Slik får du JA når du spør
-
Sist oppdatert
31. august 2020
-
Kategori
-
Tema
- Kommunikasjon
- Ledelse
- Lederkommunikasjon
- Salg
Beskriv fremtiden før den er her, slik du vil at den skal bli. Da vil du lettere begeistre og få ja når du spør.
KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Lederkommunikasjon
Hvis du har jobbet med salg så vet du at demonstrasjon er en viktig del av salgsprosessen. Kraften i å «vise frem» er sterk. I salg føles det helt naturlig å gjøre det.
Ikke alle ledere tenker på samme måten, selv om ledelse handler mye om salg: Du skal skape oppslutning om ideer og beslutninger hos folk rundt deg i organisasjonen.
En leder som deltok i en nettverksgruppe, fortalte at han hadde som oppgave å skaffe foredragsholdere til seminarer som firmaet arrangerte. Det var både interne og eksterne kandidater. Erfaringen hans var at det var vanskelig å få folk til å si ja.
Vil du være med på drømmelaget?
Et av tipsene han fikk var å slutte med å ringe aktuelle foredragsholdere for å spørre om de kunne tenke seg å delta. I stedet ble han anbefalt å lage et drømme program for seminaret, uten foreløpig å snakke med de som sto på programmet.
Han skulle til og med sette det pent opp på firmaets papir, akkurat som det ville sett ut hvis det var klart til å deles ut til deltakerne på seminaret.
Deretter skulle han sende ut programmet til alle bidragsyterne som han hadde satt opp, og si: Slik ser drømmeprogrammet vårt ut, kan du tenke deg å stille som foredragsholder?
Skapte begeistring
Læringserfaringen etter noen arrangerte seminarer var at dette skapte begeistring. Langt flere sa ja til å bidra som foredragsholder.
Han fremhevet særlig det faktum at den enkelte foredragsholder kunne se hvem andre som sto på programmet. Dette skapte økt motivasjon for å være der og representere sitt selskap. Riktignok måtte han fortsatt svelge noen nei, men færre enn før.
Skap fremtiden før den skjer
I gruppen så ble dette et bilde på å «skape fremtiden før den skjer». Det ble en snakkis som også ble overført til og prøvd ut på flere områder innen ledelse.
Kraften i å vise frem noe er sterk. Kan det være noe for deg? Det krever at du vet hva du vil og at du beskriver det i presens – som om det allerede har skjedd.
Referanse:
Artikkelen er publisert som innlegg i fagbloggen Erfaringsbasert ledelse 20. desember 2016 med overskriften «Slik får du JA på dine forespørsler».
Tekst: Førstelektor Olav Johansen, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.
Foto: Kraften i å vise frem noe er sterk. Illustrasjonsbilde. Photo by LinkedIn Sales Navigator on Unsplash.