Kompetanseutvikling, opprykk, og rekruttering
Flere avdelinger samarbeider om å tilby kompetanseutvikling for forskere, både ved å utvikle interne og tilby eksterne kurs.
Opprykk skjer bare ved søknad. Den årlige søknadsfristen er 31. august.
Til orientering: Sammensetning av sakkyndig komité gjelder også ved rekrutteringsprosesser ved Kristiania. Informasjon om sakkyndig komité står beskrevet under punket «Retningslinjer for opprykk» nedenfor.
Kompetanseutvikling for forskere
Kompetanseutvikling for forskere
- De ulike fagstøtteavdelingene (Forskningsstøtte, Avdeling for forskningskommunikasjon og impact, og Avdeling for PedTek) samarbeider om å planlegge og tilby relevante kurs for ansatte i forsknings- og utdanningsstillinger.
Kristiania skal utvikle egne kurs i moduler som også vil fungere som møteplasser for forskere på tvers av Schools. Vi vil kombinere dette med informasjon om tilgjengelige kursplasser ved andre UH-institusjoner og evt private tilbydere.
Planlagte moduler
- Utviklingen av en prosjektide
- Planlegging av et forskningsprosjekt
- Forskningskommunikasjon og impact
- Samfunnseffekter av ditt forskningsprosjekt
- Datainnsamling og personvern
- Forskningsetikk
- CRIStin-registrering og arkivering av resultater
- Prosjektøkonomi og budsjettering
- Søknadsutvikling
- Vitenskapelig publisering
- Instituttlederkurs
- Høyskolen Kristiania behandler søknader om opprykk en gang i året. Årlig søknadsfrist er 31. august.
Unntak fra den årlige søknadsfristen er beskrevet i retningslinjenes del 2.
Innvilget opprykk er personlig og får ingen konsekvenser for stillingshavers arbeidsoppgaver.
Søkere bør henvende seg til prodekan/instituttleder så tidlig som mulig i prosessen. Det er prodekan/instituttleder som sender inn endelig søknad.
Veiledning for hva søknaden skal inneholde samt annen relevant informasjon finner du i personalhåndboken.
HR er sekretær for ansettelsesutvalget og kan kontaktes for nærmere informasjon om prosessen.
Kontaktinformasjon: hr@kristiania.no
- Formål
Arbeidet i Ansettelsesutvalget for undervisnings- og forskerstillinger skal sikre transparente og smidige prosesser som er forankret i nødvendige kompetansevurderinger i tråd med de kravene som settes i lov og forskrift.
Ansettelsesutvalget virke er hjemlet i Lov om universiteter og høyskoler § 6-3.
Ansettelsesutvalget skal på delegasjon fra styret via rektor behandle saker som gjelder ansatte i undervisnings- og forskerstillinger.
Ansettelsesutvalget er et utvalg som behandler, vurderer og vedtar ansettelser og opprykk for undervisnings- og forskerstillinger til og med førstekompetanse. Utvalget innstiller til vedtak for ansettelse og opprykk for stillinger som krever professor- og dosentkompetanse.
Rektoratet vedtar ved ansettelse og opprykk for stillinger på professor- og dosentnivå.
Ansettelsesutvalget skal rapportere til styret eller den instans som styret har gitt besluttende myndighet, avhengig av hvilke saker som behandles. Utvalgets mandat og sammensetning besluttes av stiftelsens styre, som har delegert ansvaret for at utvalget opprettes i tråd med dette, til leder for Ansettelsesutvalget.
Prorektor for forskning og utvikling og kunstnerisk utviklingsarbeid skal være leder for utvalget. Prorektor for utdanning skal være lederens vara.
Ved fremtidige endringer i UH-loven som påvirker Ansettelsesutvalgets mandat og/eller sammensetning, endres mandatet i tråd med lovendringene.
Medlemmer
Ansettelsesutvalget består av til sammen seks (6) medlemmer, som til sammen må ivareta den faglige og pedagogiske kompetansen som kreves i undervisnings- og forskerstillinger, og som alle har stemmerett. Medlemmene som oppnevnes av rektor, har anledning til å sitte i flere to-tre sammenhengende perioder, men normalt ikke flere enn to eller tre sammenhengende perioder.
