandidaten, samt den hovedansvarlige mentoren for å forme den intellektuelle retningen på avhandlingen. På den andre siden tilbyr en medveileder ekstra støtte, ofte med komplementær ekspertise eller et annet perspektiv for å forbedre forskningsprosjektet. Deres involvering kan variere, men inkluderer generelt å gi supplerende veiledning, hjelpe med spesifikke aspekter av forskningen og bidra til problemløsning når utfordringer oppstår. Mens hovedveilederen har det overordnede ansvaret for studentens akademiske fremgang, spiller medveilederen en avgjørende støtterolle. Nedenfor er eksempler på de forventede rollene til veileder og kandidat under ph.d.-reisen.
Veileders Hovedrolle
- Veiledning og ekspertise: Tilby ekspert akademisk veiledning, inkludert tilbakemelding på forskningsforslag, forskningsproblem, metoder og skriftlig arbeid.
- Støtte og oppmuntring: Gi støtte, oppmuntring og konstruktiv kritikk for å fremme kandidatens selvtillit og uavhengighet.
- Profesjonell utvikling: Rådgi om karrieremuligheter, nettverksbygging og ferdighetsutvikling relevant for kandidatens fremtidige karrierevei. Inkluder dine kandidater i dine laboratorier eller forskningsgrupper.
- Tilgjengelighet: Sørg for regelmessige og planlagte møter med kandidaten for å diskutere fremgang, tilbakeslag og fremtidige planer.
- Etiske standarder: Fremme og overholde etiske standarder i forskning og profesjonell oppførsel.
Kandidatens Hovedrolle
- Initiativ og uavhengighet: Ta eierskap til forskningsprosjektet, inkludert planlegging, gjennomføring og problemløsning.
- Mottak av tilbakemelding: Aktivt søke, akseptere og konstruktivt respondere på tilbakemelding fra veilederen.
- Profesjonell oppførsel: Opprettholde profesjonalitet i alle aspekter av arbeidet, inkludert punktlighet, kommunikasjon og overholdelse av etiske retningslinjer.
- Fremdriftsovervåking: Regelmessig rapportere fremgang, utfordringer og endringer i forskningsretning til veilederen.
- Ferdighetsutvikling: Proaktivt søke muligheter for profesjonell og akademisk utvikling.
Kommunikasjon
- Etablere forventninger: Diskuter åpent og bli enige om forventninger for kommunikasjon, møtetidspunkt, tilbakemeldingstider og forskningsmilepæler tidlig i forholdet.
- Klar og åpen kommunikasjon: Oppmuntre til ærlighet og åpenhet i diskusjoner om forskningsfremgang, utfordringer og personlige problemer som kan påvirke Ph.d.-reisen.
- Responsiv tilbakemelding: Gi rettidig og konstruktiv tilbakemelding på kandidatens arbeid for å legge til rette for deres akademiske vekst og utvikling.
Konfliktløsning
- Identifisere problemer tidlig: Oppmuntre kandidater til å uttrykke bekymringer tidlig for å forhindre eskalering.
- Mekling og støtte: Søk mekling eller støtte fra avdelingen eller universitetstjenester hvis konflikter ikke kan løses direkte.
- Fleksibilitet: Vær åpen for å justere veiledningstilnærminger basert på kandidatens utviklende behov.
Overvåking av Fremgang
- Sett milepæler: Etabler klare, oppnåelige milepæler for hver fase av Ph.d.-prosessen.
- Regelmessige gjennomganger: Gjennomfør regelmessige fremdriftsvurderinger mot satte milepæler og juster planer deretter.
- Oppmuntre til refleksjon: Fremme selvrefleksjon om både suksesser og forbedringsområder.
Profesjonell Utvikling
- Oppmuntre til nettverksbygging: Rådgi kandidater om å engasjere seg i det bredere akademiske fellesskapet gjennom konferanser, seminarer og profesjonelle foreninger.
- Publisering: Veilede kandidater om forfatterskapsregler, prosessen med å publisere artikler og presentere og kommunisere sin forskning for å bygge deres akademiske og profesjonelle profil.
- Karriereplanlegging: Diskuter karriereambisjoner tidlig og gi veiledning om ferdigheter og erfaringer som kreves for å oppnå disse karrieremålene.
