Arbeidsvilkår for skeive i akademia: En empirisk undersøkelse av mangfold, (selv)sensur og akademisk frihet

  • Prosjektperiode: 2024 - 2025
  • Kategorier: Anvendt forskning, Faglig utviklingsarbeid, Grunnforskning

    Beskrivelse

    I Norge mangler vi systematisk forskningsbasert kunnskap om arbeidsvilkår blant forskere, studenter og ansatte som identifiserer seg som 'skeive' (LHBTQ+) ved høyere utdannings- og forskningsinstitusjoner. Eksisterende statistikk fokuserer hovedsakelig på kjønnsbalanse og etnisk mangfold. Forskning fra andre land viser at diskriminering, selvsensur og minoritetsstress er utbredt. En pilotstudie fra 2022 blant medlemmer i Skeiv Forskningsgruppe (n=16) indikerte at tilsvarende utfordringer finnes i Norge. SSB-funn fra 2023 viser at skeive opplever lavere livskvalitet enn heterofile, og at arbeids- og studieforhold er en medvirkende faktor ift minoritetsstress og diskriminering. Med denne undersøkelsen ønsker vi å gå bredt ut for å samle inn svar fra skeive studenter, forskere og ansatte i norsk akademia og analysere dem. På dette grunnlaget kan vi bidra med viktig kunnskap om de reelle utfordringene med mangfold og arbeidsvilkår i dagens akademia, og komme med konkrete forslag til tiltak og forbedringer.



    Undersøkelsen er helt anonym. Forskningen er godkjent av SIKT. Vi vil aldri publisere data som kan identifisere enkeltpersoner, for eksempel svarkombinasjoner med sted, forskningsfelt og etnisk eller religiøs bakgrunn. Du samtykker til undersøkelsen ved å klikke på linken herunder:



    Linken til undersøkelsen på norsk:



    https://nettskjema.no/a/skeivakademianorsk


    Finansiering

    Prosjektet er finansiert av Universitetet i Stavanger og Høyskolen Kristiania

    Deltakere

    • Jon Martin Larsen

      Jon Martin Larsen

      • Prosjektleder
      • Høyskolelektor
      • PhD candidate

      Kristiania

      Institutt for kommunikasjon

      Jon Martin Larsen
    • Jonas Åstrøm

      Jonas Åstrøm

      • Førsteamanuensis

      Kristiania

      Institutt for markedsføring

      Jonas Åstrøm
    • Elisabeth Lund Engebretsen

        Universitetet i Stavanger