Ansettelsesutvalget har følgende kompetansesammensetning:
Faste medlemmer i Ansettelsesutvalget
- Prorektor for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid (leder for utvalget). Leder for utvalget har to stemmer. Personlig vara: Prorektor utdanning.
- To vitenskapelig ansatte med toppkompetanse, hvorav minst én har kompetanse som professor (oppnevnt av rektor for to år, sammen med oppnevning av personlig vara)
- En vitenskapelig ansatt med minst førstekompetanse (oppnevnt av rektor for to år, sammen med oppnevning av personlig vara)
- En studentrepresentant (oppnevnt av studentunionen for et kalenderår, sammen med oppnevning av personlig vara)
- Leder for lokal fagforening for UF-ansatte (eller en hen utpeker, for to år, sammen med oppnevning av personlig vara.
Rullerende medlemmer: - Dekan, eller den hen utpeker, møter ved behandling av saker fra egen school. Dekanen oppnevner personlig vara.
- Dekan ved SDS, eller den hen utpeker, møter ved behandling av saker gjeldende ansettelse av rekrutteringsstillinger (stipendiater og postdoc). Dekanen oppnevner personlig vara. Sekretariat HR-direktør, eller en HR-direktør utpeker. Vedkommende har tale- og forslagsrett i møtet.
Kontakt sekretær for ansettelsesutvalget: E-post: au@kristiania.no
Arbeidsoppgaver
Utvalget skal fatte vedtak ved følgende saker:
- Godkjenne utlysningstekster knyttet til ansettelsesprosesser i undervisnings- og forskerstillinger til og med førstekompetanse
- Oppnevne ekstern sakkyndig vurderingskomité ved ansettelse og opprykk til og med førstekompetanse
- Vedta betenkning
- Vedta ansettelser og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger til og med førstekompetanse
- Vedta endring av fagområder for ansatte i undervisnings- og forskerstillinger til og med førstekompetanse
- Vedta stillingsendring for ansatte i undervisnings- og forskerstillinger til og med førstekompetanse
Utvalget skal orienteres i følgende saker:
- Stans i ansettelsesprosess
- Kallelser
Utvalget skal innstille til vedtak til rektoratet ved følgende saker:
- Godkjenne utlysningstekster knyttet til ansettelsesprosesser i undervisnings- og forskerstillinger på professor- og dosentnivå
- Oppnevne ekstern sakkyndig vurderingskomité ved ansettelse og opprykk på professor- og dosentnivå
- Innstille til vedtak ved ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger på professor- og dosentnivå
- Innstille til vedtak ved stillingsendring i undervisnings- og forskerstillinger på professor- og dosentnivå
Innstille til vedtak ved endring av fagområde på professor- og dosentnivå
Arbeidsform
- Ansettelsesutvalget skal arbeide i tråd med interne retningslinjer for arbeid i råd og utvalg.
- Ansettelsesutvalget er vedtaksdyktige ved fire stemmeberettigede. Leder for utvalget benytter dobbeltstemmen ved stemmelikhet.
- Utvalget avholder møter annenhver uke gitt at det er saker til behandling. Utvalget kan sette opp ekstraordinære møter ved behov.
- Saker skal normalt behandles i møte, men i særskilte tilfeller kan leder av Ansettelsesutvalget gjøre vurderinger om hvilke saker eventuelt kan behandles på sirkulasjon.
- Utvalget innstiller til vedtak i rektoratet vedrørende saker i møte. Innstillingene sendes til rektoratet.
Saksbehandling av søknader om opprykk
Oppnevning av sakkyndig komite
- Søker om kompetanseopprykk sender sin søknad til instituttleder, som videresender den til administrativ leder ved sin School.
- Schoolen eller instituttet videresender søknaden og forslag til oppnevning av fagspesialister til ansettelsesutvalget ved sekretær. Forslag til fagspesialister kan kun sendes sammen med søknaden eller etter at søknad er innlevert.