KonklusjonForholdet mellom veileder og ph.d.-kandidat er avgjørende for suksessen til ph.d.-reisen. Ved å følge disse retningslinjene kan veiledere støtte opp om sine kandidaters akademiske prestasjoner og personlige utvikling, og forberede dem for vellykkede karrierer innenfor eller utenfor akademia. Dette dokumentet er ment å tjene som grunnlag for å bygge et respektfullt, produktivt og gjensidig fordelaktig veiledningsforhold.
- Hensikten med prosedyren er å følge opp Forskriftens §10-2. Obligatoriske seminarer.
Som en del av kvalitetssikringen av doktorgradsstudiet, må kandidaten gjennomføre to seminarer i løpet av studieperioden. Work-in-progress (WiP) seminaret avholdes omtrent 12 måneder etter at kandidaten startet i stillingen (for interne stipendiater) eller ble tatt opp til programmet (for eksterne kandidater).
Målet med dette seminaret er å få kandidaten til å reflektere over sin fremgang det første året av arbeidet, for å forsikre seg om at prosjektet er på rett spor og ikke har avviket for langt fra den opprinnelige planen, og for at kandidaten skal få tilbakemelding fra en annen opponent enn veilederne sine.I WiP-seminaret forventes det at kandidaten presenterer sitt arbeid og evalueres av en intern opponent. Opponenten skal vurdere den faglige statusen og fremgangen, og gi tilbakemelding.
Kandidaten må sende inn dokumentasjonen som kreves for WiP-seminaret senest 3 uker før seminaret finner sted.
Dokumentasjonen skal sendes til ph.d.-koordinatoren, som vil distribuere den til opponenten og veilederne.
Dokumentene kandidaten må sende inn til WiP-seminaret er som følger:
Den opprinnelige prosjektskissen og tilbakemelding på den skissen som ble akseptert av Kristiania for opptak.
Lage en maksimalt 1-2-siders oppsummering som:
- Reflekterer over hvordan prosjektet har utviklet seg siden opptak.
- I hvilken grad tilbakemeldinger er blitt inkorporert i prosjektrevisjonen.
- Gir en oppdatert prosjektplan basert på tilbakemeldinger og prosjektutvikling.
Kopier av fullførte kurs og tilbakemeldinger fra instruktører (hvis tilgjengelig).
Lag en 1-sides oppsummering som:
- Reflekterer over hvordan kursene har påvirket utviklingen av doktorgradsprosjektet.
- Identifiserer planer for fremtidige kurs (hvis relevant).
- Hvordan kursene oppfyller programkravene.
- Identifiserer eventuelle behov for kurs som er vanskelig å finne/ få støtte for.
På maksimalt 2-3 sider oppsummere andre aktiviteter inkludert:
- Andre prosjekter/publikasjoner ph.d.-kandidaten samarbeider om (ikke direkte relatert til doktorgraden).
- Konferanser deltatt i/presentasjoner gitt.
- Profesjonelle presentasjoner, gjesteforelesninger, osv.
- Forklar kort hvordan disse aktivitetene tilfører verdi til doktorgradsprosessen.
- Presentasjon av datainnsamlingsaktiviteter; planlagt og fullført.
Ph.d.-relatert arbeid produsert av ph.d.kandidaten frem mot WiP - dette bør inkludere fullførte artikler og eventuelle artikler som er i skrivefasen av forskningen.
Lag en 1-siders oppsummering som:
- Kartlegger artiklene mot prosjektplanen.
- Bekrefter ph.d.-kandidatens bidrag til samarbeid på medforfattede artikler.
- Reflekterer over arbeidets bidrag til ph.d.-prosjektet.
- Alt fullført forskningsarbeid produsert frem til dette tidspunktet, inkludert eventuelle artikler og utkast til hovedartikkel.
På seminardagen forventes det at kandidaten holder en presentasjon (ca. 30 min.) av prosjektet sitt, etterfulgt av en åpen diskusjon med opponenten og seminardeltakerne (ca. 60 min). Hovedveilederen leder seminaret, som skal holdes på engelsk.
