Pauser gjør deg bedre på jobben
-
Sist oppdatert
10. mars 2021
-
Kategori
-
Tema
- Arbeidsliv
- Selvledelse
- Pauser
Ønsker du å bli enda mer kreativ og produktiv i jobben? Ta pauser!
KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Selvledelse
Jeg burde ha startet tidlig på jobben for å komme meg ajour med å forberede møter, skrive notater, svare på mail. I tillegg burde jeg få lest den nye fagboken om ledelse, forberede forelesning, skrive neste blogginnlegg, og ikke minst følge opp kundene mine. Jeg hadde masse som burde gjøres, for så å kunne ta det litt roligere senere på dagen.
Men, det er akkurat her min fallgruve kommer. Jeg gjør så mye hele tiden, slik at den pausen jeg skal ta etterpå, kommer sjelden. Kjenner du deg igjen?
- Les også: Selvledelse for kunnskapsarbeidere
Pauser gjør deg mer kreativ
Forskning viser at alle slags pauser (enten det er en ferie, helg, kveld eller ti minutters avbrekk i løpet av arbeidsdagen) bidrar til økt trivsel, mer livsglede, og mindre helseplager.
Pauser hvor du er fysisk aktiv, og gjerne i grønne omgivelser, gir også enda større effekt dersom du ønsker å se nye løsninger og tenke kreativt, ifølge studier fra Institutt for psykologi ved Københavns Universitet.
- Les også: Tren deg sprek på hjemmekontoret
Startet dagen med å løpe i snøen
Forskningen på positive effekter av å ta pauser og avbrekk fra jobben, fikk meg til å tenke på å starte dagen med å trene i stedet for å dra grytidlig på jobben, og heller jobbe litt senere på dagen. Med store barn kommer denne fleksibiliteten. Jeg trente styrke og løp ute i snøen. Det føltes vågalt og litt «feil» å ikke gå rett på jobb.
Etter en indre dialog på morgenkvisten, vant magen og følelsene mine, fordi jeg ville og hadde lyst til å løpe. Hodet og tankene mine, måtte gi etter. Jeg byttet ut ordet burde (det vi tror omgivelsene ønsker og forventer av oss) med ordet vil (det vi selv ønsker og har behov for).
- Les også: Selvledelse til beste for andre
Tren på å si «Jeg vil…» i stedet for «Jeg burde…»
Vær oppmerksom på ordene du bruker, de har makt. Jeg oppfordrer deg til å trene på å si «jeg vil…» i stedet for å si «jeg burde…». Se hva som skjer.
Det var helt vidunderlig å løpe. Jeg pustet inn den kalde vinterluften, hørte knastringen av snøen under piggskoene, og så på det vakre snøhvite landskapet. Jeg hadde valgt rett. Formen var ikke så verst – ingen vondter, hurra!
Jeg tok meg tid til å spørre meg selv Hvordan har du det? Hva trenger du? Svarene kom direkte; Dette er lykke. Jeg ønsker å ta ansvar for å skape flere oaser der jeg henter inspirasjon og påfyll.
Sett av tid til deg selv
Ledere forteller meg at det er vanskelig å få tid til seg selv. Det er alltid noe som haster; møter, oppfølging, og noen som tar tak i deg. «I tillegg må man jo gjøre sin egen jobb. Det å lede, og være leder, tar tid».
Jeg kan være enig i det. Samtidig er det bare du som kan sette grenser. Du har ansvaret for å passe på deg selv. Dersom du jobber på akkord med deg selv, dine behov og ønsker, blir du på sikt utilfreds og det vil merkes med irritasjon, stress og lite motivasjon.
Pauser gjør deg mer effektiv
Førsteamanuenis John P. Trougakos ved Rotman School of Management forteller at konsentrasjonen vår er som en muskel. Når den blir sliten, så behøver den en pause før den kan være effektiv igjen.
Ved å ta pauser oftere, vil du oppleve en økning i produktivitet og kreativitet. Det er individuelt hvor lenge man føler seg effektiv om gangen, så det er viktig at du kjenner etter hvor mange, og hva slags pauser du behøver. Kjenn etter når du har behov for frisk luft, eller annen inspirasjon, før du føler deg mentalt utslitt.
Fikk ny inspirasjon og energi
Under frokosten kom et hav av gode ideer til meg, som å skrive dette blogginnlegget. I tillegg fikk jeg fikk mye energi etter å ha gjort det jeg virkelig hadde lyst til, og følte jeg fikk gjort mer enn det jeg hadde mål om.
I dag var en deilig påminnelse at det er smart å ta en pause fra jobben. Trenger vi egentlig forskning for å oppleve det? Slik fikk jeg hentet ny inspirasjon, energi og kjente meg desidert mer produktiv og effektiv etterpå.
Referanser:
- Korkki, Phyllis: To Stay on Schedule, Take a Break. New York Times 16. juni 2012.
- Fritz, Charlotte, Allison M. Ellis, Caitlin A. Demsky, Bing C. Lin and Frankie Guros (2013): Embracing work breaks: Recovering from work stress. Organizational Dynamics (2013) 42, 274—280.
- NTB: Hyppige pauser gjør deg mer effektiv. Artikkel publisert i forskning.no 24. mai 2016.
Denne artikkelen er en redigert versjon av et innlegg som er publisert i Ann Ahlqvists blogg 28. februar 2019 med overskriften «Ta pauser – det lønner seg».
Tekst: Høyskolelektor Ann Ahlqvist, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.
Foto: Ta pauser! Det kan gjøre deg mer effektiv på jobben. Illustrasjonsbilde av en pausekopp med kaffe. Photo by freestocks on Unsplash.