- Ansettelsesutvalget oppnevner formelt den sakkyndige komiteen [1].
- HR følger opp oppnevnelsen ved å inngå kontrakt med de sakkyndige, og sørge for avlønning.
Sammensetning av sakkyndige komiteer
Professoropprykk – opprykkforskriften, §2-2 (8)
- 3 personer med professorkompetanse eller tilsvarende på søkerens fagområde.
- Kun ett medlem i komiteen kan være fra samme institusjon som søkeren, og vedkommende kan ikke lede komiteen.
- Ett medlem av bedømmelseskomiteen kan og bør være fra søkerens egen institusjon.
- Begge kjønn bør være representert.
- Så langt det er mulig skal komiteen ha ett medlem fra et annet land.
Dosentopprykk – opprykkforskriften, §2-3 (7)
- 3 spesialister på søkerens fagområde hvorav en må ha professorkompetanse, og de øvrige to må inneha dosentkompetanse eller tilsvarende på søkerens fagområde.
- Kun ett medlem i komiteen kan være fra samme institusjon som søkeren, og vedkommende kan ikke lede komiteen.
- Ett medlem av bedømmelseskomiteen kan og bør være fra søkerens egen institusjon.
- Begge kjønn bør være representert.
- Så langt det er mulig og naturlig gitt fagområdet, så skal komiteen ha ett medlem fra et annet land.
- Spesialsakkyndige kan ved behov oppnevnes for deler av dokumentasjonen som er sendt inn.
Førsteamanuensisopprykk – opprykkforskriften, §2-4 (4)
- 3 spesialister på søkerens fagområde hvorav en må ha høyere kompetanse enn førsteamanuensis, og de øvrige to må ha minimum førsteamanuensiskompetanse.
- Minst ett av medlemmene i utvalget må være ansatt i et fagmiljø som har fått ansvar for doktorgradsutdanning, men dette kan fravikes for søknad om opprykk etter kunstneriske kvalifikasjoner.
- Kun ett medlem i komiteen kan være fra samme institusjon som søkeren, og vedkommende kan ikke lede komiteen.
- Ett medlem av bedømmelseskomiteen kan og bør være fra søkerens egen institusjon.
- Begge kjønn bør være representert.
- Spesialsakkyndige kan ved behov oppnevnes for deler av dokumentasjonen som er sendt inn.
Førstelektoropprykk – opprykkforskriften, §2-4 (4)
- 3 spesialister på søkerens fagområde hvorav en må ha høyere enn førstestillingskompetanse, og de øvrige to må ha minimum førstestillingskompetanse.
- Kun ett medlem i komiteen kan være fra samme institusjon som søkeren, og vedkommende kan ikke lede komiteen.
- Ett medlem av bedømmelseskomiteen kan og bør være fra søkerens egen institusjon.
- Begge kjønn bør være representert.
- Spesialsakkyndige kan ved behov oppnevnes for deler av dokumentasjonen som er sendt inn.
Høyskolelektoropprykk – opprykkforskriften, §2-5 (2), (4)
- Hvis kriteriene under opprykkforskriftens §1-1 og §1-6 er oppfylt, kan søknaden bedømmes administrativt uten sakkyndig komité.
- I tilfeller hvor det må nedsettes en sakkyndig komité, skal den bestå av 2 sakkyndige i søkerens fagområde, hvorav ingen av de sakkyndige kan være knyttet til institusjonen.
De sakkyndiges habilitet
De sakkyndige skal så langt det er mulig ikke ha nær tilknytning til noen av søkerne, eller fordel eller ulempe av å bedømme dem. Både instituttet som foreslår sakkyndige, ansettelsesutvalget som gjør den formelle oppnevnelsen, og de sakkyndige selv, plikter å si fra om forhold som kan svekke tilliten til den sakkyndiges upartiskhet.