Senest én uke etter at WiP-seminaret er gjennomført, vil den interne opponenten levere en rapport. Så snart denne rapporten er godkjent av programlederen, vil ph.d.-koordinatoren sende den til kandidaten og veilederne.
- Bakgrunn og ansvar
Ifølge ph.d.-reglementet for Høyskolen Kristiania §10-2 er Midtveisseminaret et av to obligatoriske seminarer som ph.d.-kandidatene må gjennomføre i løpet av opptaksperioden.
Midtveisseminaret finner sted når det er omtrent ett år igjen av kandidatens ph.d.-program. Formålet med dette seminaret er å gi en vurdering av fremdriften de har gjort i de to første årene av ph.d.-arbeidet sitt, og å sikre at de er på rett spor for å fullføre ph.d.-avhandlingen sin i tide.
Når tiden nærmer seg for at ph.d.-kandidaten din skal ha sin midtveisevaluering, vil ph.d.-koordinatoren for det relevante programmet kontakte deg og kandidaten for å starte planleggingen av seminaret.
Som veileder er det ditt ansvar å foreslå én intern og én ekstern motstander for seminaret. Du har også ansvaret for gjennomføringen av seminaret.
Du må sende dine forslag til ph.d.-koordinatoren for kandidatens program, minimum tre måneder før det planlagte midtveisseminaret. Forslagene vil bli gjennomgått og godkjent av programleder for programmet og dekanen for School of Doctoral Studies.
Seminaret avholdes i Høyskolen Kristianias lokaler.
Senest én måned før midtveisseminaret må ph.d.-kandidaten sende inn følgende:
- Tilbakemeldingsrapporten fra Work-in-Progress-seminaret.
- Lag et 2-siders følgebrev som:
- Reflekterer over hvordan prosjektet har utviklet seg siden WiP.
- I hvilken grad tilbakemelding har blitt innarbeidet i prosjektrevisjonen.
- En kort rapport som detaljerer planene for ferdigstillelse av avhandlingen.
- Artiklene som skal danne grunnlaget for avhandlingen, enten de er levert på dette stadiet eller ikke.
- Et foreløpig utkast eller plan for kappen.
ELLER - Foreløpig utkast av monografien.
Disse dokumentene må sendes til ph.d.-studies@kristiania.no og vil danne grunnlaget for opponentenes arbeid.
Seminarets innhold
Dette seminaret er strukturert som en presentasjon og diskusjon som varer omtrent 2 timer totalt.
Den første delen av seminaret er åpen for offentligheten og består av en presentasjon fra kandidaten og spørsmål og diskusjon med opponentene.
Den andre delen av seminaret består av to runder med lukkede diskusjoner:
Først har opponentene en diskusjon med veilederne.
Deretter har kandidaten en diskusjon med opponentene alene.I disse to samtalene bør utfallet av seminaret, planer for ph.d.-prosjektet, utfordringer og styrker osv. adresseres.
Omtrent én uke etter seminaret vil ph.d.-koordinatoren sende ut rapporten fra opponentene.
Det er kandidatens ansvar, sammen med deg som veileder, å følge opp eventuelle forslag og forbedringspunkter som er adressert av opponentene i rapporten.
- Oppnevningen av en bedømmelseskomité må følge Forskrift for graden Philosophiae Doctor (ph.d.) ved Høyskolen Kristiania, samt Forvaltningsloven - Kapittel II, §§6-10. Kristiania anses som likestilt med et forvaltningsorgan etter Forvaltningsloven - Kapittel I, §1.
Disse retningslinjene er på plass for å sikre at lover og forskrifter følges, og at de administrative prosedyrene i forbindelse med innlevering, vurdering og offentlig forsvar av avhandlingen utføres på rett måte.
Ph.d.-avhandlingen vil bli vurdert av en bedømmelseskomité bestående av tre medlemmer oppnevnt av programkomiteen, eller programleder etter delegasjon.
Kravene til sammensetningen av bedømmelseskomiteen er beskrevet som følger:
- Begge kjønn er representert
- Det er ingen interessekonflikt, og erklæring om habilitet er gitt
- Minst ett av medlemmene er ikke tilknyttet Høyskolen Kristiania
- Minst ett av medlemmene har ikke sin hovedstilling ved en norsk institusjon
- Alle medlemmer har en ph.d. eller tilsvarende kvalifikasjoner innen fagområdet
- Flertallet av medlemmene i bedømmelseskomiteen er eksterne medlemmer
- Hvis mulig, er ett av medlemmene fra en relevant institusjon utenfor Norge
Hvis det gjøres unntak fra disse kriteriene, må en forklaring gis med begrunnelse for dette.
