Mandat for Programkomiteen for Anvendt informasjonsteknologi
Nedenfor beskrives mandatet for komiteen, og personene oppnenvt i de ulike rollene.
Formål:
Programkomiteen (PGC) for hvert ph.d.-program spiller en sentral rolle i den strategiske og akademiske utviklingen av Kristianias ph.d.-programmer. Programkomiteene er ansvarlige for den vitenskapelige koordineringen av programmet. Dette innebærer kvalitetskontroll av programmet, endringer i program- og kursbeskrivelser, oppfølging av ph.d.-kandidatenes fremgang, og der det er nødvendig, foreslå passende tiltak. Alle saksdokumenter og beslutninger er konfidensielle, og medlemmene må overholde denne konfidensialiteten. Programlederen leder komiteen.
Representanter og utnevnelsesperiode:
Ledes av: Programleder, Moutaz Haddara
Nestleder: Prodekan for forskning ved School of Economics Innovation and Technology (SEIT), Helene Lie Røhr
Ordinære representanter:
To faglige representanter fra programmets vertsskole (SEIT)
- Andrea Arcuri
- Vara: Debasish Ghose
- Asle Fagerstrøm
- Vara: Huamin Ren
En faglig representant fra School of Health Sciences
En faglig representant fra School of Arts, Design and Media
- Adeline Hvidsten
- Vara: Ivar Kjellmo
En faglig representant fra School of Communication and Leadership
- TBA
- Vara: Mari Svendsen
En representant fra ph.d.-kandidater
Ett eksternt medlem nominert av SEIT
- TBA
Komiteens sekretær er ph.d.-koordinatoren.
- Ordinære representanter må ha en personlig vara.
- Alle ordinære representanter utnevnes av programlederen.
- Utnevnelsesperioden for studentrepresentanten er ett (1) år.
- Utnevnelsesperioden for representantene for det faglige personalet er to (2) år.
PGC må sikre en relevant og bred representasjon fra organisasjonen. Minst to medlemmer bør normalt ha erfaring fra ph.d.-programmer ved andre institusjoner og minst én må være veileder for en aktiv ph.d.-kandidat.
Ansvarsområdene til Programkomiteen:
- Skal sikre at Kristiania tar opp høyt kvalifiserte kandidater til programmet, og med prosjekter som er relevante for ph.d.-programmet.
- Behandler søknadene og endelige prosjektbeskrivelser og gir en anbefaling om opptak (se ph.d.-reglement §§6.4 og 9.1).
- Følger opp kandidatenes fremgang, inkludert framdriftsrapporter, Work-in-Progress-seminarer og midtveisevalueringer, og foreslår passende tiltak når nødvendig.
- Godkjenner midtveiskomiteen.
- Er ansvarlig for å godkjenne endring av veileder utenfor opptaksprosessen.
- Følger opp kandidatens tilknytning til
- relevante akademiske miljøer
- eventuelle planlagte internasjonale aktiviteter
- en forskningsgruppe når aktuelt
- Følger opp utenlandske kandidater og sikrer at de inkluderes i det akademiske og profesjonelle miljøet.
- Er ansvarlig for vurdering og godkjenning av fullførte eksterne kurs.
- Godkjenner kursbeskrivelser og endringer i eksisterende kursbeskrivelser spesifikke for programmet.
- Godkjenner søknaden om å få ph.d.-avhandlingen vurdert og utnevner en bedømmelseskomite.
PGC kan delegere ansvar til programlederen.
Programlederen kan ta beslutninger ved delegasjon i følgende tilfeller:
- Programlederen er ansvarlig for å godkjenne foreslåtte veileder(e) etter opptaksprosessen. Når programlederen skal ha rollen som veileder, må dette godkjennes av dekanen for SDS.
- Programlederen er ansvarlig for vurdering og godkjenning av fullførte eksterne kurs.
- Programlederen og dekanen for SDS er ansvarlige for å utnevne midtveiskomiteen.
- Programlederen og dekanen for SDS er ansvarlige for å godkjenne søknaden om å få ph.d.-avhandlingen vurdert og utnevner en bedømmelseskomite.
Administrative prosedyrer:
- Ph.d.-koordinatoren er ansvarlig for å sende ut agendaen i samarbeid med programlederen.
- Agendaen med alle relevante saksdokumenter må sendes til komitémedlemmene senest syv (7) dager før møtedatoen.
- Hvert punkt som innebærer en beslutning, skal normalt ledsages av en saksfremstilling.
- Referatet fra møtet må gjøres tilgjengelig for komitémedlemmene innen én uke etter møtet.
- Referatet fra forrige møte og agendaen for det nåværende møtet må godkjennes av PGC i starten av hvert møte.
Avstemningsregler:
- I tilfeller hvor en beslutning ikke er enstemmig, avgjøres saken ved simpelt flertall. Antall stemmer for og mot et forslag må presenteres i referatet.
- I tilfeller hvor det er stemmelikhet, har lederen av komiteen dobbeltstemme.
- Beslutningsdyktighet oppnås når lederen av komiteen eller nestlederen, og minst 50 % av de ordinære representantene eller deres vara er til stede.
- Hver representant er ansvarlig for å vurdere og sikre sin egen habilitet i hver sak. Hvis en representant anses som inhabil, må representantens personlige vara tre inn. Skulle også vara være inhabil, skal komiteens leder utnevne en midlertidig vara for den aktuelle saken.