Enhver kjennskap til søker er imidlertid ikke ensbetydende med inhabilitet. I tilfeller hvor habilitet innledningsvis har vært et spørsmål, uten at dette har diskvalifisert den sakkyndige fra oppdraget, så skal det likevel i den skriftlige oppnevningen av sakkyndig komité, og i den sakkyndige komiteens tilrådning, gjøres kort rede for hvilke spørsmål som har vært drøftet, og hvilke konklusjoner som har blitt trukket [2].
Sakkyndig komites arbeidsform
- Den sakkyndige komiteen forventes å arbeide som et utvalg, men ansettelsesutvalget kan – hvis det foreligger vektige grunner til det – innvilge at de sakkyndige avgir individuelle vurderinger.
- Den sakkyndige komiteen kan be om utfyllende dokumentasjon dersom søknaden er mangelfull, men de sakkyndige er ikke pliktig til å gjøre dette.
Sakkyndig komite og søkeren må ikke ha direkte kontakt
- Søkeren må ikke ta direkte kontakt med den sakkyndige komiteen etter at søknaden er levert inn.
- Den sakkyndige komiteen må på sin side heller ikke kontakte søkeren direkte for å innhente tilleggsdokumentasjon eller andre opplysninger.
- Ved behov skal den sakkyndige komiteen be sekretæren for ansettelsesutvalget om å etterspørre tilleggsdokumentasjon, eller andre opplysninger fra søker.
Innsigelse på sakkyndig komites tilrådning
Så snart den sakkyndige komiteens tilrådning foreligger, får søkeren oversendt en kopi. Søkeren har ikke klageadgang, men kan innen to uker etter å ha mottatt tilrådningen, levere eventuelle innsigelser mot saksbehandlingen og/eller de sakkyndiges uttalelse. En slik innsigelse må leveres skriftlig til sekretæren for ansettelsesutvalget. De sakkyndige vil bli gjort kjent med søkerens innsigelse, og kan eventuelt avgi en tilleggsuttalelse som svar på innsigelsen før endelig vedtak fattes av ansettelsesutvalget [3].
Vedtak om opprykk
- Ansettelsesutvalget vurderer de sakkyndiges tilrådning, hvis aktuelt søkerens innsigelse og de sakkyndiges svar på den, og vedtar om opprykk skal tildeles eller avslås.
- Den sakkyndige komiteens tilrådning må enstemmig og utvilsomt erklære søkeren kompetent for opprykk for at dette skal kunne innvilges [4].
[1] Jamfør Opprykksforskriften, § 2-2 (7), § 2-3 (7), § 2-4 (4), § 2-5 (2)
[2] Forvaltningsloven, § 6 og § 8
[3] Opprykksforskriften, § 2-2 (12) og (13), § 2-3 (11), § 2-4 (6) og (7), §2-5 (3)
[4] Opprykksforskriften, § 2-2 (13), § 2-3 (11), § 2-4 (7), § 2-5 (4)
- Hvem kan søke om kompetansevurdering for opprykk
- Du kan søke om kompetansevurdering for opprykk til professor, dosent, førsteamanuensis og førstelektor gitt at du er ansatt i fast eller åremålsstilling ved Høyskolen Kristiania i et omfang på minst 50% [1].
- Du kan søke kompetansevurdering for opprykk til høgskolelektor [2] forutsatt at du er ansatt i et stillingsomfang på minst 50% ved Høyskolen Kristiania.
Hvem kan ikke søke opprykk
- Førsteamanuensis ansatt i åremål på innstegvilkår kan ikke søke om opprykk [3].
- Det er heller ikke anledning til å søke opprykk til professor eller dosent i forbindelse med at man søker på en undervisnings- og forskerstilling som er utlyst på et lavere stillingsnivå enn professor/dosent [4].
To karriereveier
Professorløpet
- Professor
- Førsteamanuensis/førstebibliotekar
- Høyskolelektor
- Høyskolelærer
Dosentløpet
- Dosent
- Førstelektor/førstebibliotekar
- Høyskolelektor
- Høyskolelærer
Opprykk innvilges ett stillingsnivå om gangen.
Ikke mulig å søke overgang mellom karriereveier
Dersom du har fått innvilget opprykk til førstelektor eller førsteamanuensis, så kan du ikke søke overgang fra den karriereveien du er begynt på, og over i motsatt karriereløp.
