Digitalt utenforskap er ekstra merkbart rundt jul
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Digitalt utenforskap
Julen nærmer seg og vi varsles om en ny runde med covid og influensa. Vi er tilbake til netthandel igjen. Hvordan oppleves det for de som ikke bør utsette seg for smitte og i tillegg ikke får til å bruke digitale hjelpemidler til å handle på internett?
Skal du overføre penger til dine kjære i jula, så finnes det knapt noen bankkontor igjen
Det er ikke usannsynlig at det sitter en del bestemødre rundt omkring og føler på dette. Noen onkler. Kanskje noen med et stort hjerte og en litt kronglete skolebakgrunn? Noen innvandrere.
Får du ikke handlet det du trenger av nødvendigheter til jul, må du kanskje belage deg på hjelp fra andre. Den følelsen av å belaste andre føles tungt for mange. Ingen ønsker å være til bryderi.
Flere føler på et utenforskap knyttet til manglende digital kompetanse. Er det slik vi ønsker at de skal gå julen i møte?
Nå må alt må skje digitalt
Selv om det er stort fokus på bærekraft, gjenbruk og kjøpestopp, kan vi ikke komme bort fra at julen er den perioden av året da det handles mest.
Men ønsker du å kjøpe en lydbok, må du ha en app. Vil du å gi bort et gavekort på reiser, skjer handelen digitalt. Skal du kjøpe en brukt mobiltelefon, må du sannsynligvis kunne lete, finne frem og betale på internett.
Skal du overføre penger til dine kjære i jula, så finnes det knapt noen bankkontor igjen. Nå må du ha nettbank med bank-id, som også er mobilt eller med app for å gjøre overføringer.
Opplæring er et fint tiltak, men når flere kommer med, kan det være vanskeligere å stå utenfor
Til og med bruktmarkeder baserer seg nå på digitale kjøpsprosesser.
Kombinasjonen av covid og app-angst har ført til en ny type utenforskap. Og den blir ekstra merkbar rundt juletider.
Digitalt utenforskap
Regjeringen jobber strategisk med å forsøke å inkludere alle i det digitale fellesskapet og retter innsats mot for eksempel eldre, innvandrere og de som står utenfor arbeidsliv og utdanning.
For når samfunnet og tjenester fra offentlige og private virksomheter blir stadig mer digitaliserte, som gir store gevinster i form av effektiv saksbehandling og besparelser i form av tid og penger, bidrar dette samtidig til frustrasjon og en sterkere opplevelse av utenforskap blant de som ikke har tilstrekkelig kompetanse eller ressurser til å delta.
I en undersøkelse som ble foretatt av Elkjøps Teknotrøbbel 2020 mente 27 prosent at tilgang til, og kunnskap om, teknologi og digitale verktøy har skapt et klasseskille i dagens samfunn.
Opplæring er et fint tiltak, men når flere kommer med, kan det være vanskeligere å stå utenfor. Hvordan løser vi dette utenforskapet som er her og nå, når det sjelden finnes noen alternativer til det digitale?
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på E-post til kunnskap@kristiania.no.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
N1
Vi spiser ribbe til jul. Punktum.
Det er ingenting som tyder på at vi legger ribba, torsken og pinnekjøttet på hylla for å spise Grandiosa på julaften.Les merHvordan former interiør juleminnene våre?
Omgivelsene våre forsterker både vår hukommelse og følelse av tilhørighet. Når vi feirer jul blir dette spesielt tydelig.Les mer
N2
Fem trender som vil forme fremtidens arbeidsliv
Hvordan forberede seg på fremtidens arbeidsliv? Her er fem tunge trender som vil forandre spillereglene.Les merJon Fosse som grotesk komedie
Ved Teatro Manini di Narni i Italia har teaterregissør og professor ved Kristiania, Piotr Cholodzinski, brukt virkemidler som rap og dans for å formidle Jon Fosses eksistensielle univers til et yngre publikum.Les mer