Pyramideprinsippet hjelper deg til å få større gjennomslag for ideene dine
-
Sist oppdatert
15. mars 2021
-
Kategori
-
Tema
- Ideer
- Idesalg
- Markedsføring
Sliter du med å få gjennomslag for ideene dine? Pyramideprinsippet hjelper deg til å få større innflytelse og gjennomslag.
KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Idésalg
Pyramideprinsippet handler om hvordan man presenterer en idé for å få større gjennomslag. Det handler om å presentere noe for noen ved å begynne med svaret. Svaret støttes av anbefalinger, som igjen er støttet av fakta, data og/eller analyser.
Pyramideprinsippet kan brukes i nesten all kommunikasjon (e-post, presentasjoner, rapporter, forelesninger, m.m) for å sikre tydelighet.
Hvis alle lærer seg pyramideprinsippet så unngår vi mange misforståelser og de beste ideene vil spres raskere.
- Les også: Kunsten å presentere en knallgod idé
Introduksjon til pyramideprinsippet
Pyramideprinsippet er et verktøy som hjelper deg å strukturere og presentere ideer på en måte som gir deg økt gjennomslagskraft.
Pyramideprinsippet ble introdusert av Barbara Minto på 1960-tallet. Minto var den første kvinnelige partneren i konsulentselskapet McKinsey.
Mintos nøkkeloppdagelse var at pyramideprinsippet hjelper deg å finne ut hva du mener slik at du kan ta bedre beslutninger.
Pyramideprinsippet består av 3 hoveddeler:
- Fortell leseren en historie som leder til et spørsmål som du umiddelbart besvarer.
- Underbygg svaret med 3 hovedargumenter som viser hvorfor du mener svaret er riktig.
- Støtt opp argumentene med fakta og bevis som understøtter dine meninger.
1. Fortell leseren en historie
Når man bruker pyramideprinsippet, så innleder man med å fortelle en historie. Det gir leseren kontekst.
Historien beskriver en situasjon – som alle kan være enige i, og en komplikasjon – noe som ikke fungerer som det skal. Komplikasjonen leder til et spørsmål; Hvordan kan jeg bidra til å forbedre situasjonen? Deretter kommer svaret.
Ved å følge pyramideprinsippet forstår leseren raskt konteksten og hva de kan forvente av deg.
- Les også: Sju spilleregler for idéutvikling
2. Underbygg svaret med argumenter
Etter at man har presentert svaret (påstanden), følger man opp med 3 hovedargumenter som underbygger svaret.
Tallet 3 gjør det enkelt å huske. Hvis folk ikke husker det du sier, så vil de aldri gjøre det du vil at de skal gjøre.
Hovedargumentene må være gjensidig utelukkende og kollektivt uttømmende, samt være i en logisk rekkefølge (det kalles for Mece-prinsippet; «mutually exclusive and collectively exhaustive»).
3. Støtt opp argumentene med fakta og bevis
Til slutt må man støtte opp hvert argument med fakta og bevis. I dette tilfellet må hvert underpunkt gjennomgås og følge en logisk struktur.
Hvert underpunkt skal kunne oppsummeres i punktet ovenfor , som i en pyramide.
Referanser:
- Ameet Ranadive (2013): The Pyramid Principle. Medium.
- Pierre Morsa (2019): Is Barbara Minto’s Pyramid Principle outdated? Ideas on stage.
- Se video: Barbara Minto Training – Part 1.
- Se video: Barbara Minto Training – part 2.
Denne artikkelen er en forkortet og redigert versjon av et innlegg som Karl Philip Lund har publisert i INEVOs fagblogg 14. januar 2021 med overskriften «Pyramideprinsippet«.
Tekst: Høyskolelektor Karl Philip Lund, Institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania.
Foto: Pyramideprinsippet kan hjelpe deg til å få større innflytelse. Illustrasjonsbilde. Photo by Thais Cordeiro on Unsplash.