Digitale lydlandskap (DIGILYD): Oppmerksomhet og avkobling i plattformøkonomiens tidsalder
- Prosjektperiode: 2025 - 2026
- Kategori: Anvendt forskning
Beskrivelse
Dette prosjektet undersøker hvilken betydning, verdi og funksjon mennesker tillegger musikk og andre lydbaserte medier i hverdagen. Gjennom kvalitative intervjuer med 20–30 daglige brukere av musikk- og lydmedier utforsker vi både hvordan disse mediene anvendes for å regulere oppmerksomhet, følelser og fokus, og i hvilken grad lytterne er bevisste på sine valg og navigasjonsmønstre. Digitale plattformer, algoritmer og andre kommersielle hensyn påvirker i økende grad hvilket innhold som er mest tilgjengelig – men hvordan forstår vi våre egne lytterpraksiser i lys av dette? Overordnet tar prosjektet utgangspunkt i følgende tredelte problemstilling:
Hvordan anvender individer musikk og andre lydmedier for å regulere oppmerksomhet, følelser og fokus i hverdagen? Hvilken betydning, verdi og funksjon tillegger de denne mediebruken? Og i hvilken grad er de bevisste på egne valg og navigasjonsmønstre – i lys av plattformenes teknologiske og kommersielle føringer?
Finansiering
Deltakere
Anja Nylund Hagen
Universitetet i Oslo