Sjekk kilden! Fire tips om god kildekritikk
KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Kildekritikk
Hvordan kan vi forsikre oss om at barna våre ikke rått sluker myter og konspirasjonsteorier de finner på nettet?
Professor Leila Ferguson ved Høyskolen Kristiania har gjennomført flere studier blant barn og unge om kildekritikk og kunnskapssyn.
– Ved å få elever til å identifisere og diskutere gode strategier for kildekritikk, fikk vi dem til å bli mer oppmerksomme på kjennetegn og forskjeller mellom ulike informasjonskilder, konkluderer Leila Ferguson.
Fire sjekkpunkter
Ferguson har med utgangspunkt i sin forskning utviklet fire tips om hvordan vi kan snakke om kildekritikk med barn og unge. Tipsene er minst like aktuelle for voksne.
- Se på kildeinformasjon – hvem er forfatter? Hvorfor skriver de teksten? Har de noe å vinne på det de skriver? Se gjerne etter «videresendt» symbolet – er dette noe som er kommet fra «en venn av en venn»?
- Hvordan passer dette med det jeg har hørt før? Hvordan henger dette sammen med det som står på andre (pålitelige) sider? Vet jeg noe om motargumenter?
- Er det «hold» i forfatterens argument? Har de belegg for det de skriver og kan det brukes som støtte for påstanden som presenteres? Om artikkelen viser til forskning, hvordan er det gjort, av hvem, og hva er det egentlig forskerne finner ut?
- Sjekk mot andre kilder. Hvis flere kilder kommer med motstridende informasjon, kan en god strategi være det å finne en autoritet, sjekk for eksempel faktisk.no.
Referanse:
Denne formidlingsartikkelen er manus til en kunnskapsvideo som er publisert på Høyskolen Kristianias YouTube-konto i spillelisten Kunnskap Kristiania 26. mai 2020. Teksten baserer seg på en kronikk Leila Ferguson har publisert i nettavisen forskning.no 1. april 2020 med overskriften «Slik lærer du barna dine å være kildekritiske».
Tekst: Professor Leila Ferguson, avdeling for helsevitenskap ved Høyskolen Kristiania.