Instagram skaper ny arkitektur
IDEER: Hvordan sosiale medier påvirker arkitektur
Teknologiske nyvinninger legger også et grunnlag for utvikling av ny arkitektur. Stål og betong ledet oss til modernisme i arkitekturen i begynnelsen av det 20.århundre. Etter modernismen fikk vi postmodernismen. Hva venter oss nå?
Postmodernisme defineres gjennom sitt negative forhold og motsats til modernisme. Postmodernisme går tilbake til røttene og forteller historier ved hjelp av historiske referanser, leker med ornamenter, farger og skalaer, hele paletten av arkitektonisk komposisjon, alt det modernismen benektet.
Arkitekturhistorikere har blitt enige om postmodernismens tidslinje. Det starter med ødeleggelsen av Pruitt-Igoe Housing i St. Louis, Missouri, i 1972 og avsluttes med utstillingen Deconstructivist Architecture organisert av Philip Johnson og Mark Wigley i 1988 på MoMA i NY.
Samtidig kan en oppmerksom observatør ikke unngå å se det postmoderne innholdet i det videre arbeidet av dekonstruktivister som Rem Koolhaas. Det er alltid en henvisning til noe: enten det er en historisk form, på en visuell måte eller en historie.
Hør podcast-episode i Krumsvik Co: Vésma Kontere McQuillan on Prada, Fashion Spaces, and Streetwear
Hva Internett gjør med oss
Teknologi og tjenester knyttet til Internett har endret forbrukerens sosiale og hverdagslige atferdsmønstre. Internett påvirker oss alle. Sosiale medier har for eksempel endret vår oppfatning av hvilke teknologier som trengs for en samtale.
En telefon er ikke lenger bare en enhet for å snakke, men samtidig et verktøy for å ta og samle på bilder og dele de på sosiale plattformer, og kan brukes til mye mer.
I 2017 argumenterte Davide T. Ferrando i sin tale «Men Today We Collect Bullshit: Architecture and Storytelling in the Age of Social Media» på Westerdals Oslo ACT at Instagram var årsaken til den nye økningen av minimalisme innen arkitektur.
Det firkantede bildet på en smarttelefon krever et minimalistisk, rent arkitektonisk bilde.
I 2019 vet vi at en observatører og forbrukere kjeder seg med estetisk vakre, men innholdsløse bilder. Det er grunnen til at trenden med å sette gjenstander og hendelser inn i en sammenheng pågår nå.
Arkitektoniske bilder av i dag er en blanding av et tradisjonelt minimalistisk bilde, skapt i stil med minimalistene på 90-tallet av 1900-tallet, slik som John Pawson, og som så forsynes med historier om arkitektur på samme måte som postmodernismen.
Fremveksten av Instagramismen
Med dette argumenterer jeg for at Instagram er ansvarlig for retur av postmodernisme.
I 2019 begynte jeg å følge arkitekt Jan Digerud på Instagram. Digerud, mesteren av norsk postmodernisme, har rundet 80 år, og legger ut en tegning på Instagram hver dag. For meg var det slående å se at den mest kjente norske postmodernisten legger ut tegninger som er inspirert av modernistiske malere som Picasso og Braque.
Da jeg spurte ham om dette, svarte han: «Jeg bærer tegnebøkene mine med meg hver dag. Jeg har nå 30 bøker fulle av tegninger. Jeg lovet meg selv at det ikke skulle gå en dag uten at jeg tegnet. Jeg legger bildene ut på Instagram. Jeg bryr meg ikke om noen liker dem eller ikke; det er min rutine. Men siden vi alle har Instagram, hvorfor ikke?».
Der høres fornuftig ut. Hvis jeg kan bruke Instagram til å snakke arkitektur, kan jeg også påvirke den. Sosiale medier er jo den nyeste teknologi som er ute og kan endre arkitektur.
Vi kan si at arkitektur ikke handler om konstruksjon lengere. Den handler om kommunikasjon. Og siden vi alle har Instagram, skal vi snakke instagramisme?
Referanse:
Vésma K McQuillan: Postmodernism after Postmodernism. Lederkommentar publisert i Latvijas Architektura, Nr. 142, 2019.
Tekst: Vésma K McQuillan, professor i arkitektur, Westerdals institutt for kommunikasjon og design ved Høyskolen Kristiania.