Faglig forankring av søknad om opprykk
Opprykk kan bare søkes innenfor de fag eller emner som inngår i gradene Høyskolen Kristiania tildeler, og som søker er tilsatt i [5].
Årlig søknadsfrist
Høyskolen Kristiania behandler søknader om opprykk en gang i året. Årlig søknadsfrist er 31. august.
Unntak fra den årlige søknadsfristen
I følgende tilfeller vil søknader om opprykk bli behandlet løpende gjennom året:
Bestått disputas
Hvis du har bestått disputas ved et akkreditert norsk eller nordisk doktorgradsprogram, eller har avlagt doktorgrad på tilsvarende nivå, så kan ansettelsesutvalget vedta opprykk administrativt uten at det er foretatt en sakkyndig vurdering først. Fremstill dokumentasjon på bestått disputas og pedagogisk basiskompetanse til ansettelsesutvalget ved Høyskolen Kristiania.
Opprykk til høyskolelektor som oppfyller § 1-1 og § 1-6
Hvis du søker om opprykk til høyskolelektor og kan imøtekomme opprykkforskriftens § 1-1 og 1-6, så kan ansettelsesutvalget vedta opprykk administrativt uten at det er foretatt en sakkyndig vurdering først [6]. Fremstill dokumentasjon på at forskriftens § 1-1 og § 1-6 er oppfylt til ansettelsesutvalget ved Høyskolen Kristiania. Dersom ansettelsesutvalget mener at det må nedsettes en sakkyndig komité, så må søker imidlertid søke på vanlig måte til den årlige søknadsfristen.
Ekstern kompetanseerklæring
Hvis du har fått en kompetanseerklæring i din favør fra en ekstern norsk akkreditert institusjon, så kan denne erklæringen fremstilles for ansettelsesutvalget, som kan vedta opprykk på dette grunnlaget. Ansettelsesutvalget står imidlertid fritt til å avgjøre i hvert tilfelle om den eksterne kompetanseerklæringen er fyllestgjørende for å kunne tildele opprykk, eller om det vil nedsette en sakkyndig komité selv [7]. Dersom ansettelsesutvalget mener at det må nedsettes en sakkyndig komité, så må søker forholde seg til den årlige søknadsfristen.
Kompetansevurdering ifm. tilsetting
Hvis du er jobbsøker til minst 50% fast eller åremåls UFF-stilling ved Høyskolen Kristiania, så kan du få din kompetanse vurdert utenfor den årlige søknadsfristen for opprykksøknader.
Innlevering av søknad
- Søker om kompetanseopprykk sender sin søknad til eget institutt.
- Søker bærer hele ansvaret for å se til at søknaden som leveres er komplett. Selv om den sakkyndige komiteen kan be om utfyllende dokumentasjon dersom søknaden er mangelfull, så er de sakkyndige ikke pliktig til å gjøre dette.
Søker må ikke ta direkte kontakt med sakkyndig komite
Søker må ikke ta direkte kontakt med den sakkyndige komitéen, verken før eller etter at søknaden er levert inn.
Behandlingstid
- 3 måneder for opprykksøknader som leveres til den årlige søknadsfristen 31. august.
- 2 måneder dersom kompetansevurderingen skjer utenom den årlige søknadsfristen.
Innsigelse på sakkyndig komites tilrådning
- Så snart den sakkyndige komiteens tilrådning foreligger, får søkeren oversendt en kopi.
- Søkeren har ikke klageadgang, men kan innen to uker etter å ha mottatt tilrådningen levere en innsigelse mot saksbehandlingen og/eller de sakkyndiges uttalelse. En slik innsigelse må leveres skriftlig til sekretæren for ansettelsesutvalget.
- De sakkyndige vil bli gjort kjent med søkerens innsigelse, og kan eventuelt avgi en tilleggsuttalelse som svar på innsigelsen før endelig vedtak fattes av ansettelsesutvalget [8].