Hovedveileder vil bli bedt om å foreslå medlemmer til bedømmelseskomiteen. En kort, velbegrunnet redegjørelse skal skrives for hvert foreslått medlem, som beskriver hvorfor de foreslås og hva deres vitenskapelige bakgrunn er. Mal for forslag finner du her.
Veileder oppfordres til å kontakte personer de ønsker å foreslå i forkant av at dokumentet sendes inn. Det bør da presiseres at man ønsker å foreslå personen som ett av flere medlemmer i en bedømmelseskomité, og at man i den sammenheng ønsker å forhøre seg om mulig kapasitet til dette, dersom personen skulle bli valgt.Det foreslåtte interne medlemmet av komiteen vil ha rollen som komiteleder. Veileder må angi hvilket av de eksterne medlemmene som foreslås som førsteopponent og hvilket som foreslås som andreopponent ved disputas.
Programkomiteen, eller programleder sammen med dekan etter delegasjon, godkjenner oppnevning av de foreslåtte medlemmene til bedømmelseskomiteen.
- Leder av bedømmelseskomiteen er ansvarlig for å organisere komiteens arbeid. Dette inkluderer å sikre at arbeidet startes opp i rett tid, og at komiteen holder seg til den gitte tidsrammen. Følgende inneholder informasjon om rollen og oppgavene til komiteleder. Vi ber deg lese dette nøye.
Komitelederen må:
- Sikre at en tentativ dato for prøveforelesning og disputas raskt fastsettes. Tre mulige datoer bør foreslås til ph.d.-administrasjonen så snart som mulig. Prøveforelesning og disputas holdes vanligvis samme dag. Når den tentative datoen er satt, vil ph.d.-administrasjonen invitere alle relevante parter med en forespørsel om å holde av datoen.
- Så snart som mulig, presentere en fremdriftsplan med tidsfrister for bedømmelseskomiteen, og dele denne med ph.d.-administrasjonen. Fremdriftsplanen må reflektere at den endelige anbefalingen skal være klar innen tre (3) måneder etter at komiteen har mottatt avhandlingen, etterfulgt av disputas senest åtte (8) uker etter dette, forutsatt at anbefalingen er positiv. School of Doctoral Studies må varsles om eventuelle mulige forsinkelser så snart som mulig. Hvis den endelige anbefalingen ikke er levert en (1) måned før den satte tentative datoen for disputas, må denne utsettes.
- Tidlig i bedømmelsesprosessen informere de andre medlemmene av komiteen grundig om de gjeldende beslutningsprosedyrene i forbindelse med vurdering av doktoravhandlinger ved Kristiania. Dette inkluderer prosedyrer for de tilfellene der vurderingen resulterer i en anbefaling om mindre endringer, i samsvar med Forskriften §15-1(4). Videre er komitelederen ansvarlig for å medforfatte anbefalingen, og sende denne, med signaturer fra alle komitemedlemmer, til ph.d.-administrasjonen.
- Samarbeide med resten av komiteen om å forberede temaet for prøveforelesningen og sikre at temaet sendes til Doktorgradsskolen senest 15 dager før dagen for disputas.
- Informere de andre komitemedlemmene om rollen til de respektive opponenter ved norske disputaser, hva som forventes av doktorandens presentasjon av egen avhandling under forsvaret, signering av protokoll, samt skikker og tradisjoner knyttet til prøveforelesning, disputas og, hvis relevant, doktorgradsmiddag.
- Tydeliggjøre arbeidsdelingen mellom komitemedlemmene under disputas, og informere ph.d.-administrasjonen om arbeidsdelingen av opponentroller senest fire (4) uker før offentlig forsvar.
- Ta de andre komitemedlemmene ut til middag dagen før forsvaret. School of Doctoral Studies sørger for reservasjonen og refunderer komitelederen for regningen, i henhold til faste satser.
