Algoritmiske redaktører og mediemangfold

  • Prosjektperiode: 2024 - 2025
  • Kategori: Bidragsprosjekt

Beskrivelse

Dette prosjektet vil undersøke hvorvidt, og eventuelt hvordan, plattformselskapenes algoritmiske redaktørledd begrenser mangfoldet av nyheter som nordmenn blir eksponert for i sosiale medier. Gjennom innholdsanalyser av hva et utvalg norske medier publiserer i sosiale medier, intervjuer med 15-20 sosiale medier-redaktører, samt observasjon i to redaksjoner, vil prosjektet synliggjøre både mangfoldet i hva som faktisk publiseres og de erfaringer redaksjonene har medplattformenes modereringsalgoritmer. Prosjektets overordnede problemstilling er: Hvilkekonsekvenser har plattformselskapenes dominans i det norske mediemarkedet for mangfoldet avnyheter nordmenn blir eksponert for?


Finansiering

Prosjektet er finansiert av Rådet for anvendt medieforskning (RAM)

Deltakere

  • Steen Steensen

    Steen Steensen

    • Prosjektleder
    • Professor II

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Steen Steensen
  • Lene Pettersen

    Lene Pettersen

    • Førsteamanuensis

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Lene Pettersen
  • Gunhild Ring Olsen

    Gunhild Ring Olsen

    • Førsteamanuensis

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Gunhild Ring Olsen
  • Bente Kalsnes

    Bente Kalsnes

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Bente Kalsnes