Ikrafttredelse for lønnsjustering
Søknad til den årlige søknadsfristen
Når søknad er sendt til den årlige søknadsfristen 31. august, vil et innvilget opprykk gi en lønnsjustering med tilbakevirkende kraft til 1. september.
Søknad etter bestått disputas
Når opprykk innvilges etter bestått disputas, vil opprykket gi en lønnsjustering med tilbakevirkende kraft til den første dagen i måneden etter bestått doktorgradsprøve. Dokumentasjon på bestått disputas må forevises ansettelsesutvalget før en lønnsjustering kan tre i kraft.
Søknad utenom den årlige søknadsfristen
Når opprykk innvilges utenom den årlige søknadsfristen, vil opprykket gi en lønnsjustering med tilbakevirkende kraft til den første dagen i måneden etter at søknaden ble levert inn.
Søknad om kompetansevurdering i forbindelse med tilsetting
Når kompetanseopprykk innvilges i forbindelse med tilsetting, vil lønnen justeres i kontrakten som inngås.
Innvilget opprykk får ingen konsekvenser for stillingshavers arbeidsoppgaver
Opprykk er personlig og får jf. §2-4 (1), §2-3 (1) og §2-2 (1) ingen konsekvenser for stillingsinnehaverens arbeidsoppgaver.
Ventetid mellom søknader om opprykk
- En forutsetning for å få innvilget opprykk er at søknaden er underbygget av et solid grunnlag med pågående faglig aktivitet. Dette tar tid å opparbeide, og derfor løper det normalt minst 2-5 år mellom hvert stillingsopprykk på karrierestigen.
- Både den som søker og Høyskolen Kristiania har sterk interesse av at opprykk innvilges. I motsatt fall får søker to års karantenetid før ny søknad kan fremmes. Lever derfor ikke uferdige søknader. Det er bedre at du bruker ett år ekstra på å opparbeide et utvilsomt grunnlag for opprykk, enn at du får avslag og to års karantenetid.
- Hvis en søknad om opprykk til professor eller dosent avslås, så må det gå minimum to år fra datoen Høyskolen Kristiania mottok søknaden, til søker kan fremme ny søknad [9]. Ventetiden gjelder også hvis søknaden trekkes etter at den formelt er levert inn.
- Hvis en søknad om opprykk til førstelektor, førsteamanuensis og høyskolelektor avslås, så vil to års ventetid løpe fra datoen søkeren mottok avslaget [10].
[1] Opprykksforskriften, § 2-2 (1), § 2-3 (1) og § 2-4 (1)
[2] Opprykksforskriften § 2-5 (1)
[3] Opprykksforskriften, § 2-2 (1) samt Forskrift om ansettelse på innstegvilkår § 2
[4] Opprykksforskriften, § 2-2 (3), § 2-3 (3)
[5] Opprykksforskriften § 2-2 (2), 2-3 (2) og § 2-4 (2)
[6] Opprykksforskriften § 2-5 (4)
[7] Opprykksforskriften § 2-1
[8] Opprykksforskriften, § 2-2 (12) og (13), § 2-3 (11), § 2-4 (6) og (7), §2-5 (3)
[9] Opprykksforskriften § 2-2 (6), § 2-3 (6)
[10] Opprykksforskriften § 2-4 (9), § 2-5 (6)
Regelverk
Den sakkyndige komiteen skal basere sin vurdering av kompetanse på:
Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.
- Veiledende retningslinjer utarbeidet av fakultetsrådene under Universitets- og høgskolerådet (heretter UHR). UHR har ikke laget veiledere for opprykk til alle stillingsnivåer eller alle fagområder, men der det foreligger en veileder fra UHR, så skal den sakkyndige komiteen legge denne til grunn for sin bedømmelse.
Krav til den sakkyndige komiteens skriftlige tilrådning
- Den sakkyndige komiteen skal levere en samlet, skriftlig tilrådning. Dersom en eller flere av komitemedlemmene av særskilte årsaker har avgitt en individuell uttalelse til komiteen, så skal komiteen like fullt levere en samlet, skriftlig tilrådning til ansettelsesutvalget. Leder av komiteen har ansvar for å påse at dette skjer.
