Digitale lydlandskap (DIGILYD): Oppmerksomhet og avkobling i plattformøkonomiens tidsalder

  • Prosjektperiode: 2025 - 2026
  • Kategori: Anvendt forskning

    Beskrivelse

    De siste årene har lydbaserte medieuttrykk fått en stadig mer sentral plass i hverdagen vår. Gjennom allestedsnærværende teknologi – som smarttelefoner, strømmetjenester, trådløse øreplugger og støydempende hodetelefoner – følger lyden oss sømløst overalt: på bussen, kontoret, kafeen eller turstien. Vi lytter aktivt til musikalske favoritter, spennende lydbøker og interessante podkaster. Men vi anvender også lyden funksjonelt. Som et middel mot støy, forstyrrelser og mot det som for mange oppleves som en stadig mer kaotisk verden.



    Dette prosjektet undersøker hvilken betydning, verdi og funksjon mennesker tillegger musikk og andre lydbaserte medier i hverdagen. Gjennom kvalitative intervjuer med 20–30 daglige brukere av musikk- og lydmedier utforsker vi både hvordan disse mediene anvendes for å regulere oppmerksomhet, følelser og fokus, og i hvilken grad lytterne er bevisste på sine valg og navigasjonsmønstre. Digitale plattformer, algoritmer og andre kommersielle hensyn påvirker i økende grad hvilket innhold som er mest tilgjengelig – men hvordan forstår vi våre egne lytterpraksiser i lys av dette? Overordnet tar prosjektet utgangspunkt i følgende tredelte problemstilling:



    Hvordan anvender individer musikk og andre lydmedier for å regulere oppmerksomhet, følelser og fokus i hverdagen? Hvilken betydning, verdi og funksjon tillegger de denne mediebruken? Og i hvilken grad er de bevisste på egne valg og navigasjonsmønstre – i lys av plattformenes teknologiske og kommersielle føringer?


    Finansiering

    Prosjektet er finansiert av Rådet for anvendt medieforskning (RAM)

    Deltakere

    • Håvard Kiberg

      Håvard Kiberg

      • Prosjektleder
      • Forsker III

      Kristiania

      Institutt for kommunikasjon

      Håvard Kiberg
    • Anja Nylund Hagen

        Universitetet i Oslo