Formål:

Programkomiteen (PGC) for hvert ph.d.-program spiller en sentral rolle i den strategiske og akademiske utviklingen av Kristianias ph.d.-programmer. Programkomiteene er ansvarlige for den vitenskapelige koordineringen av programmet. Dette innebærer kvalitetskontroll av programmet, endringer i program- og kursbeskrivelser, oppfølging av ph.d.-kandidatenes fremgang, og der det er nødvendig, foreslå passende tiltak. Alle saksdokumenter og beslutninger er konfidensielle, og medlemmene må overholde denne konfidensialiteten. Programlederen leder komiteen.

Representanter og utnevnelsesperiode:

Ledes av: Programleder, Audra Diers-Lawson 

Nestleder: Prodekan for forskning ved School of Communication, Leadership, and Management (SCLM), Faltin Karlsen

Ordinære representanter:

To faglige representanter fra programmets vertsskole (SCLM)

En faglig representant fra School of Health Sciences

En faglig representant fra School of Arts, Design and Media

En faglig representant fra School of Economics, Innovation, and Technology

En representant fra ph.d.-kandidatene

Komiteens sekretær er ph.d.-koordinator, Sjur Emilio Hesthammer

  • Ordinære representanter må ha en personlig vara.
  • Alle ordinære representanter utnevnes av programlederen.
  • Utnevnelsesperioden for studentrepresentanten er ett (1) år.
  • Utnevnelsesperioden for representantene for det faglige personalet er to (2) år.

PGC må sikre en relevant og bred representasjon fra organisasjonen. Minst to medlemmer bør normalt ha erfaring fra ph.d.-programmer ved andre institusjoner og minst én må være veileder for en aktiv ph.d.-kandidat.

Ansvarsområdene til Programkomiteen:

  • Skal sikre at Kristiania tar opp høyt kvalifiserte kandidater til programmet, og med prosjekter som er relevante for ph.d.-programmet.
  • Behandler søknadene og endelige prosjektbeskrivelser og gir en anbefaling om opptak (se ph.d.-reglement §§6.4 og 9.1).
  • Følger opp kandidatenes fremgang, inkludert framdriftsrapporter, Work-in-Progress-seminarer og midtveisevalueringer, og foreslår passende tiltak når nødvendig.
  • Godkjenner midtveiskomiteen.
  • Er ansvarlig for å godkjenne endring av medveileder utenfor opptaksprosessen.
  • Følger opp kandidatens tilknytning til
    • relevante akademiske miljøer
    • eventuelle planlagte internasjonale aktiviteter
    • en forskningsgruppe når aktuelt
  • Følger opp utenlandske kandidater og sikrer at de inkluderes i det akademiske og profesjonelle miljøet.
  • Er ansvarlig for vurdering og godkjenning av fullførte eksterne kurs.
  • Godkjenner kursbeskrivelser og endringer i eksisterende kursbeskrivelser spesifikke for programmet.
  • Godkjenner søknaden om å få ph.d.-avhandlingen vurdert og utnevner en bedømmelseskomite.

PGC kan delegere ansvar til programlederen.

Programlederen kan ta beslutninger ved delegasjon i følgende tilfeller:

  • Programlederen er ansvarlig for å godkjenne foreslåtte medveileder(e) etter opptaksprosessen. Når programlederen skal ha rollen som medveileder, må dette godkjennes av dekanen for SDS.
  • Programlederen er ansvarlig for vurdering og godkjenning av fullførte eksterne kurs.
  • Programlederen og dekanen for SDS er ansvarlige for å utnevne midtveiskomiteen.
  • Programlederen og dekanen for SDS er ansvarlige for å godkjenne søknaden om å få ph.d.-avhandlingen vurdert og utnevner en bedømmelseskomite.

Administrative prosedyrer:

  • Ph.d.-koordinatoren er ansvarlig for å sende ut agendaen i samarbeid med programlederen.
  • Agendaen med alle relevante saksdokumenter må sendes til komitémedlemmene senest syv (7) dager før møtedatoen.
  • Hvert punkt som innebærer en beslutning, skal normalt ledsages av en saksfremstilling.
  • Referatet fra møtet må gjøres tilgjengelig for komitémedlemmene innen én uke etter møtet.
  • Referatet fra forrige møte og agendaen for det nåværende møtet må godkjennes av PGC i starten av hvert møte.

Avstemningsregler:

  • I tilfeller hvor en beslutning ikke er enstemmig, avgjøres saken ved simpelt flertall. Antall stemmer for og mot et forslag må presenteres i referatet.
  • I tilfeller hvor det er stemmelikhet, har lederen av komiteen dobbeltstemme.
  • Beslutningsdyktighet oppnås når lederen av komiteen eller nestlederen, og minst 50 % av de ordinære representantene eller deres vara er til stede.
  • Hver representant er ansvarlig for å vurdere og sikre sin egen habilitet i hver sak. Hvis en representant anses som inhabil, må representantens personlige vara tre inn. Skulle også vara være inhabil, skal komiteens leder utnevne en midlertidig vara for den aktuelle saken.