- Høyskolen Kristianias Mal for sakkyndig komites kompetanseerklæring skal brukes som utgangspunkt for denne skriftlige tilrådningen. Den sakkyndige komiteen mottar denne malen fra sekretæren for ansettelsesutvalget.
Tilrådningen skal
- Redegjøre for grunnlaget for vurderingen, dvs. om søker er vurdert på kunstnerisk eller vitenskapelig grunnlag, hvilket fagområde, paragrafer og ledd som er påberopt og eventuelt hvilken veileder fra UHR som er lagt til grunn.
- Tilrådningen skal også oppgi hvilket dokumentasjonsgrunnlag som er levert og bedømt.
- Vurdere søkerens formelle kvalifikasjoner, herunder utdanning og relevant yrkespraksis.
- Vurdere dokumentasjonsgrunnlaget over faglig kompetanse som er levert til bedømming. De ulike delene av dokumentasjonen omtales enkeltvis eller gruppevis.
- Vurdere dokumentasjonsgrunnlaget over søkerens praktisk-pedagogiske kompetanse.
- Vurdere eventuell prøveforelesning eller andre kunstneriske prøver som er gjennomført.
- Vurdere yrkeserfaring og annen meritterende virksomhet.
- Redegjøre for komiteens bedømmelse av søkerens samlede kvalifikasjoner på grunnlag av dokumentasjon og eventuelle prøver. Hvis kompetansen vurderes i forbindelse med tilsetting, skal søkerens samlede kvalifikasjoner også sees i forhold til de spesifikke kvalifikasjonskrav som er angitt i stillingsbetenkningen.
- Redegjøre for om innstillingen er enstemmig eller om det på noe punkt er dissens, og redegjøre for eventuelle dissenser.
Presiseringer av regelverket
I styresak nr 23.6 Reglement for opprykk av 3. september 2018, har styret ved Høyskolen Kristiania vedtatt følgende presiseringer til opprykksforskriftens kapittel 2 §2-2 (5) Bedømmelsen skal skje på grunnlag av dokumentert vitenskapelig eller kunstnerisk kompetanse:
For vitenskapelig professorkompetanse:
- I forskriftens kapittel 1 §1-2 (1) kreves det «Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder». Høyskolen Kristiania praktiserer dette med at det i «vitenskapelig produksjon» inngår både arbeider som allerede er publisert og arbeider som er antatt for publisering hvor det foreligger skriftlig bekreftelse på dette.
- For tilsetting i utlyst professorstilling tillegges siste 6 års vitenskapelig produksjon stor vekt.
- I forskriftens kapittel § 1-2 (3) kreves det: I tillegg til de krav til grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå som er gitt til stilling som førsteamanuensis, skal det dokumenteres:
- Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
- Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.- nivå
- Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap.
- Dersom særlig grunner tilsier det kan søkere til stilling som professor som ikke fyller kravene til universitetspedagogisk basiskompetanse (jf. forskriftens § 1-4 (3)) gis en toårsfrist fra tiltredelse for å oppfylle disse. Dette gjelder primært for utenlandske søkere og for søkere til kombinert professor II-stilling med hovedansettelse i annen type virksomhet. Hovedregelen ved ansettelse i professorater er imidlertid at kravet skal være oppfylt på ansettelsestidspunktet.
- Erfaring som veileder på doktorgradsnivå er ikke et krav for å få innvilget professoropprykk, da høyskolen ikke har egen forskerutdanning [1]. Kompetanse tilsvarende doktorgradsveiledning kan dokumenteres på andre måter, eksempelvis gjennom kollegaveiledning, mentorordninger, fagfellevurdering, ledelse av forskningsprosjekter, m.v.
For kunstnerisk professorkompetanse:
- I forskriftens kapittel 1 §1-2 (2) kreves det «Omfattende kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard og relevant bredde og fordypning i faget eller disiplinen på høyeste nivå». Høyskolen Kristiania praktiserer at det for kunstnerisk professorkompetanse kreves kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard dokumentert gjennom offentlig tilgjengelige kunstneriske produksjoner i anerkjente formidlingskanaler. Utover dette forutsettes det dokumentert dyp forståelse av eget fagområde og bred innsikt i tilgrensende områder.
