Åtte tips om hvordan du får større gjennomslag for dine idéer
-
Sist oppdatert
7. august 2020
-
Kategori
-
Tema
- Formidling
- Kommunikasjon
- Presentasjonsteknikk
- Salg
Det er ikke nok å ha en knakende god idé. Du må også klare å presentere den for andre. Ann Ahlqvist gir deg åtte tips som kan hjelpe deg med å lykkes.
KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Innsalg av ideer
“Jeg blir ikke hørt. Jeg klarer ikke snakke for meg.”
Lena er tydelig frustrert. Hun klarer ikke å få gjennomslag når hun forsøker som best hun kan å presentere og argumentere for sine ideer for andre.
“Jeg blir møtt med et tomt blikk eller et blankt “nei”. Av og til blir det helt stille eller så kommer det en lystig kommentar. Dråpen var da én av mine ideer som ble først ble skjøvet i vei, ble selve fundamentet i et nytt prosjekt. Ikke en takk, eller så mye som et pip om at det var jeg som opprinnelig kom med forslaget. Nå gidder jeg ikke mer. Jeg har mistet piffen.”
Kjenner du deg igjen? Av og til blir det vi sier ikke mottatt slik som vi ønsker, og det kan lede til frustrasjon og usikkerhet.
Kunsten å selge ideer
Det å selge inn sin idé er en kunst. Det kreves forberedelse, strategi og trening. Her er åtte tiltak som kan bidra til at du lettere får gjennomslag for dine ideer:
- Synliggjør effekten. Du kan ha verdens beste forslag. Men, dersom de andre ikke ser verdien, så får du trolig ikke gjennomslag. What´s in it for me – lever i beste velgående. Få frem fordelene både for de involverte og for virksomheten.
- Vis at du tror på ideen. Både kroppsspråk og stemme bidrar til å overbevise de andre. En avsluttende setning som: “Dette er kanskje ikke noen god ide likevel?”, vil jo ikke gjøre innsalget av ditt budskap lettere.
- Vær åpen og forberedt på spørsmål og innspill. Se Innvendinger som noe positivt, og ikke som kritikk på din idé eller deg. Forbered deg på hvilke innvendinger som kan komme.
- Ta et poeng av gangen og støtt det opp med et tydelig eksempel som de andre kjenner seg igjen i. Ikke gå rundt grøten. Blir du for ordrik og bruker mange og lange digresjoner mister du dine lyttere.
- Ha tålmodighet. Det er ikke sikkert at alle jubler når du kommer med noe nytt og kanskje kontroversielt. Bruk tiden til hjelp og snakk om din sak mange ganger.
- Test din idé. Velg ut noen du kan teste din idé på før du tar den i plenum.
- Timing. Hva er fokus på arbeidsplassen nå? Du kan ha ett fantastisk bra forslag, men tidspunktet for å fremme din sak er feil. Timing is everything.
- Trene. Huk tak i en person som du vet kan gi deg både positive og konstruktive tilbakemeldinger. Dersom du ikke finner den rette, tren selv foran speilet. Det å si ditt budskap høyt er god trening.
Hva er dine styrker? Fokuser på dem når du vil nå frem til ditt publikum. Det gir selvtillit og det påvirker både deg og ditt budskap.
En forutsetning for at du skal ha suksess ved ditt innsalg, er at du har nysgjerrige kolleger som ønsker å høre det du kommer med.
Referanse:
Artikkelen er publisert i Ann Ahlqvists fagblogg 14. juni 2020 med overskriften «Hvordan lettere få gjennomslag for dine idéer».
Tekst: Høyskolelektor Ann Ahlqvist, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.