- Generelt bistå de eksterne medlemmene av bedømmelseskomiteen på disputasdagen.
- Sikre at en tentativ dato for prøveforelesning og disputas raskt fastsettes. Tre mulige datoer bør foreslås til ph.d.-administrasjonen så snart som mulig. Prøveforelesning og disputas holdes vanligvis samme dag. Når den tentative datoen er satt, vil ph.d.-administrasjonen invitere alle relevante parter med en forespørsel om å holde av datoen.
General:
Rules, template and courses (Accordion block)
- Kristiania tilbyr enkeltemner på PhD-nivå. For å kvalifisere for disse emnene må du oppfylle ett eller flere av tre krav:
- Du er tatt opp til et PhD-program ved Kristiania eller ved en ekstern institusjon.
- Du er i prosess med å søke om opptak til et PhD-program ved Kristiania.
- Du er ansatt ved Høyskolen Kristiania og har fullført en mastergrad.
For søkere utenfor Kristiania (eksterne søkere er kandidater som verken er ansatt eller tatt opp til et PhD-program ved Kristiania): Du må fylle ut og laste opp skjemaet Søknadsskjema for eksterne kandidater for å delta på PhD-kurs som du finner her.
Du må også laste opp en signert bekreftelse fra ditt PhD-program som bekrefter at du er aktiv PhD-kandidat ved ditt program og institusjon. Søknad for eksterne kandidater: vennligst søk gjennom Søknadsweb.
Du finner en oversikt over kursene på nettsiden til de ulike PhD-programmene under valgfrie kurs i tillegg til det felles PhD-kurset Research, Ethics and Society (RES9100).
Her er PhD-kursene som tilbys ved Kristiania høsten 2024:
RES9100 – Research Ethics and Society
- Oppdaterte undervisningsdatoer: Hver torsdag 3. - 31. oktober og 6., 14., 21. og 27 november 2024
- Søknadsfrist: 3. september 2024
PCL9206 - Practical and Critical Perspectives on Leadership
- Undervisningsdatoer: 7. - 8. oktober og 5. - 6. desember 2024
- Søknadsfrist: 7. september 2024
PIT9209 - Qualitative Research Methods
- Undervisningsdatoer: 7. - 8. og 28. - 29. november 2024
- Søknadsfrist: 7. oktober 2024
PIT9204 - Data Analytics for Business
- Undervisningsdatoer: 16. - 19. desember 2024
- Søknadsfrist: 16. november 2024.
Kurs som skal undervises vårsemesteret 2025:
PIT9202 - Seminar in Software Architecture
- Undervisningsdatoer: 03. - 07. mars 2025
- Søknadsfrist: 03. februar 2025.
PIT9205 - Design Science Research
- Undervisningsdatoer: 18. - 21. mars 2025.
- Søknadsfrist: 18. februar 2025.
PIT9210 - Set-Theoretic Methods
- Undervisningsdatoer: 05. - 07. mai 2025.
- Søknadsfrist: 05. april 2025.
PCL9202 - Foundations in Communication and Leadership
- Undervisningsdatoer: 25. og 27. februar og 18. mars 2025.
- Søknadsfrist: 25. januar 2025.
PCL9200 - The Green Transition: Leading and Communicating Sustainability
- Undervisningsdatoer: 5. - 8. mai 2025.
- Søknadsfrist: 5. april 2025.
PCL9101 - Field-based Research in Organisations
- Undervisningsdatoer: 11. - 13. februar 2025.
- Søknadsfrist: 11. januar 2025.
Hvis for få studenter melder seg på et kurs, kan det bli avlyst eller tilbudt som et lesekurs med en oppstartforelesning og veiledning. Hvis du har spørsmål, ikke nøl med å kontakte oss på phd-studies@kristiania.no.
- Doktorgradsutdanningen ved Høyskolen Kristiania reguleres i lokal forskrift:
- Kristiania University College er underlagt Lov om organisering av forskningsetisk arbeid og tilhørende forskrifter, og følger nasjonale og europeiske retningslinjer for forskningsetikk. Kristiania University College har også utarbeidet egne retningslinjer for forskningsetikk basert på de overordnede reglene, og en forskningsetisk komité er også opprettet.