Savner du tilbakemeldinger fra sjefen? Her er seks råd om hva du kan gjøre.
-
Sist oppdatert
6. oktober 2022
-
Kategori
-
Tema
- Tilbakemelding
- Ledelse
- HR
Å bli anerkjent og verdsatt gjennom tilbakemeldinger øker motivasjonen på arbeidsplassen. Likevel er arbeidstakere forskjellige på dette området.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Bedre arbeidsliv
For en leder kan man fremstå som umoden, usikker og uselvstendig hvis man maser om tilbakemeldinger. Derfor er det viktig at man kommuniserer på en hensiktsmessig måte.
Det å spørre om tilbakemeldinger bør ikke fremstå som en byrde, men som en ekstra ressurs for virksomheten.
Generasjonen som kommer ut i arbeidslivet nå, har et stort behov for å bli sett. Men ledere er ikke nødvendigvis så vant til dette. De er i større grad vant til at arbeidstakere går på jobb, får lønnen sin og yter. Og hvis de ikke leverer som forventet, får de en tilbakemelding på det.
Men arbeidstakere er forskjellige på dette området.
Noen har et veldig stort bekreftelsesbehov og trenger tilbakemeldinger nærmest daglig. Andre har en god selvfølelse på at de er dyktige og klarer å motivere seg selv. En leder må dermed være flink til å forstå hvem som trenger tilbakemeldinger mer enn andre.
Her er seks råd for hvordan du som arbeidstaker kan gå frem:
1) Be om et møte
Be om to minutter med lederen din. I møtet sier du at du er opptatt av å gjøre en best mulig jobb. Fortell at du står på og gjør oppgavene slik du tror de skal løses. Spør hvordan lederen din ser på din innsats og prestasjoner. Har lederen tilbakemeldinger du kan bruke til å justere deg? Hva gjør du bra? Hva kunne du gjort annerledes? Hvor synes leder eventuelt at du underpresterer?
Vinkle det positivt og vis at du har lyst til å bidra. Ikke si at du ikke får anerkjennelse eller blir oversett. Det blir en merbelastning for lederen.
2) Vis rolleforståelse
Vis forståelse for at du ikke først og fremst er på jobb for å bli sett, men for å gjøre jobben din.
3) Vis at du bruker tilbakemeldingene
Når leder gir ros for arbeid du har gjort, er det viktig å vise at du har tatt tilbakemeldingene til deg og bruker dem konstruktivt.
Du kan si at «takket være de gode tilbakemeldingene på hva jeg kunne gjøre annerledes, fikk jeg det til bedre». Det forsterker adferden hos lederen.
Les temamagasin
4) Gi tilbakemeldinger til andre
Vær flink til å gi tilbakemeldinger til leder og kolleger. Det går begge veier, og du kan selv bidra til å skape en tilbakemeldingskultur på arbeidsplassen.
5) Forstå når det passer
Det er en grense for hva du kan kreve. Du må skjønne hvilken situasjon virksomheten du jobber for, står i, om det passer seg eller om det er for hektisk.
Det handler om sosial kompetanse. Be om tilbakemeldinger når det er rolig og lederen din har overskudd.
Og til slutt ...
6) Husk å takke for tilbakemeldingene du får!
Denne formidlingsartikkelen er basert på Helene Tronstad Moes svar på et spørsmål i Aftenpostens spalte «Jobbekspertene» 21. september 2022.
Referanser:
Akhtar, M. W., Karatepe, O. M., Syed, F., & Husnain, M. (2021). Leader knowledge hiding, feedback avoidance and hotel employee outcomes: a moderated mediation model. International Journal of Contemporary Hospitality Management.
Bezuijen, X. M., van Dam, K., van den Berg, P. T., & Thierry, H. (2010). How leaders stimulate employee learning: A leader–member exchange approach. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83(3), 673-693.
Farooq, M., & Khan, M. A. (2011). Impact of training and feedback on employee performance. Far east journal of psychology and business, 5(1), 23-33.
Sparr, J. L., & Sonnentag, S. (2008). Fairness perceptions of supervisor feedback, LMX, and employee well-being at work. European journal of work and organizational psychology, 17(2), 198-225.
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til kunnskap@kristiania.no.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
N1
Hvordan kan vi legge til rette for følelsen av tilhørighet på jobben?
Følelsen av tilhørighet er en rik kilde til engasjement, trivsel og arbeidsglede på jobben, indikerer studie.Les merFem råd for å skape økt psykologisk trygghet på jobben
Et trygt arbeidsklima og felles kjøreregler er blant tiltakene som kan bidra til et godt fungerende arbeidsteam.Les mer
N2
Pårørende trenger støtte fra arbeidsgiverne
Rundt 800.000 nordmenn står i spagat mellom jobben og omsorg for personer som står dem nær. Hvordan kan vi sikre at de trives og står lenge i jobben?Les merHumor skaper likhet på jobben
Ledere bør løfte frem betydningen av humor for godt samarbeid, mener forskere.Les mer