- For tilsetting i utlyst professorstilling tillegges siste 6 års produksjon stor vekt.
- Det skal videre legges vekt på evnen til å initiere og lede prosjekter. Dette kan dokumenteres ved veiledning av studenter på alle nivåer, initiering og ledelse av skapende og kunstneriske prosjekter, faglig-administrativ erfaring mv. Det stilles ikke krav om veiledning av stipendiater innen kunstnerisk utviklingsarbeid ved vurdering av professoropprykk.
- I forskriftens kapittel § 1-2 (3) kreves det: I tillegg til de krav til grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå som er gitt til stilling som førsteamanuensis, skal det dokumenteres:
- Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
- Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.- nivå
- Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap.
- Dersom særlig grunner tilsier det kan søkere til stilling som professor som ikke fyller kravene til universitetspedagogisk basiskompetanse (jf. forskriftens § 1-4 (3)) gis en toårsfrist fra tiltredelse for å oppfylle disse. Dette gjelder primært for utenlandske søkere og for søkere til kombinert professor II-stilling med hovedansettelse i annen type virksomhet. Hovedregelen ved ansettelse i professorater er imidlertid at kravet skal være oppfylt på ansettelsestidspunktet.
[1] Her er vi på linje med OsloMet, hvor professoropprykk på kunstfaglig grunnlag kan innvilges uten at kandidaten har veiledningserfaring på doktorgradsnivå. OsloMets veileder til opprykksforskriften: Det stilles ikke krav om veiledning av stipendiater innen kunstnerisk utviklingsarbeid ved vurdering av professoropprykk.
- Lover og forskrifter
- Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven)
- Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger (opprykksforskriften)
- Forskrift om endring i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger
- Forskrift om ansettelse på innstegsvilkår
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
- «Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings og forskerstillinger av 9. februar 2006 nr. 129» (Brev fra Kunnskapsdepartementet til universiteter og høyskoler, tjenestemanns-organisasjonene og UHR med saksnummer 14/3868, datert 31.08.2015)
UHRs veiledninger
- UHRs «Veiledning for søknad om opprykk til dosent»
- Det nasjonale fakultetsmøtet for samfunnsvitenskapelige fags «Veiledende retningslinjer for professoropprykk»
- Det nasjonale fakultetsmøtet for humanioras «Veiledning for bedømming av søkere til professorater og professoropprykk»
- Nasjonalt profesjonsråd for utdanning og forskning innen medisin «Orientering til søkere og bedømmelseskomiteer ved tilsetting i stilling som prof/førsteaman, samt opprykk til professor etter kompetanse»
- Det nasjonale fakultetsmøtet for realfags «Samordning av prosessene for professoropprykk innen MNT-fag», vedtatt av fellesmøtet for Nasjonalt fakultetsmøte for realfag (NFmR) og Nasjonalt råd for teknologisk utdanning (NRT).
- UHRs «Veiledende retningslinjer for søknad og vurdering om opprykk til førstelektor» UHRs «Veiledning for deg som vil søke om opprykk til førstelektor»
Retningslinjer ved andre UH-institusjoner
- OsloMets «Veileder til Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger (FOR 2006-02-09 nr. 129)»
- Kunsthøgskolen i Oslos «Veiledning til søkere på faglige stillinger»
- Universitetet i Tromsøs «Utfyllende bestemmelser for tilsetting og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ved Universitetet i Tromsø»
- Norges Musikkhøgskoles «Retningslinjer for vurdering av kompetanse ved tilsetting eller opprykk i undervisnings- og forskerstilling ved Norges Musikkhøgskole»
Styresaker
- Høyskolen Kristiania styresak nr. 145 av 1. juni 2018; Tentativt mandat for ansettelsesutvalget for undervisnings- og forskerstillinger.
- Høyskolen Kristiania styresak nr 23.6 Reglement for opprykk av 3. september 2018; Presisering til regelverket for bedømming av professorkompetanse.